۱۳۹۷/۰۲/۰۹
۱۰:۰۸ ب٫ظ

امین معلوف: «هرگز متنفر نخواهم بود» به ما کمک کرد که به زشتی دنیا بیندیشیم. از طرف دیگر این داستان با خود شعله لرزان امیدی به همراه داشت که گران‌قیمت‌ترین دارایی انسان بشمار می‌رود.

هرگز متنفر نخواهم بود

به نقل از سایت البوابه، کتاب «هرگز متنفر نخواهم بود» از عزالدین ابو العیش توسط موسسه انتشاراتی بلومزی در قطر به چاپ رسیده است.

عزالدین ابو العیش نویسنده و پزشک فلسطینی است که نامزد دریافت جایزه نوبل صلح جهانی می‌باشد.

«هرگز متنفر نحواهم بود» راوی داستانی است از یک پزشک فلسطینی که مردی است به نام ابو العیش . این پزشک در حادثه ژانویه 2009 در یکی از حمله‌های هوایی رژیم صهیونیستی به کرانه باختری، سه دختر و پسر برادر خود را از دست می‌دهد.

این واقعه تاثیر عمیقی در روح و روان قهرمان داستان به جا می‌گذارد. وی تصمیم می‌گیرد که انتقام خون عزیزانش را از رژیم غاصب و اشغالگر صهیونیستی بگیرد. اما شیوه‌ او برای انتقام یک شیوه متفاوت است. در واقع او به جای آن که اسلحه در دست بگیرد و به سمت دشمن یورش ببرد به روشی کاملا جدید و موثر روی می‌آورد.

ابوالعیش که پزشک نازایی و ناباروری است با همان دیدگاه علمی و نکته‌سنج خود به این واقعه نگاه می‌کند و به جای جنگ عملی، مردم و گروه‌های مختلف منطقه خود را دعوت به تفاهم، احترام و صلح می‌کند و از این طریق ریشه مشکلات جامعه خود را از درون مداوا می‌کند.   

داستان همچنین راوی زندگی خاص و منحصر به فرد این پزشک فلسطینی است که تحصیلکرده دانشگاه‌های قاهره و هاروارد می‌باشد. نویسنده شخصیتی را خلق می‌کند که مرزهای مشخص شده انسانی را کنار می‌زند تا یک انسان واقعی باشد. در راستای تکامل شخصیتی ابوالعیش، او نه تنها به مداوای بیماران فلسطینی که به درمان بیماران یهودی نیز می‌پردازد و همچنان گروه‌های مختلف را دعوت به گفتگو می‌کند. تنها آرزوی ابوالعیش آن است که دختران او آخرین قربانیان راه صلح بین فلسطین و اسرائیل باشند.

این کتاب که سال گذشته به چاپ رسیده است از استقبال بسیاری خوبی در مجامع ادبی غرب برخوردار شده است. امین معلوف نویسنده لبنانی مشهور در وصف این کتاب گفته است: «هرگز متنفر نخواهم بود» به ما کمک کرد که به زشتی دنیا بیندیشیم. از طرف دیگر این داستان با خود شعله لرزان امیدی به همراه داشت که گران‌قیمت‌ترین دارایی انسان بشمار می‌رود.

روزنامه گاردین نیز درمورد کتاب مذکور نوشته است: کتابی بسیار قوی و تکان‌دهنده احساسات.

شایان ذکر است که کتاب «هرگز متنفر نخواهم بود» موفق شده است که در صدر پرفروش‌ترین کتاب‌های کانادا نیز قرار بگیرد. این کتاب قرار است به زبان‌های فرانسویی، آلمانی، اسپانیایی، ایتالیایی، پرتغالی، ترکی و عبری نیز ترجمه بشود.  

 

زمان انتشار : 1391-02-30