۱۳۹۹/۰۲/۲۸
۶:۲۵ ب٫ظ

در حالی‌ که شرکت‌های فیلمسازی در کشورهای عربی برای حضور بازیگران معروف در سریال‌های مناسیتی رمضان با یکدیگر رقابت می‌کنند و هزینه‌های سنگینی نیز صرف ساخت این آثار می‌شود، اما نمایش خطاهای رایج پزشکی در این سریال‌ها، صحنه‌هایی که باید تاثیرگذار باشد را به طنز تبدیل کرده است.

گاف‌های پزشکی در سریال‌های رمضانی عرب‌زبان

به گزارش الأمه:

سایت خبری الجزیره درباره خطای پزشکی سریال عربی «شاهزاده» که با موضوعی جدی و درامی خانوادگی در شب‌های رمضان پخش می‌شود، نوشته است:
داستان سریال «شاهزاده» درباره اختلاف میان برادران بر سر ارث و میراث است. در قسمت ششم سریال، برادران تصمیم می‌گیرند برادری که قهرمان سریال است را به قتل برسانند. محمد رمضان، بازیگر کویتی که نقش قهرمان داستان را برعهده دارد پس از توطئه قتل برادرانش به بیمارستان منتقل شده و همان زمان خبر مرگ همسر و فرزندش را می‌شنود. در این صحنه غم‌انگیز که بازیگر در حال گریه کردن است و دستگاه قلب به او متصل است، بیننده به ناگاه در کمال تعجب متوجه می‌شود که دستگاه به جای اینکه به قلب بیمار متصل باشد، به دست او وصل شده و دستگاه ایست قلبی و مرگ او را نشان می‌دهد!

 

بر این اساس، کارگردان سریال بی‌توجه به ساده‌ترین اصول پزشکی، به جای پلانی تاثیرگذار، صحنه‌ای مضحک را برای بیننده‌هایش رقم زده است. ضمن اینکه در همان صحنه، دستگاه پزشکی دیگری به چشم می‌خورد که در واقعیت مخصوص اتاق عمل است و در اتاق بیمار نگه‌داری نمی‌شود.

الجزیره همچنین گزارش داده است که در سریالی دیگر به نام «فرصت دوم»، گرفتن نمونه خون از قهرمان داستان فقط چند ثانیه طول می‌کشد در حالی که در واقعیت برای پیدا کردن رگ و گرفتن خون حداقل چند دقیقه زمان نیاز است. برای انتقال خون لوله‌های مخصوص و باریکی استفاده می‌شود که خالی از هوا هستند اما کارگردان این سریال هم به جزئیات پزشکی توجهی نداشته و فقط روایت داستان برایش مهم بوده است.

ضمن اینکه برای پی بردن به این خطاهای رایج، احتیاجی نیست که یک پزشک اظهار نظر کند، بلکه یک مخاطب عادی هم متوجه شتابزدگی در ساخت و سر هم کردن صحنه‌ها توسط سازندگان می‌شود.

در سریال علمی تخیلی «پایان» در صحنه‌ای که روبات در حال ساخت است، روی میز کنار روبات دستگاهی وجود دارد که فقط در مطب‌ پزشک زنان مورد استفاده قرار می‌گیرد و این نشان می‌دهد سازندگان سریال تا چه حد از کاربرد ابزار و تجهیزات پزشکی بی‌اطلاع بوده و صرفا برای پر کردن صحنه از آن‌ها بهره برده‌اند.

در سریال‌های «بازی زنان» و «فرصت دوم» دو شخصیت زن داستان دچار حادثه شده و به کما می‌روند اما پس از آن با ظاهری کاملا آراسته و بدون تغییری واضح در آرایش و موهایشان به هوش می‌آیند.

الجزیره در انتها تاکید کرده است: اگر سازندگان سریال‌های رمضانی در کشورهای عربی از کارشناسان و مشاوران پزشکی کمک می‌گرفتند، می‌توانستند بدون آسیب زدن به موضوع داستان، از تبدیل صحنه‌های جدی به صحنه‌هایی مضحک جلوگیری کنند.

 

منبع: ایسنا