۱۳۹۷/۰۱/۲۹
۱۱:۵۵ ق٫ظ

آن چه ارکستر جوانان فلسطین را از دیگر انواع خود متمایز و بارز می کند، موضوع فلسطین می باشد که در آثار مختلف آن نمود پیدا کرده است. در واقع این ارکستر راهی است که از طریق آن صدای مردم این سرزمین در میان سروده ها و آواهای به کار رفته به گوش مردم کشورهای مختلف جهان می رسد.

 پایان کار ارکستر جوانان فلسطین در ایتالیا

ارکستر جوانان فلسطین چند شب پیش (پنجشنبه شب) در دانشگاه «سانتا شیشیلیا» یکی از زیباترین کارهای خود را اجرا کرد.

به نقل از سایت خبری جزیره نت، گروه ارکستر جوانان فلسطین در یک سفر چند روزه به شهر جنوا واقع در ایتالیا به اجرای برخی از آثار ارزشمند خود پرداخته است.

این سفر با همکاری کانون موسیقی سانتا شیلیا در رم و کانون موسیقی «نیکولا باگانینی» شهر جنوا که زیر نظر کمیته ملی یونیسکو در ایتالیا می باشد و همچنین با همکاری دانشگاه بیرزیت فلسطین برنامه ریزی و اجرا شده است.

این ارکستر هشتاد نفره فلسطین متشکل از جوانان دختر و پسر چهارده تا بیست و شش سال می باشد که اعضای آن را فلسطینیان ساکن در کرانه باختری، سرزمین های اشغالی سال 1948 و تعدادی نیز از جوانان برخی کشورهای عربی تشکیل می دهند. بیست نفر از اعضای این ارکستر را نیز جوانان ایتالیایی تشکیل می دهند.

مدیر ارکستر مذکور «سعید خوری» درباب اهمیت آثار اجرا شده توسط این ارکستر به جزیره نت گفت: به اعتقاد من در حال حاضر مهم ترین شکل مبارزه علیه اسرائیل، مبارزه فرهنگی است. ما باید فرهنگ فلسطینیمان را حفظ کنیم. می بایست که از نظر فرهنگی قوی باشیم.  

ارکستر مذکور که تاکنون برنامه های مختلفی اجرا نموده است در سال 2004 برای اولین بار تاسیس شد. اما نخستین اجراهای آن تنها محدود به کشور اردن بود. لیکن رفته رفته با حضور در جشنواره های مختلف خود را به جهان معرفی کرد.

در سال 2008 یعنی همزمان با شصتمین سال شکست عربها از اسرائیل، این ارکستر با ساخت ترانه ای به نام «قدس ترانه من است» سفری را در میان شهرهای مختلف قدس اشغالی آغاز نمود و آن را در قدس شریف، رام الله و حیفا اجرا نمود. پس از آن همین اثر به مرکز فرهنگی الحسین در عمان و مرکز انتشارات الاسد در سوریه راه پیدا کرد.

این ارکستر در جشنواره سال 2009 در بحرین نیز فرصت دیگری یافت تا اجرایی را به مناسبت گزینش قدس به عنوان پایتخت فرهنگی کشورهای عربی اجرا نماید. موفقیت این ارکستر در جشنواره بیت الدین (خانه دین) در لبنان و برنامه های کشور عمان راه را برای معرفی هر چه بیشتر آن فراهم آورد.

آن چه ارکستر مذکور را از دیگر انواع خود متمایز و بارز می کند، موضوع فلسطین می باشد که در آثار مختلف آن نمود پیدا کرده است. در واقع این ارکستر راهی است که از طریق آن صدای مردم فلسطین در میان سروده ها و آواهای به کار رفته به گوش مردم کشورهای مختلف جهان می رسد.

 

http://aljazeera.net/news/pages/33673207-eae2-4bfc-99c2-4c3103897f8e

 

زمان انتشار : 1391-05-15