۱۳۹۹/۰۲/۰۳
۱۰:۴۵ ب٫ظ

موذن مسجدالاقصی می گوید که یک سنت خانوادگی را پس از چند نسل دنبال می کند و خانواده او در ۵۰۰ سال گذشته اذان گویی در نخستین قبله مسلمانان را به عهده داشته اند.

موذن مسجدالاقصی سنت خانوادگی ۵۰۰ ساله را دنبال می‌کند

به گزارش الأمه:

فیراس القزاز موذن مسجد الاقصی می گوید با دنبال کردن یک سنت خانوادگی ۵۰۰ ساله، بر مناره های این مسجد، قبله نخست مسلمانان اذان گویی می کند.

وی آخرین عضو خانواده اش است که در ۵ قرن گذشته از مناره  های گنبد این مسجد مقدس اذان خوانده است.

القزاز با توضیح درباره تفاوت لحن اذان نمازهای پنج گانه می گوید: درباره نماز صبح، وقتی شما کسی را از خواب بیدار می کنیم تا نماز صبح بخواند این کار را باید با مهربانی انجام دهید.

شیوع جهانی ویروس کرونا باعث شده مساجد سرتاسر جهان از جمله مسجدالاقصی به حالت تعطیل دربیاید، اما صدای موذن هنوز از گلدسته های این مسجد پخش می شود.

 وی در گفتگو با خبرنگاران می گوید: این برکتی از جانب خداوند است که خانواده ما همگی نعمت داشتن صدای زیبا نصیب شان شده تا بتوانند موذن مسجدالاقصی باشند.

اجداد وی از حجاز در عربستان سعودی به بیت المقدس نقل مکان کرده اند و از قرن پانزدهم مسئولیت اذان گویی را در مسجدالاقصی به عهده گرفته اند که تاکنون این مسئولیت از نسلی به نسل دیگر منتقل شده است.

 فیراس می گوید که پدرش ۴۰ سال این پست مهم را در اختیار داشته است و او نیز خودش هیچ وقتت تصورش را نمی کرده که به شغل دیگری مشغول باشد. وی از سنین کودکی پدرش را دنبال کرده تا اذان را بیاموزد و نحوه تنفس درست هنگام تلاوت آیات قرآن را یاد بگیرد.  وی در سن ۱۴ سالگی از پدرش می خواهد به او اجازه دهد اذان بگوید.

 خاطره نخستین اذان

 وی درباره خاطره نخستین اذانش در مسجدالاقصی می گوید: هوا سرد بود و برف می بارید. من می ترسیدم کسی صدای مرا بشنود، زیرا مسجدالاقصی جای بسیار مهمی است. به هر حال اذان را گفتم. رئیس اوقاف آن زمان از پدرم پرسید: چه کسی بود؟ پدرم گفت: این پسرم است. وی گفت: او صدای زیبایی دارد اما هنوز ضعیف است.

فیراس که یک دختر ۵ ساله دارد می گوید: موذن اذان را می گوید اما بخش زیبای آن اثری است که صدای او بر روح و جان مردم می گذارد.

 

منبع: حوزه نیوز