۱۳۹۷/۰۲/۰۲
۱۰:۰۱ ب٫ظ

چندین سال پیش، شبکه‌های ماهواره‌ای عربی، سریال «شهسواری بی‌اسب» را پخش کردند. این سریال به مسئله فلسطین می‌پرداخت و نشان می‌داد که رژیم صهیونیستی چگونه برای ویران کردن کشورهای اسلامی نقشه‌چینی می‌کند. اما مدتی پس از پخش سریال مذکور، مقامات اسرائیلی که وجهه جهانی و منافع خود را د

آزادی بیان آری و یا خیر؟

حد و حدود مفهوم آزادی بیان همیشه در جوامع مختلف مورد بحث و گفتگو بوده است. برخی معتقدند که این مفهوم به معنای آن است که افراد و گروه‌های مختلف بتوانند بدون هیچ دغدغه‌ای به ایراد اندیشه‌ها و اعتقادات خود بپردازند. در واقع این دسته مخالف هر گونه سانسور در زمینه اندیشه و اعتقاد می باشند. اما گروه دیگر معتقدند آزادی بیان باید دارای ضوابط و قوانینی باشد و این مفهوم تنها زمانی ارزشمند است که موجبات آزار دیگر افراد و گروه‌ها را به وجود نیاورد.

سایت خبری جزیره نت اخیرا مطلبی را با این موضوع در سایت خود درج کرده و در این زمینه نوشته است:  در هر جامعه‌ای ارزش‌های اجتماعی خاصی وجود دارد که باید به آن‌ها احترام گذاشت. طبیعی است عدم توجه به این ارزش‌ها و زیر سئوال بردن آن‌ها با اعتراض دیگر افراد جامعه روبرو خواهد شد. اما باید درنظر داشت که احترام گذاشتن به ارزش‌های افراد و گروه‌های مختلف به معنای آن نیست که صاحب‌نظران در گوشه‌ای بایستند و حوادث بزرگ و دردناک جهان را به گوش دیگر افراد نرسانند.  

این سایت در ادامه به توضیح دقیق‌تر مفهوم آزادی بیان می‌پردازد و در همین راستا به سریال «شهسواری بی‌اسب» به نویسندگی محمد صبحی اشاره می‌کند. جزیره نت مشکلاتی که در پی پخش این سریال به وجود آمد را نمونه نقض آزادی بیان، می‌داند و در این زمینه می‌نویسد. چندین سال پیش، شبکه‌های ماهواره‌ای عربی، سریال «شهسواری بی‌اسب» را پخش کردند. این سریال به مسئله فلسطین می‌پرداخت و نشان می‌داد که رژیم صهیونیستی چگونه برای ویران کردن کشورهای اسلامی نقشه‌چینی می‌کند. همچنین این سریال به خوبی نشان می‌داد که خاخام‌های اسرائیلی چه جنایت‌هایی را نه تنها در حق مردم فلسطین که در حق مسلمانان جهان انجام داده‌اند. اما مدتی پس از پخش این سریال، مقامات اسرائیلی که وجهه جهانی و منافع خود را در خطر دیدند، به شدت با ادامه پخش آن مخالفت کردند.

جزیره نت با ابراز تاسف از نتایج حاصل از اعتراضات اسرائیل می‌نویسد: متاسفانه در پی اعتراض اسرائیل از افشاگری‌های این سریال، برخی از شبکه‌های ماهواره از پخش ادامه سریال مذکور به طور کل دست کشیدند و برخی دیگر از شبکه‌ها نیز این برنامه تلویزیونی را با حذف بخش‌های گسترده‌ای از مصاحبه‌ها و صحنه‌هایی که اعمال ضدبشری اسرائیل را به مردم کشورهای عربی متذکر می‌شد، ادامه دادند.   

 

زمان انتشار : 1391-03-06