۱۳۹۷/۰۲/۰۳
۱۰:۵۱ ب٫ظ

در میان کشورهای عربی مصر فعال‌ترین کشور عربی در زمینه داستان‌نویسی نو است. اگرچه داستان‌نویسی مصر تا مدت‌ها بر الگوهای قراردادی و کهن تکیه داشت اما رفته رفته با زمانه و عصر خود هم‌گام شدند و به تدریج خود را از قید و بندهایی قدیم آزاد کرد و امروز نیز پویاترین ادبیات داستانی را در

موفقیت رمان‌نویسان مصری در بوکر عربی

با آغاز قرن هجدهم مردم به رشد و آگاهی بیشتری دست پیدا کردند و کوشیدند صدای اعتراض خود را به گوش نظام‌های حاکم خود برسانند. در این راه آن‌ها از هر ابزاری که می‌توانست تاثیر بیشتری داشته باشد استفاده کردند. داستان نیز یکی از ابزارها بود که نویسندگان با بهره‌گیری درست از آن توانستند وضعیت آشفته مردم خود را به خوبی نشان بدهند. در میان کشورهای عربی مصر فعال‌ترین کشور عربی در زمینه داستان‌نویسی نو است. اگرچه داستان‌نویسی مصر تا مدت‌ها بر الگوهای قراردادی و کهن تکیه داشت اما رفته رفته با زمانه و عصر خود هم‌گام شدند و به تدریج خود را از قید و بندهایی قدیم آزاد کرد و امروز نیز پویاترین ادبیات داستانی را در میان کشورهای عربی دارد. برگزیده شدن 8 داستان مصری در میان 13 داستان برگزیده عربی خود دلیل دیگری است بر توان بالای نویسندگان مصری در این عرصه.

به نقل از سایت خبری جزیره نت، کمیته داوری جایزه جهانی رمان عربی (بوکر ادبی) لیست اسامی نامزدان دریافت این جایزه را در سال 2012 اعلام کرد.

پنجشنبه گذشته (10 نوامبر) فهرست اسامی نامزدان این جایزه بزرگ ادبی اعلام شد و براساس آن سیزده رمان از میان 101 کتاب شرکت کننده در این مسابقه برگزیده شدند. این تعداد کتاب در 12 ماه اخیر به چاپ رسیده بودند.

با نگاه به لیست عناوین و نویسندگان این کتاب‌ها حضور پررنگ و موفق داستان‌های مصری به خوبی خود را نشان می‌دهد.

سیزده رمان نامزد دریافت جایزه بوکر عربی شدند. «سرمد» نوشته فادی عزام از سوریه، «کف دریا» نوشته رشید الضعیف از لبنان، «خانواده‌های بی‌خانمان» نوشته جبور الدویهی از لبنان، «دروزی‌های بلگراد» نوشته ربیع جابر از لبنان، «آغوش در پل بروکلین» نوشته عزالدین شکری فشیر از مصر، «بیکار» نوشته ناصر عراق از مصر، «عروسک آتش» نوشته بشیر مفتی از الجزائر، «زیر آسمان کوپنهاک» نوشته حوراء النداوی از عراق، «ساک خاطرات» نوشته شربل قطان از لبنان، «کائنات شب محزون» نوشته محمد الرفاعی از مصر، «زنان باغ‌ها» نوشته حبیب السالمی از تونس، «سفر شگفت‌انگیز خیرالدین» از ابراهیم زعرور از اردن و «رمان نبطیه» نوشته یوسف زیدان از مصر.

 هر یک از 6 اثری که به فهرست نهایی این جایزه راه یابند مبلغ 10 هزار دلار و برنده نهایی مبلغ 50 هزار دلار دریافت می کند. این جایزه از سال 2007 در ابوظبی با همکاری بنیاد بوکر تاسیس شد. 

برنده اصلی رقابت امسال در 27 مارس 2012 (7 فروردین 1391) در ابوظبی و در نمایشگاه بین المللی کتاب ابوظبی معرفی می شود.

 

زمان انتشار : 1391-02-01