۱۳۹۸/۰۱/۱۸
۱۱:۳۳ ق٫ظ

یک مطالعه مصری اعلام کرد: «سازمان تروریستی داعش با ایجاد ۲ میلیون صفحه کاربری، فعالیت خود در «فیسبوک» را افزایش داده‌است».

​داعش خواستار بازگشت به «توییتر» به جای «تلگرام» شد

به گزارش الأمه:

 داعش اخیراً با ارسال پیامی با عنوان «بمب سیار» به عناصر خود از آنها خواست تلگرام را کنار گذاشته و بار دیگر به «فیسبوک» و «توییتر» بازگردند. علاوه بر این با کمک از برخی پیام‌های ابوبکر البغدادی در خصوص تشویق به «جهاد الکترونیک»، خواستار انتشار مجدد تصاویر و ویدئوهای وحشتناک و خشونت‌آمیز شدند.

 

تعداد رسانه‌های وابسته به «داعش» در سال ۲۰۱۷ حدود ۹۰ هزار صفحه در «توییتر» بوده‌است. به گفته ناظران، داعش اخیراً به منظور ترویج و گسترش مجدد افکار و ایده‌ها، مطالب خود در اینترنت را افزایش داده و از عناصر خود خواست بار دیگر فعالیت‌هایشان را در شبکه‌های اجتماعی بیشتر کنند. 

 

«گوگل» در ژانویه گذشته حساب‌ها و صفحات تعدادی از دختران نوجوان را مورد مراقبت و رصد قرار داد تا مانع جذب آنها توسط داعش و وب‌سایت‌های آنها شود. تلگرام نیز ۸۵۰۰ کانال که افکار افراط گرایانه ترویج می‌دهند را بست.

 

«فیسبوک» نیز در ماه می‌گذشته اعلام کرد: «حدود ۹۹٫۵ درصد صفحات و اخباری که حذف شده بودند، مربوط به داعش بود و این سازمان اخیراً به سایت‌ها و شبکه‌های غیرقانونی مانند «دیپ وب» روی آورده‌است».براساس مطالعه انجام شده، داعش در پیام‌های خود در شبکه‌های اجتماعی با عنوان «جهاد»، دیگران را به مشارکت در خشونت و جنگ دعوت می‌کند، علاوه بر این زنان را به خروج از خانه‌های خود فراخوانده است که این امر در آینده بسیار خطرناک خواهد بود، کما اینکه دیده شده برخی افراد از طریق صفحات و شبکه‌های اینترنتی با «خلافت مجازی» بیعت کردند.

 

دستگیری کاربران داعش در شبکه های اجتماعی افغانستان

 

سازمان امنیت ملی افغانستان در اطلاعیه‌ای اعلام کرده است که براساس گزارش‌های تحقیقاتی، در یک عملیات ویژه، شش نفر که در صفحات فیسبوک، توئیتر، اینستاگرام و تلگرام به نفع گروه داعش تبلیغات می‌کردند، در شهر کابل دستگیر شده‌اند.

 

بنا به اطلاعات ارائه شده از سوی این سازمان، دستگیرشدگان مأموریت داشتند تا تبلیغات گسترده‌ای را به نفع گروه تروریستی داعش در فضای مجازی راه‌اندازی کنند و از همین طریق به جلب و جذب جوانان به این گروه می‌پرداختند؛ این شش نفر معترف هستند که صدها صفحه مستعار و جعلی را ایجاد کرده بودند.

 

عملیات دیگری نیز در استان ننگرهار انجام شد که در نتیجه آن،‌ ۱۰ فرد وابسته به گروه داعش دستگیر شده‌اند. بنا به اظهارات سازمان امنیت ملی افغانستان، این افراد در کنار ترور مردم، مسئولیت انتقال سلاح و مهمات، مواد منفجره، اعضای داعش و خانواده‌های این گروه در این استان را برعهده داشتند.

 

در عملیاتی که انجام شد، ۱۲ تُن مواد منفجره که در ساخت مین استفاده می‌شود،‌ در محل استقرار این افراد پیدا شد.یادآور می‌شود پیش از این چنین عملیاتی از سوی سازمان امنیت ملی افغانستان به منظور بررسی و دستگیری مبلغان اینترنتی گروه داعش انجام نشده بود.بنا به اعلام وزارت مخابرات و تکنولوژی افغانستان، در حال حاضر ۲۲ میلیون نفر در افغانستان تحت پوشش خدمات اینترنتی قرار دارند که ۱۰ میلیون نفر از آنان جوان هستند.

 

منبع: شرق الاوسط و حوزه نیوز