۱۳۹۸/۰۷/۱۵
۷:۵۱ ق٫ظ

کوروش زارعی کارگردان تئاتر «المسیح فی الطف» که این روزها در کشور عراق در حال اجراست، از جزئیات این نمایش گفت. او نمایش را با شرایط عراق همسان می‌پندارد.

کوروش زارعی: عدم سکوت در برابر ظلم پیام «المسیح فی الطف» برای مردم عراق و سوریه

به گزارش الأمه:

کوروش زارعی کارگردان تئاتر «المسیح فی الطف» که این روزها با ترکیبی از هنرمندان ایرانی، عراقی و سوری در کشور عراق روی صحنه است، در گفت‌وگو با تسنیم درباره این نمایش گفت: «المسیح فی الطف» یا همان مسیح در سرزمین کربلا، قصه دیر معروف در حلب است؛ به این صورت که در سال 61 هجری کاروان اسرا از کوفه به سمت شام حرکت می‌کند و شب به حلب می‌رسد، در نزدیکی حلب دیری است که فرماندهان کاروان تصمیم می‌گیرند شب را تا صبح در آن سپری کنند و صبح عازم شام شوند. در آنجا راهبه‌ای است که وقتی متوجه می‌شود، فرماندهان این سپاه در صندوقی که حمل می‌کنند سر مبارک امام‌حسین (ع) را گنجانده‌اند، حاضر است تمام اموال و ثروت خودش را به آنها ببخشد تا یک شب تا صبح سر را در اختیار داشته باشد و با آن راز و نیاز کند؛ سرانجام بعد از بحث‌ها و جدل‌های فراوان بین فرماندهان کاروان و راهبه، آنها متقاعد می‌شوند که سر را در اختیار راهبه قرار دهند و او شب تا سحر با سر مبارک راز و نیاز می‌کند. همین موضوع سرآغاز تحولی بزرگ در شخصیت راهبه می‌شود. به‌طوری‌که به اسلام می‌گراید. البته ما مسلمان شدن راهبه را نشان نمی‌دهیم؛ اما شخصیت‌پردازی او در انتهای نمایش به‌گونه‌ای است که مخاطب متوجه می‌شود او در پی این ماجرا متحول شده است.

وی افزود: ما در «المسیح فی الطف» نگاه و رویکردی امروزی داریم، یعنی سعی کردیم این قصه تاریخی را امروزی کنیم که برای مردم امروز قابل‌ لمس باشد؛ چراکه امام‌حسین (ع) به‌عنوان حقیقت همیشه زنده و خورشید تابناکی در مقابل ظلم قد علم و از حقانیت مظلوم دفاع می‌کند که این موضوع در نمایش ما دیده می‌شود. ضمن اینکه در این نمایش مسائلی که امروز در اطراف ما در میان مردم خاورمیانه و امت مسلمان وجود دارد یعنی نسل‌کشی‌ها و جنایت‌های شنیع، مورد بررسی قرار می‌گیرد؛ بنابراین صرفاً قصه تاریخی را روایت نمی‌کنیم؛ بلکه در کنارِ آن قصه قدیمی، مسائل امروز جهان را نیز مطرح می‌کنیم. به این صورت که استکبارها و استثمارهای صاحبان زور و ظلم و نسل‌کشی‌هایی را که در خاورمیانه رقم می‌زنند، نقد می‌کنیم و به جهان بشریت آگاهی می‌دهیم.

زارعی اظهار کرد: ما با این نمایش می‌خواهیم بگوییم همان اتفاقی که در سال 61 هجری رخ داده، در حال حاضر در اطراف شما به وقوع پیوسته است، بنابراین اجازه ندهید به شما ظلم شود، اجازه ندهید ظالم‌ها قدرت بگیرند، ای کسانی که به دنبال آزادی هستید هرگز سر تعظیم به‌سوی ظلم فرود نیاورید و در برابر ظلم بایستید؛ حتی اگر ظلم تا بن دندان مسلح باشد، حریّت داشته باشید و اجازه ندهید که به ملت شما ظلم شود. باید بگویم صاحبان قدرت در جهان پس از ایجاد گروهک‌های تروریستی مثل طالبان، القاعده و ... گروهی مثل داعش راه‌اندازی کردند تا امت مسلمان خاورمیانه هرگز روی آرامش و آسایش به خود نبیند. از همین رو ما در این نمایش اتفاقاتی که داعشی‌هایِ زمان، در سال 61 رقم زدند با اتفاقاتی که امروز رقم می‌زنند، مورد بررسی و کنکاش قرار می‌دهیم؛ آگاهی‌بخشی می‌کنیم و می‌گوییم امام‌حسین (ع) با شهادت خود و یارانش به ما درس حریّت و آزادگی داد. بنابراین ما باید از ایشان درس بگیریم. به‌هرحال عراق سرزمین امام‌حسین (ع) و اهل‌بیت است؛ سرزمینی است که امام‌حسین (ع) در آنجا به شهادت رسید و حالا هم ملت عراق در آماج هجوم دشمنانند. ما با «المسیح فی الطف» یک‌بار دیگر تاریخ را بررسی می‌کنیم، پیش روی مردم این سرزمین قرار می‌دهیم و به آنها می‌گوییم دشمنان شما چه کسانی‌اند، چه نقشه‌هایی برای شما دارند و اگر در مقابل دشمن نایستید، حسین‌های دیگر سر بریده می‌شوند.

