۱۳۹۷/۰۹/۱۳
۱۲:۰۴ ب٫ظ

امیرحسین نوروزی کارگردان مستند «پل» اینبار با مستند «نجات» به جشنواره حقیقت آمده است.

«نجات» عراق با مستندسازان حشدالشعبی در جشنواره حقیقت

به گزارش الأمه:

امیرحسین نوروزی کارگردان ومستندساز است که تاکنون فیلم‌های مستند زیادی را کارگردانی کرده است. یکی از معروف‌ترین آثار او مستند تحسین شده «پل» است که در جشنواره حقیقت و عمار به نمایش درآمد. این کارگردان امسال با مستندهای جدیدی در جشنواره سینما حقیقت حضور دارد. مستند «نجات» در بخش ملی و شهید آوینی و مستند «جان» در بخش شهید آوینی حضور دارند. به مناسبت ساخت مستند «نجات» گفتگویی با این کارگردان داریم. 

امیرحسین نوروزی، درباره داستان مستند جدید خود گفت: 3 سال پیش، سفری به عراق داشتم که منجر به مستند «پل» شد. در آن‌جا با دوستانی به نام سید مرتضی موسوی و شهید علی انصاری آشنا شدم. در آن مستند، یک عملیات جنگی علیه داعش به تصویر کشیده شد که متاسفانه در پایان آن علی انصاری به شهادت رسید و مستند با صحنه شهادت او تمام شد. 2-3 سال بعد از این ماجرا، مجددا به عراق رفتم در حالی که جنگ‌های عراق تقریبا به پایان خود رسیده بود. در تلاش برای ورود به شهر موصل، مجددا با سید مرتضی موسوی همسفر شده و با گروه جدیدی که توسط ایشان ایجاد شده بود، همراه شدم. نکته مهم این‌جا است که بعد از شهادت، علی انصاری، تعدادی دیگر از جوانان جای خالی او را پر کرده بودند و کارها را انجام می‌دادند. وقتی همراه با این گروه، وارد شهر موصل و منطقه عملیاتی می‌شدیم، اتفاق خاصی رخ داد که داستان مستند «نجات» نیز براساس همین اتفاق شکل گرفته است. در حقیقت، این فیلم، نقش فراتر از جنگ این گروه را در مناطق عملیاتی و جنگی موصل نشان می‌دهد.

وی ادامه داد: در مورد این گروه باید بگویم که آنان عضو بخش اعلام‌الحربی حشدالشعبی هستند و به نوعی تبلیغاتی جنگ به شمار می‌روند و وظیفه فیلم‌برداری، تهیه مستند و ... جنگ را بر عهده دارند اما در کنار این فعالیت رسانه‌ای خود، سعی داشتند تا یک سری فعالیت‌های انسانی را برای دیگر افراد منطقه انجام دهند. در حقیقت، آنان به دنبال «نجات» جنگ‌زده‌ها و خانواده‌های آنان بودند. در نهایت هم به یک اتفاق خاص رسیدیم که باید در فیلم آن را مشاهده کنید.

این کارگردان و مستندساز درباره‌ی روایت جنگی و نمایش صحنه‌های درگیری در این مستند گفت: اگر چه در بسیاری از کارهای من، تصاویر زیادی از نزدیک‌ترین نقطه ممکن به جنگ می‌بینید اما باید بگویم که اساس و محور اصلی برای من، آدم‌ها و روحیه‌ی آنان در مواجهه با توپ و گلوله و جنگ است. در حقیقت، پیش از این که بخواهم به فیزیک جنگ بپردازم، بیش‌تر دوست دارم که به آدم‌ها نزدیک شده و حال و هوای آنان را روایت کنم. اگر چه در مواردی باید بخش عریان جنگ را نیز نشان بدهم.

نوروزی درباره روند تولید این مستند گفت: برای ساخت این مستند، یک سفر یک ماه در اردیبهشت به عراق داشتم اما بخش پس تولید آن بیش از یک سال به طول انجامید. مدت زمان این مستند 45 دقیقه است و در جشنواره سینما حقیقت در دو بخش ملی و شهید آوینی به نمایش درخواهد آمد.

عوامل تولید این مستند عبارتند از: امیرحسین نوروزی کارگردان، محدثه گلچین عارفی تدوین‌گر، نوید سالاری مقدم طراح صدا و صداگذار و تهیه‌کننده مرتضی شعبانی و امیرحسین نوروزی.

 

منبع: تسنیم