۱۳۹۷/۰۳/۰۱
۵:۲۳ ب٫ظ

حاکمان سعودی که از گسترش آتش انقلاب مردم مصر و یمن و بحرین به کشورشان به شدت بیمناکند ، به روش های مختلف سعی در مهار این آتش دارند؛ از یک سو برای سکوت فعالان سیاسی پول های گزافی هزینه می کنند و از یک طرف سرکوب را شدیدتر کرده و از سوی دیگر به سرکوب انقلاب بحرین می پردازند، اما عل

آخرین تحولات قیام مردم عربستان (12 ) / انقلاب آماده ورود به عربستان است

تظاهرات مردم عربستان برای تحقق فضای باز سیاسی و انجام اصلاحات در ارکان نظام حکومتی عربستان ادامه دارد، اگر چه اخبار آن از سوی رسانه های عربی و رسانه های استکبار منتشر نشود.

حاکمان سعودی که از گسترش آتش انقلاب مردم مصر و یمن و بحرین به کشورشان به شدت بیمناکند ، به روش های مختلف سعی در مهار این آتش دارند؛ از یک سو برای سکوت فعالان سیاسی پول های گزافی هزینه می کنند و از یک طرف سرکوب را شدیدتر کرده و از سوی دیگر به سرکوب انقلاب بحرین می پردازند، اما علی رغم همه این تدابیر انقلاب آماده ورود به عربستان است.

ــ انقلاب آماده ورود به عربستان است

يك روزنامه لبناني با بيان اينكه عربستان سعودي از انقلاب‌هاي منطقه حقيقتا به هراس افتاده است، تصريح كرد كه انقلاب‌هاي مردمي منطقه اكنون به پشت درهاي عربستان سعودي رسيده است ولي خاندان حاكم در رياض راه گريزي ندارند.

روزنامه الاخبار لبنان با نگاهي گذرا بر سير تحولات در عربستان و همكاري كامل وي با آمريكا عليه برخي جريان‌ها در منطقه مانند جريان مقاومت تصريح كرد: همانطور كه متحدان آمريكا از انقلاب‌هاي مردمي منطقه غافلگير شدند و از پيروزي آن تعجب كردند، از عواقب تهديدكننده آن براي دولت خود نيز هراسان شدند. اينبار اين انقلاب‌ها از جايي آغاز شد كه تصورش را هم نمي‌كردند. اين بار ديگر كودتاي افسران آزاد (در مصر) نبود بلكه اينبار حركت مردم آزاد است كه ناشي شده از سال‌ها خشم انبار شده و حس عميق حقارت است .

الاخبار نوشت: انتقال انقلاب از تونس به مصر براي خاندان آل سعود بسيار هراس‌انگيز بود. از همين جا بود كه تماس‌هاي پشت‌پرده شكل گرفت و تلاش‌هاي پيگيرانه براي فشار بر مردم آغاز شد و رياض دوباره دسته چك خود را باز كرد و اين بار حركت آل سعود كاملا هماهنگ و آشكار با آمريكا و در پنهان با اسرائيل آغاز شد. تلاش‌ها براي نجات حسني مبارك كه با حمايت مالي جدي عربستان سعودي شكل گرفت، جدي شد ولي اين همه حاصلي جز شكست نداشت چون اينان زبان انقلاب را نمي‌فهمند.

الاخبار نوشت: نتيجه اينكه ترس و هراس عربستان نيز غريزي و براي حفظ قدرت پادشاهي است كه كاملا از اسلام درست و تعاليم عالي آن جدا شده است. زيرا اسلام ظلم را تاييد نمي‌كند و نمي‌پذيرد كه ثروت‌ها تاراج و قدرت به انحصار يك فرد يا خانواده در آيد.

اين روزنامه افزود: به لطف اراده مردم كه از اراده الهي است، زمان حساب فرا رسيده است. انقلاب مصر به يمن رسيد و قبل از آن در بحرين ظاهر شد و در ليبي اكنون بحراني شده است. آنچه در مصر روي داد بشدت در ديگر نقاط تاثيرگذار شد و روحيه انقلابي جديدي خلق كرد كه رويايي مردم را تحقق ببخشد و دست خاندان‌هاي مختلف را از قدرت كند؛ بنابراين خاندان آل سعود در رياض از اين قاعده مستثنا نيست و راه فراري ندارد زيرا انقلاب الان در آستانه ورود به عربستان است؛ انقلابی كه از يمن وارد مي‌شود.

