۱۳۹۷/۰۲/۲۶
۹:۱۳ ب٫ظ

مهمترین نکته‌ای که تماشاگران آثار مطوی به آن اشاره می‌کنند بعد روحانی آثار اوست که از خلال حرکت میان ماده و رنگ و خطاطی و نقاشی ، زیبایی خاصی بوجود می‌آید که روح تماشاگر را منقلب می‌کند در انتهای وجود هرکس مفهوم عشق را بیاد می‌آورد.

نمایشگاهی از خطوط و طراحی‌های شرقی و غربی

تقلید از سبک طراحی جلد و صفحه‌آرایی هنرمند تونسی مقیم پاریس «سعد مطوی» کاری سخت و نشدنی است زیرا این هنرمند با ترکیب هنرهای کشورهای مختلف به یک طرح می‌رسد که کمتر کسی پیدا می‌شود که اینچنین از هنرهای گوناگون اطلاع داشته باشد. سعد مطوی هم‌اکنون نمایشگاهی را در پاریس با نام «لیباو هوانگ» براه انداخته که در آن آثار خود در گرامیداشت شاعر و داستان‌نویس مصری لبنانی‌الاصل «آندره شدید» و شاعر فرانسوی چینی‌الاصل «فرنسوا شینگ» به نمایش درآورده است. او اشعار شدید و شینگ را با خطوطی ترکیبی و چند پاره نوشته است گویی که خطوط نوشته در حال رقص و آوازند و تماشاگر را نیز به شور می‌اندازند. فرهنگی که مطوی از آن بهره می‌برد در مشرق عربی  14 قرن از ظهور اسلام قدمت داشته و در چین قدمتی به اندازه چهل قرن دارد و با ترکیب این دو فرهنگ و دیگر هنرهای ذاتی خود خطاط، طرح‌هایی شگفت‌انگیز و باورنکردنی بوجود آورده است که روح تفسیر و تعبیر انسان را دگرگون می‌کند.

سعد مطوی از همان کودکی به طراحی و خطاطی علاقه‌مند بوده و پس از سفر به فرانسه و آشنایی دو هنرمند بزرگ حسین زندرودی از ایران و نجا مهداوی از تونس توانست با خطاطی‌ها و ترسیم‌های مختلف آشنا شده و سبک ترکیبی جدید خود را کم‌‌کم راه اندازد.

مهمترین نکته‌ای که تماشاگران آثار مطوی به آن اشاره می‌کنند بعد روحانی آثار اوست که از خلال حرکت میان ماده و رنگ و خطاطی و نقاشی ، زیبایی خاصی بوجود می‌آید که روح تماشاگر را منقلب می‌کند در انتهای وجود هرکس مفهوم عشق را بیاد می‌آورد. بکارگیری حروف الفبا با نظمی خاص در حرکت به سوی بالا و نشانه‌گذاری‌هایی که باید در آنها اندیشید تا به مفهومی رسید، همه در راستای همان تحریک روح و روان انسان برای خروج از ماده و جدایی از دنیاست.

با کمی تامل در آثار مطوی وجود عناصر سنتی را خواهیم یافت که هنرمند هیچ قصدی برای پنهان کردن آنها ندارد و در عین حال نوعی آزادی عمل نیز در شکستن سنت‌های طراحی و خطاطی نیز دیده می‌شود که گاهی خطاطی تنها با ضربه‌های پی در پی قلمو و رنگ‌آمیزی خاص شکل گرفته و گاهی نیز تمام طرح را دو رنگ سیاه و سفید پوشش می‌دهد.

مشهور است که مطوی به چهار نوع خطاطی مغربی، بغدادی، فارسی و عثمانی کامل مسلط است و طراحی‌های او نیز نشان از تصاویر متعدد از فرهنگ‌های مختلف شرقی و غربی در ذهن او دارد. اما تاثیرپذیری این هنرمند از سبک‌های نیم قرن اخیر فرانسه نیز انکار نشدنی است که افرادی همچون جورج ماتیو، جان دیگوتس و ژرار اشنایدر در راه‌اندازی این سبک مشهورند.

زمان انتشار : 1390-01-20