۱۳۹۷/۰۲/۰۱
۳:۱۰ ب٫ظ

با وجود مقاومت انقلابيون بحرين در برابر حملات سركوبگرايانه اين كشور، پادشاه بحرين تحولات اين كشور را خاتمه يافته تلقي كرد.

پادشاه بحرین: بحران تمام شد

"حمد بن عيسي آل خليفه " ديروز در جمع شماري از وكلاي بحريني تدوين "منشور اقدام ملي " كه با راي موافق حداكثري مردم در همه‌پرسي سال 2001 مورد تصويب قرار گرفت دستاوردها و دموكراسي بزرگي را براي ملت بحرين محقق كرد.

وي از جمله اين دستاوردها را قانون اساسي، دادگاه قانوني، پارلمان، انتخابات آزاد و شفاف، آزادي رسانه‌اي و دادگاه نظارت بر امور مالي و اداري و دستگاه مستقل قضايي خواند.

شيخ حمد ادامه داد: كاملا مطمئنم كه اتفاقات بحرين ابري بود كه آمد اما به فضل همياري و اتحاد همگان رفت و اگرچه بحرين با بحران‌هاي عديده‌اي روبه‌رو بوده است اما توانست از همه آنها سربلند بيرون آيد.

پادشاه بحرين در ادامه خواستار تحكيم وحدت ملي و دوستي و همياري بيشتر براي ادامه راه به سوي آينده روشن شد.

پادشاه بحرين كه بعداز فوت پدرش 'عيسي بن سلمان آل خليفه' در مارس 1999 (بهار 1378) به قدرت رسيد در فوريه 2001 (بهمن 1380) تحت فشارهاي داخلي و خارجي دستور همه پرسي درباره 'منشور جديد ملي' را صادر كرد كه در 14 و 15 نوامبر 2001 به تصويب اكثريت مردم بحرين (98 درصد) رسيد، يكي از مهمترين اصول اين منشور، احياي انتخابات آزاد بر اساس قانون است.

اين در حالي است كه با وجود اينكه شيعيان اكثريت بزرگ بحرين را تشكيل مي‌دهند و جمعيت آنان بين 65 تا 70% آن كشور است، ولى حكومت در دست اقليت اهل تسنن است كه با به كارگيرى سياست تفرقه مذهبى شديد در زمينه‌هاى سياسى، اجتماعى و اقتصادى حقوق شيعيان را پايمال مي‌كند.

حكومت بحرين همچنين براى تغيير تركيب جمعيتى بحرين از چند سال پيش شروع به دادن تابعيت بحرينى به افراد سنى مذهب از كشورهاى جنوب شرقى آسيا كرده است و با اين سياست قصد از اكثريت انداختن شيعه را دارد.

حكومت بحرين در حالى امكانات اقتصادى و اجتماعى فراوانى از جمله مسكن و شغل را در اختيار اين افراد قرار مي‌دهد كه شهروندان اصلى از ساده ترين حقوق انسانى خود محرومند.

سازمان‌هاي دفاع از حقوق بشر همواره از حكومت بحرين خواسته‌اند از نقض حقوق بشر دست بردارد و سياست‌هاى تفرقه مذهبى را به پايان برد و حقوق سياسى و اجتماعى اكثريت شيعه را تضمين كرده و در صدد جبران حقوق قربانيان و رفع محروميت از آنان باشد.

از سوي ديگر شيعيان بحرين توانستند در انتخابات اكتبر گذشته اين كشور با به دست آوردن 18 كرسي از مجموع 40 كرسي پارلمان يك پيروزي چشمگير كسب كنند با وجود اينكه دولت بحرين در آستانه برگزاري انتخابات پارلماني با ادعاهايي چون تلاش براي براندازي حكومت و دخالت در اقدامات تروريستي، صدها فعال بحريني از جمله 23 رهبر گروه‌هاي شيعه را دستگير كرد تا مانع نامزدي يا فعاليت آنها در انتخابات اين كشور شود.

 

نخست‌وزير بحرين: بحرين به سوي اصلاح و پيشرفت پيش ‌مي‌رود

 

شيخ خليفه بن سلمان آل خليفه، نخست‌وزير بحرين نيز ديروز در جمع مقامات اين كشور گفت بايد شكافي كه برخي براي ضربه زدن بر بافت اجتماعي و وحدت ملي اين كشور ايجاد كرده‌اند رفع شود.

وي بدون اشاره به سانسور شديد اخبار و تحولات بحرين در رسانه‌هاي اين كشور و كشورهاي شوراي همكاري تاكيد كرد كه رسانه‌ها بايد به ارائه واقعيت‌ها به صورت شفاف و صادقانه و مقابله با ادعاهاي غلط و هدف‌دار پرداخت.

 

نخست‌وزير بحرين ادامه داد: همه براي اصلاح و پيشرفت بحرين كار مي‌كنند و اين مسير قبل از اينكه خواسته مردم باشد هدف پادشاه بوده است.

 

شيخ خليفه سرنوشت واحد و مشتركات بين كشورهاي حوزه خليج فارس را عناصر كارآمد در موفقيت همه تلا‌ش‌ها براي حفظ امنيت و وحدت حوزه خليج فارس دانست.

 

زمان انتشار : 1390-02-05