۱۳۹۷/۰۲/۲۶
۱۱:۱۳ ب٫ظ

«غزه زندگی می‌کند» در برابر تمام فیلم‌های بزرگ اروپایی و مغرب عربی پدیده بود و تاثیر بسزایی بر تماشاگران جشنواره داشت و در میان همه محافل خبری و تحلیلی و ناقدان سینمایی حرف از این فیلم به میان بود.

کارگردان ممنوع الخروج فلسطینی برنده جایزه اول جشنواره روزهای الجزایر شد

از بین 32 فیلم از 17 کشور اروپایی و عربی در نهایت فیلم سینمایی «غزه زندگی می‌کند» برنده جایزه بهترین فیلم  جشنواره بین‌المللی سینمایی روزهای الجزایر 2011 شد. این فیلم بکارگردانی «اشرف المشهراوی» و تهیه‌کنندگی یکی از شرکت‌های هنری شبکه الجزیره نگاهی متفاوت به وضع معیشتی مردم در غزه دارد و با نگاهی امیدوارانه، روح بلند و اراده قوی مردم غزه را برای استمرار زندگی اجتماعی خود در روزهای محاصره و جنگ و کمبود امکانات را به تصویر می‌کشد.

این فیلم در 45 دقیقه شامل چند داستان کوتاه مرتبط به هم است که یکی به زندگی صیاد فلسطینی می‌پردازد که نیروهای اسرائیلی او را از صید ماهی منع می‌کنند و دیگری در مورد داستان دختر جوانی است که نامزد او را در خانه خود حبس کرده‌اند و او با کندن تونل از زیر زمین می‌خواهد به او برسد. داستان دیگر درباره شخصی است بنام ابو انور که در محله چادرنشین شاطئ برای امرار معاش خود و خانواده‌اش ، ذرت می‌فروشد. در همه این داستان‌ها زندگی بسیار ساده و در عین حال عاشقانه قهرمانان داستان نقطه عطف مشترک آنها در فیلم است.

تهیه‌کننده این فیلم که یکی از عوامل تولید برنامه شبکه الجزیره است در گفتگو با این شبکه اعلام کرده است که این فیلم  با برخورداری از جنبه‌های زیباشناختی هنری و ارزش‌های والای انسانی در  یم خانواده فلسطینی قصد دارد تا تصویری جدید  از روابط انسانی روزمره فلسطینی‌ها عرضه کند.

همچنین کارگردان سینمایی و رئیس جشنواره روزهای الجزایر  سلیم عقار درباره این فیلم گفته است که «غزه زندگی می‌کند» در برابر تمام فیلم‌های بزرگ اروپایی و مغرب عربی پدیده بود و تاثیر بسزایی بر تماشاگران جشنواره داشت و در میان همه محافل خبری و تحلیلی و ناقدان سینمایی حرف از این فیلم به میان بود. سلیم عقار تنها نکته تاسف‌برانگیز در جشنواره را عدم اجازه رژیم اشغالگر قدس به مشهراوی کارگردان فیلم برای خروج از کشور دانست که این حرکت را کاملا از پیش برنامه‌ریزی‌شده و مقرضانه دانسته زیرا وی تلاش بسیاری برای آوردن این کارگردان فلسطینی به الجزایر کرد که با مخالفت شدید سران اسرائیلی مواجه شد.

گفتنی است که جشنواره سینمایی روزهای الجزایر از مهمترین و بزرگترین جشنواره‌های غرب عربی است که از سوی گروه کارگردانان مستقل الجزایر  مدیریت می‌شود. کشورهایی که در این جشنواره حضور داشتند فلسطین، فرانسه، سوریه، منگولیا، مصر، مغرب، تونس، قطر، امارات، سویس، بلژیک، کانادا، ترکیه، یونان، بورکینافاسو، لبنان و الجزایر بودند. حضور چهره‌های سینمایی مشهور دنیا مانند نیوکس مرگلاس از یونان، ساریبکاک نادر از ترکیه، عبدالجلیل مصطفی از مصر، محمد عبدالعزیز از سوریه و منتقد سینمایی بزرگ مصری مصطفی گیلانی که نوشته‌های سینمایی او در روزنامه الحیات مورد توجه همه محافل سینمایی عربی است از نقاط قوت این جشنواره بود.

زمان انتشار : 1390-01-01