ــ تظاهرات فعالان سعودی برای همبستگی با معترضین بحرین

صدها فعال سعودی با برپایی تظاهراتی در شهرهای مختلف عربستان ضمن اعلام همبستگی خود با معترضین بحرینی ، خواستار اصلاحات سیاسی در کشورشان شدند.

صدها تن از فعالان سعودی روز گذشته با برپایی تظاهراتی در منطقه "الشرقیه" قلع و قمع معترضین بحرینی را محکوم و همبستگی خود را با مردم این کشور اعلام کردند.

معترضین در این تظاهرات که در شهرهای "العوامیه" و "قطیف" برگزار شد و مدت یک ساعت به طول انجامید با سر دادن شعارهایی آزادی زندانیان سیاسی در کشورشان را خواستار شدند.

مناطق شیعه نشین عربستان سعودی طی ماه های گذشته با برپایی تظاهرات علاوه بر ابراز همبستگی با معترضین ملت های عرب خواسته های خود را مطرح می کنند. شهرهای عربستان به جز مناطق شیعه نشین شاهد اعتراضات گسترده همچون دیگر کشورهای عربی نبوده است.

ــ محدودیت فعاليت رسانه‌ها از سوی رژیم آل سعود

رژيم آل سعود از بيم دامنه‌ اعتراضات اخير اين كشور محدوديت‌هاي شديدتري را بر مطبوعات و نشريات اعمال كرده و براي آن دسته از مطبوعات و رسانه‌ها كه آن را رعايت نكنند، مجازات‌هايي در نظر گرفته است.

خبرگزاري عربستان اعلام كرد كه دولت سعودي اصول و قوانيني را در راستاي ايجاد تغييرات در نظام مطبوعات و نشريه‌ها وضع كرده است كه تخلف از آن مجازات‌هايي شامل اعمال جريمه و توقيف نشريات را شامل مي‌شود.

اين منبع تاكيد كرد كه از جمله ضوابط وضع شده ضرورت تطابق اصول رسانه‌ها با آنچه "احكام ديني اسلامي و قوانين و مقررات لازم الاجرا " خوانده شده، است و ديگر اينكه رسانه‌ها اجازه ندارند اخبار و مقالاتي كه نظم و امنيت عمومي را مختل مي‌كند و در خدمت به منافع خارجي مغاير با منافع ملي است، منتشر كنند.

تغييرات در نظام رسانه‌اي عربستان همچنين شامل ممنوعيت انتشار و درج اخبار و مقالاتي است كه به تعبير آنها موجب ايجاد اختلافات و تفرقه‌افكني در بين شهروندان و تحريك به ارتكاب جرم و خدشه زدن بر جايگاه كشور مي‌شود.

بر اساس اين تصميم جديد رژيم آل سعود، مطبوعات و رسانه‌هاي متخلف 500 هزار ريال سعودي (133 هزار دلار) جريمه مي‌شوند و نشريه آنها نيز توقيف مي‌شود و محروميت نويسنده آن مقاله يا خبر از كار با هر رسانه‌‌‌ ديگر را نيز به همراه خواهد داشت.

دولت سعودي همچنين هشدار داده است كه با هر گونه تعرض و اهانت به شان و شخصيت مفتي عام عربستان، اعضاي هيئت علماي بلندپايه اين كشور، روحانيون ديني و اشخاص حقيقي و حقوقي برخورد جدي مي‌شود.

اين در حالي است كه اكثر قريب به اتفاق رسانه‌هاي عربستان تحت نفوذ آل سعود قرار دارند و حتي هيچ كدام از تظاهرات و اعتراضات چند ماه اخير مردم اين كشور را به هيچ وجه پوشش نداده‌اند.

رژيم آل سعود با هدف سركوب اعتراضات از فوريه گذشته تاكنون بيش از 160 نفر از معترضين اين كشور را بازداشت كرده است كه سرنوشت آنها همچنان نامعلوم است.

پايگاه خبري "حرمين " اخيرا در مقاله‌اي با عنوان "سلطه نظام سعودي بر رسانه‌ها " نوشت ديرزماني است رسانه‌‌ها عربستان احساس مي‌كنند كه دستان نظام مي‌خواهد آنها را خفه كند و در چنگ دولت و نهادهاي امنيتي و وهابي هستند.

 

زمان انتشار : 1390-01-01