۱۳۹۷/۰۲/۰۲
۵:۳۸ ب٫ظ

اهداف سویف: مردم فلسطین استقبال بسیار خوبی از این همایش داشته اند. کارگاه‌های مختلف، شب‌شعر و نشست‌هایی که ما در اردوگاه‌های پناهندگان فلسطینی در غزه داشتیم، با استقبال بی‌نظیری روبرو شد که حقیقتا ما انتظار آن را نداشتیم.

همایش ادبیات فلسطین در غزه

رژیم غاصب صهیونیستی در تاریخ 27 دسامبر سال 2008 میلادی حملات ددمنشانه خود را علیه مردم بی‌پناه فلسطین آغاز کرد و این حملات را تا 17 ژانویه سال 2009 ادامه داد. پس از اعلام آتش بس یک‌طرفه از سوی اسرائیل، این رژیم غاصب مانع از بازگشایی گذرگاه‌های نوار غزه شد. اسرائیل با بسته گذرگاه‌های نوار غزه ادعا می‌کرد، قصد دارد مانع از ورود اسلحه به این منطقه بشود. اما در حقیقت با این کار مانع از ورود مواد خوارکی و دارو به نیازمندان فلسطینی شد. از سوی دیگر این کار مانع از ورود خبرنگارانی شد که قصد داشتن خبرهای این حملات را پوشش دهند.  

اما برخلاف انتظار اسرائیل، تمامی این تحریم‌ها و حصارها رفته رفته شکل دیگری به خود گرفتند و این روزها با حال و هوای انقلابی به وجود آمده از بیداری اسلامی در کشورهای عربی، نه تنها غزه فراموش نشده است که بار دیگر مورد توجه جهان اسلام قرار گرفته است.

به نقل از سایت خبری المنار، آخرین دور از همایش ادبیات فلسطین در راستای تحکیم روابط فرهنگی با سرزمین‌های اشغالی در غزه برگزار شد.

در همین راستا تعداد بسیاری از هنرمندان و ادیبان عرب‌زبان هفته نخست ماه می از گذرگاه رفح وارد غزه شدند. امین حداد، عمرو عزت، اهداف سویف، نجوان درویش، غاده عبدالعال، هیام یارد، خالد الخمیسی و گروه موسیقی اسکندریه از جمله شخصیت‌ها و گروه‌هایی بودن که برای برگزاری همایش ادبیات فلسطین وارد غزه شدند.

اهداف سویف نویسنده مصری و یکی از هماهنگ‌کنندگان این کاروان ادبی _ هنری در گفتگو با بی بی سی گفت: مردم فلسطین استقبال بسیار خوبی از این کاروان داشته اند. کارگاه‌های مختلف، شب‌شعر و نشست‌هایی که ما در اردوگاه‌های پناهندگان فلسطینی در غزه داشتیم، با استقبال بی‌نظیری روبرو شد که حقیقتا ما انتظار آن را نداشتیم.

این همایش امسال در شهر غزه برپا شد. اما شهرهای مختلف فلسطین نیز شاهد برنامه‌های جانبی دیگری بودند. به عنوان مثال دو نویسنده انگلیسی در شهر بیرزیت کارگاره «نویسندگی فلسطین» برپا کردند. بیرزیت یکی از شهرهای فلسطینی است که در بیست و پنج کیلومتری شمال شهر بیت‌المقدس قرار گرفته است.

در همین راستا، سایت اینترنتی همایش مذکور نیز به دو زبان عربی و انگلیسی آغاز به کار کرده است. هدف از راه‌اندازی این سایت، معرفی چهره‌های ادبی جدید در سرزمینهای اشغالی می‌باشد. همچنین این سایت به نقد و تحلیل نظارت کارشناسان در زمینه آثار نویسندگان جوان خواهد پرداخت.

 

زمان انتشار : 1391-03-05