این کارگردان با بیان اینکه این نمایش محصول مشترک ایران، عراق و سوریه است که گروه کارگردانی آن را ایرانی‌ها تشکیل می‌دهند، توضیح داد: «المسیح فی الطف» عوامل عراقی، ایرانی و سوریه‌ای دارد، 5 بازیگر مطرح سوری در این نمایش بازی می‌کنند ضمن اینکه 50 بازیگر کودک، نوجوان و جوان عراقی در کنار این هنرمندان به ایفای نقش می‌پردازند باید عنوان کنم این نمایش در معتبرترین سالن تئاتر عراق هر روز ساعت 17 اجرا می‌شود. شب گذشته 6 مهرماه هم نهمین اجرای آن روی صحنه رفت اما 16 اجرای دیگر داریم.

زارعی با بیان این مطلب که استقبال خوبی از «المسیح فی الطف» صورت گرفته است، عنوان کرد: نزدیک به 25 شبکه تلویزیونی مختلف ماهوراه‌ای، دولتی و غیردولتی خبر این نمایش را پوشش داده و مردم ارتباط خوبی با نمایش برقرار کرده‌اند؛ درواقع اینکه ما داعشیان سال 61 هجری را با داعشیان حال حاضر تطبیق داده‌ایم به‌عنوان ایده نویی برای آنها جذاب است؛ ضمن اینکه در «المسیح فی الطف» از تصاویر ویدیویی هم استفاده کرده‌ایم که اینها باعث می‌شود تأثیر نمایش دوچندان شود. با توجه به اینکه مردم عراق درگیر مسائل داعش بودند و در پی این موضوع عزیزان خود را از دست دادند، وقتی مردم تصاویر امروزی را در دل نمایش تاریخی می‌بینند ارتباط خوبی با آن برقرار می‌کنند. آنها از ما خیلی تشکر می‌کنند و می‌گویند شما عراقی نیستید اما برادر مسلمان مایید و نمایشی با موضوع ظلم برای ما اجرا می‌کنید. آنها این‌چنین ما را مورد محبت خود قرار می‌دهند از همین‌رو امیدوارم در 16 شب باقی‌مانده از این اجرا، همچنان استقبال خوبی از سوی آنها صورت بگیرد. این نکته را هم باید ذکر کنم که هرشب هنرمندان سینما، تئاتر و تلویزیون کشور عراق به تماشای این نمایش می‌نشینند و از سوی دیگر معاون نخست‌وزیر، وزیر کشور، فرماندهان حشدالشعبی و دولتمردان مختلف عراقی هرشب در نمایش ما مهمانند و همه آنها از بازخورد و تأثیر این نمایش شگفت‌زده شده‌اند.

 وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش گفت: ما به دعوت مؤسسه فرهنگی ـ هنری «بلاحدود» برای اجرای این نمایش به کشور عراق آمدیم و این مؤسسه تمام هزینه‌های این نمایش را پرداخت می‌کنند. «بلاحدود» توسط جوانان رزمنده، فرهیخته و تحصیل‌کرده راه‌اندازی شده و میزبان اصلی ما این مؤسسه است؛ البته مسئول اصلی آن احمد عسگری است که خودش از مبارزان جنگ با داعش بوده و از جوانان فهمیده و تحصیل‌کرده است. در واقع بانیان این مؤسسه سال گذشته آوازه «المسیح فی الطف» را در کشور سوریه شنیده بودند و پس از رصد بازخوردهای آن از دوستان ما در مؤسسه «مهنا» در اوج درخواست کردند که این نمایش را با هزینه آنها در کشور عراق به صحنه ببریم. البته بانیان این مؤسسه به ما می‌گویند حدود 15 سال بود که نمایشی با این حجم از بازیگر و کیفیت روی صحنه نرفته بود.

زارعی توضیح داد: ما شب گذشته اجرای خوبی داشتیم به‌طوری‌که هنرمندان زیادی برای تماشای «المسیح فی الطف» آمده بودند؛  از همین رو پس از اتمام اجرا، جلسه نقد و بررسی و گفت‌وگو داشتیم که من فکر می‌کنم این جلسات گفت‌وگو که بین هنرمندان کشورهای مختلف رخ می‌دهد، باعث می‌شود تئاتر ایران، بغداد و سوریه ارتباطات خوبی با هم بگیرد و در آینده منجر به تولیدات مشترک خوبی شود.

این کارگردان با بیان اینکه قرار نیست «المسیح فی الطف» امسال در جای دیگری اجرا شود، توضیح داد: ما دوست داریم «المسیح فی الطف» در کشورهای دیگر اجرا شود؛ از همین‌رو امیدواریم در سال‌های آینده در کشورهایی مثل امارات، مصر، لبنان، یمن و ... روی صحنه برود و مردم کشورهای مختلف بتوانند از این پیام بین‌المللی بهره ببرند.

وی در پایان گفت: «المسیح فی الطف» یکی از چند اثر «مهنا» است که در کشورهای همسایه اجرا می‌شود. قبل از آن، نمایش آقای سعید اسماعیلی در نجف اولین حضور بین‌المللی «مهنا» را تجربه کرد و پس از آن، نمایش دیگری در مسیر اربعین اجرا شد.

 

منبع: تسنیم