۱۳۹۹/۰۲/۱۴
۹:۱۵ ب٫ظ

«برایان فوگل» کارگردان فیلم مستند جمال خاشقچی با عنوان «مخالف» از خریداران فیلمش خواست تا در مقابرایان فوگلبل عربستان سعودی بایستند.

کارگردان مستند خاشقچی: در مقابل عربستان بایستید!

به گزارش الأمه:

مستند «مخالف» که به بررسی قتل «جمال خاشقچی» روزنامه‌نگار در کنسولگری عربستان سعودی در ترکیه می‌پردازد دیروز جمعه در جشنواره «ساندنس» به نمایش درآمد.

این فیلم مستند جنجالی به امید توزیع مطمئن در جشنواره ساندنس اکران شد.

جمال خاشقچی در کنسولگری عربستان سعودی در ترکیه به قتل رسید و بدنش مُثله شد. سازمان سیا «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی را عامل قتل خاشقچی اعلام کرد با این وجود او تا کنون این اتهام را رد کرده است.

 

«برایان فوگل» کارگردان این فیلم مستند در جشنواره ساندنس که «هیلاری کلینتون» و «اَلِک بالدوین» نیز حضور داشتند در جلوی جمعیت حاضر گفت: امیدوارم توزیع‌کنندگان این فیلم از شرایط موجود نهراسند و این فیلم را در سطح جهان منتشر کنند. امیدوارم توزیع‌کنندگان در مقابل عربستان سعودی بایستند و ندای آزادی بیان و آزادی رسانه سر دهند چراکه روزنامه‌نگاران می‌خواهند این دنیا جایی بهتر برای زندگی شود و به حفظ میراث خاشقچی کمک کنند.

 

مشخص نیست که منظور برایان فوگل این بوده که توزیع‌کنندگان جهانی به انتشار این فیلم مقاومت نشان می‌دهند و آن را توزیع نمی‌کنند یا اینکه برخی کمپانی‌های هالیوودی با پادشاهی سعودی روابط مالی دارند و ممکن است برای حمایت از این پروژه تردید داشته باشند.


بن سلمان ولیعهد عربستان و جف بِزوس مالک سایت آمازون

این فیلم مستند حتی از ریزترین نکات در مورد قتل خاشقچی و حتی اعتراض‌های وی در داخل اتاق و سپس بیهوش کردن وی و قطعه قطعه کردن اعضای بدنش نگذشته است. 

در حین اکران این فیلم، صحنه‌هایی دونالد ترامپ نشان داده می‌شد که از قدرت‌های صاحبت حق «وتو» می‌خواهد اجازه فروش سلاح به عربستان سعودی را بدهند که با صدای «هیس» جمعیت حاظر در سالن همراه می‌شود و یکی از حاضرین بلند فریاد می‌زند ««دروغ‌گو».

این مستند روایتی شدیداللحن به شواهد موجود در قتل خاشقچی علیه دولت عربستان سعودی و شخص «بن سلمان» ارائه می‌دهد. 

«MBS»(محمد بن سلمان) همواره هرگونه قصد و اطلاع از قتل خاشقچی را انکار می‌کند. چندین نفر به جرم قتل محکوم شدند، هرچند نام و مدارکی که برای محکوم کردن آن‌ها به کار برده شد هرگز منتشر نشد.

بسیاری از رهبران تجاری آمریکا پس از قتل خاشقچی بلافاصله از عربستان سعودی فاصله گرفتند.

پیش از قتل خاشقچی روزنامه‌نگار واشنگتن پست که در تبعید به‌سر می‌برد، شرکت‌های بزرگ همچون «آمازون» و «دیزنی» در حال مذاکره برای شراکت در ورود رسانه آمریکایی به عربستان سعودی بودند. این مذاکرات با قتل خاشقچی به سردی گرایید.

پس از ممنوعیت چند دهه‌ای در عربستان، سالن‌های سینما به روی مردم گشوده شد. هیاتی فرهنگی از عربستان در جشنواره فیلم کن ۲۰۱۸ حضور یافت و به تشویق استودیوهای هالیوودی برای فیلمبرداری پروژه‌های سینمایی‌شان در آن کشور  پرداخت.

«برایان فوگل» کارگردان عنوان‌داری است. او برای ساخت مستند «ایکاروس» که به معضل دوپینگ می‌پرداخت موفق به دریافت جایزه اسکار شد.

گروه فیلم مستقل «UTA» فروش مستند جدید «مخالف» فوگل را که به بررسی قتل جمال خاشقچی روزنامه‌نگار منتقد حکومت عربستان سعودی، می‌پردازد را برعهده دارد.

 

منبع: فارس