۱۳۹۷/۰۹/۱۱
۸:۲۹ ب٫ظ

هفدهمین دوره جشنواره بین المللی فیلم مراکش روز جمعه (۳۰ نوامبر) آغاز به کار کرد.

آغاز به کار جشنواره بین المللی فیلم مراکش

به گزارش الأمه:

گروهی از ستارگان معروف سینمای مراکش و عرب و جهان از جمله کارگردانانی مثل مارتین اسکورسیزی و آنیس واردا و جیمز گری و بازیگرانی همچون رابرت دنیرو و لارنس فیشبورن و مونیکا بلوچی و کیارا ماسترویانی و رابین رایت در این جشنواره شرکت می کنند.
ستارگان جهان عرب مثل لیلی علوی (بازیگر) و باسم سمرا (بازیگر) و عبد الرحمان سیساکو (کارگردان) و متیو دیمی (بازیگر) و نادین لبکی (کارگردان) و فوزی بن سعیدی (کارگردان) و الطاهر رحیم (بازیگر‌) و الجیلالی فرحاتی (کارگردان) و یسری نصرالله (کارگردان) نیز از جمله مهمانان جشنواره فیلم مراکش هستند.
شاهزاده مولای رشید رییس موسسه جشنواره بین المللی فیلم مراکش در افتتاحیه این جشنواره گفت «این جشنواره در سال ۲۰۱۷ برگزار نشد و این وقفه یک ساله فرصتی بود برای تامل و بازسازی هویت. در دوره امسال ضمن برقراری ارتباط بیشتر با سینمای جهان به نقش هدایتگر و روشنگر سینما توجه بیشتری خواهیم داشت.»
او افزود «در حالیکه کشورهای جهان درگیر مشکلات مهاجرت هستند نزدیک کردن فرهنگ ها پیام اصلی این جشنواره است. از همه می خواهیم تا از این تجربه عظیم در یک فضای آکنده از شادی و تبادل هنری بی نظیر لذت ببرند.»
مولای خاطر نشان کرد «جیمز گری رییس کمیته داوری جشنواره امسال است. در این دوره، فیلم هایی که روی پرده می روند ما را به مناطق گوناگون دنیا می برند و در این میان سینمای نوین آفریقا مورد توجه ویژه قرار دارد.»
او یادآور شد «در این دوره، مهمانان و ستارگان معروف سینمای جهان مورد قدردانی قرار می گیرند. برنامه ها و جلسه های گفتگو با حضور ستارگان سینما برگزار می شود.»
مولای از تشکیل گروهی با عنوان «کارگاه های سینمایی آتلانتیک» به منظور حمایت از نوآوری سینماگران خاورمیانه و آفریقا» خبر داد.
۱۴ فیلم از آلمان و اتریش و بلغارستان و صربستان و آرژانتین و مکزیک و آمریکا و چین و ژاپن و مصر و مراکش و تونس و سودان در این جشنواره رقابت می کنند. کارگردان ۶ فیلم زن هستند.
پنج جایزه ستاره طلایی (جایزه بزرگ) و هیات داوری و بهترین کارگردان و بهترین بازیگر زن و بهترین بازیگر مرد در نظر گرفته شده است.
فیلم های «آکاشا» به کارگردانی حجوج کوکا (از سودان) و «همه چیز خوب پیش می رود» به کارگردانی خانم تروپش (از آلمان) و «خدمتکار منزل» به کارگردانی لیلا افولس (از مکزیک) و «دایان» به کارگردانی کولت جونز (از آمریکا) و «هیچ کس آنجا نیست» به کارگردانی احمد مجدی (از مصر) و «زیبارویان» به کارگردانی آلخاندرا مارکز آبلا (از مکزیک) و «ارینا»‌به کارگردانی نادژدا کوزوا (از بلغارستان) و «جوی» به کارگردانی سودابه مرتضائی (از اتریش) و «بسته» به کارگردانی گلاونیچ (از صربستان) و «در چشمانم» به کارگردانی نجیب بلقاضی (از تونس) و «برف سرخ» به کارگردانی سایاکا کای (از ژاپن) و «روخو» به کارگردانی بنجامین نایشتات (از آرژانتین) و «کاسه صبر لبریز شد» به کارگردانی محسن بصری (از مراکش) و «روزهای ناپدید شدن» به کارگردانی جو شین (از چین) در این دوره رقابت می کنند.
قرار است فیلم برنده ستاره طلایی در مراسم اختتامیه روی پرده برود. «عند بوابه الخلود» (در دروازه جاودانگی) به کارگردانی جولیان اشنابل فیلم افتتاحیه است. موضوع فیلم که ویلم دفو نقش اول آن است درباره زندگی ونگوک نقاش هلندی است. فیلم به کنکاش در اندیشه این هنرمند صاحب نام می پردازد.
دوره امسال جشنواره از رابرت دنیرو بازیگر معروف آمریکایی و رابین رایت بازیگر آمریکایی و آنیس واردا کارگردان فرانسوی و جیلالی فرحاتی کارگردان مراکشی قدردانی می کند.
این جشنواره در سال ۲۰۰۱ آغاز به کار کرد و رویداد خلاقانه مهمی در تاریخ سینمای مراکش به شمار می رود و موفق شد تا خود را به عنوان یکی از برجسته ترین رویدادهای سینمایی جهان و پل ارتباطی بین فرهنگ ها مطرح کند.

 

منبع: شرق الاوسط
.