۱۳۹۷/۰۳/۰۲
۶:۰۳ ب٫ظ

مردم و گروه های سیاسی عراق به شدت با ادامه حضور نظامیان آمریکایی در خاک کشورشان پس از پایان توفقنامه امنیتی در پایان سال جاری میلادی مخالف هستند تا جایی که این مخالفت رنگ تهدید به خود گرفته است.

اصرار آمریکا بر باقی ماندن نیروهایش در عراق

رئیس مجلس نمایندگان آمریکا اعلام کرد که نیروهای آمریکایی باید در عراق باقی بمانند.

"جان پینر" در گفتگو با خبرنگاران اعلام کرد که برخی از نظامیان آمریکا باید پس از سال 2011 در عراق باقی بمانند

وی در توجیه اظهارات خود این ادعا را مطرح کرد که در سفر اخیر به عراق مقامات این کشور وی را در جریان شکاف های امنیتی در مرزها و ضعف های اطلاعاتی عراق قرار داده اند.

پینر خاطرنشان کرد: باراک اوباما باید برای تمدید توافقنامه امنیتی بغداد و واشنگتن با دولت عراق گفتگو کند و من معتقدم تعداد کمی از نیروهای ما باید در عراق باقی بمانند. وی به این تعداد اشاره ای نکرد.

وی افزود: اگر باراک اوباما پیشنهاد دهد برخی نیروهای آمریکایی در عراق باقی بمانند وی و دیگر جمهوریخواهان آن را تایید خواهند کرد.

این در حالی است که مردم و گروه های سیاسی عراق به شدت با ادامه حضور نظامیان آمریکایی در خاک کشورشان پس از پایان توفقنامه امنیتی در پایان سال جاری میلادی مخالف هستند تا جایی که این مخالفت رنگ تهدید به خود گرفته است.

يکي از رهبران جریان صدر تاکید کرد، درصورت ادامه حضور حتی یک سرباز آمريکايي در عراق بعد از پايان مهلت توافقنامه امنيتي امضا شده بين بغداد و واشنگتن د راواخر سال جاري ميلادي، اين جریان به مقاومت در برابر نيروهاي اشغالگر در زمينه هاي سياسي ، نظامي و فرهنگي اقدام خواهد کرد.

شيخ " طلال الساعدي " امروز تصريح کرد: ما اعلام مي کنيم که با ماندن حتي يک سرباز آمريکايي درخاک عراق موافقت نخواهيم کرد.

وي افزود: همه گروه هاي عراقي با ادامه حضور نيروهاي اشغالگر که به منزله نقض حاکميت عراق است ، مخالف هستند و درصورتي که اين نيروها بعد از مدت تعيين شده درعراق بمانند ، ما با اين نيروهاي اشغالگر مقابله مي کنيم و مبارزه با آنها را حق خود مي دانيم چرا که آن ها در اين صورت شرط خود را زير پا گذاشته و حاکميت عراق را نقض مي کنند.

شيخ الساعدي خاطرنشان کرد: همه مي دانند که توافقنامه امنيتي امضا شده ميان دولت عراق و نيروهاي اشغالگر آمريکايي ، بر تعيين جدول زمان بندي شده براي خروج اين نيروها از عراق تا پايان سال جاري ميلادي تاکيد دارد.

وي گفت: به رغم اين مساله هر اندازه که به زمان خروج نيروهاي آمريکايي از عراق نزديکتر مي شويم ، مي بينيم که آمريکايي ها براي ماندن درعراق به بهانه هاي مختلفي مانند آموزش ارتش عراق و نيروهاي پليس متوسل مي شوند.

عضو ارشد جریان صدر با اشاره به کشته شدن اسامه بن لادن سرکرده گروه القاعده تصریح کرد: کشتن بن لادن به معناي نابودي تروريسم نیست؛ ما به آمريکا مي گوييم که نيروهاي خود را از کشور مان خارج کند، چرا که عراقی ها قادر به حمايت از سرزمين خود و مواجهه با تروريسم هستند، زیرا هرجا آمريکا باشد ، تروریسم درآن جا ريشه مي دواند.

به هر حال به نظر می رسد که اگر چه آمریکا اشتیاق فراوانی برای تمدید حضور نیروهایش در عراق دارد اما با توجه به مخالفت گسترده مردم و گروه های عراقی با این حضور ، آمریکا چاره ای جز خروج از عراق ندارد آما مردم و دولت عراق باید از هم اکنون راه کارهای تامین امنیت را در این کشور تبیین کند چرا که به طور حتم آمریکا برای اثبات نظر خود مبنی بر ضرورت حضور نیروهای آمریکایی در عراق به دنبال ایجاد موج جدیدی از ناارامی در این کشور خواهد بود.

 

زمان انتشار : 1390-01-01