۱۳۹۷/۰۲/۰۳
۱۰:۲۷ ب٫ظ

صبحی موسی: من روح جلال الدین را در این بخش از دیوان وارد کرده‌ام و او را شاهد مشکلات و دردهای این زمانه قرار داده‌ام و خودم را نیز مرید او تصویر کرده‌ام. در نهایت مرید با استفاده از چنین راهنما و مرشدی قدرت آن را پیدا می‌کند که به مرحله بالاتری دست پیدا کند و حتی از مراد خود پیش

حضور روح جلال الدین رومی در دیوانی عربی

صبحی موسی شاعر و داستان نویس مصری اخیرا در مصاحبه‌ای با سایت خبری میدل ایست آن لاین درمورد تجربه شعری خود سخن گفت.

این شاعر تاکنون پنج مجموعه شعری به چاپ رسانده است در خصوص این مجموعه‌های شعری این گونه توضیح داد که سعی من در این مجموعه‌های شعری آن بوده است که در هر کدام از آن‌ها از لحاظ ادبی و شعری یک جهان جدید و متفاوت از مجموعه پیشین باشد. او در ادامه گفتگویش با این سایت درمورد اسلوب و قالب شعرهای خود سخن گفت و توضیح داد که در هر یک از این مجموعه‌های شعری قالبی متفاوت برای بیان و انتقال مفاهیم به کار رفته است. شعر سپید، شعر ژاپنی مشهور به هایکو و شعر نثر اشکال مختلفی بوده است که این شاعر از آن‌ها بهره برده است و از طریق آن‌ها سعی نموده تا اندیشه‌ها و افکارش را به دوستداران شعر و هنر تقدیم کند.

صبحی موسی مجموعه شعری «هانیبال» را متشکل از دو جزء دانست و گفت قسمت نخست این کتاب شعر  درمورد یک قهرمان مشهور کاتاژی است به نام هانیبال و بخش دوم آن درمورد جلال الدین بلخی رومی است و «سفرهای جلال الدین» نام دارد.

این شاعر مصری جلال الدین بلخی را شخصیتی والا برشمرد و گفت من روح جلال الدین را در این بخش از دیوان وارد کرده‌ام و او را شاهد مشکلات و دردهای این زمانه قرار داده‌ام و خودم را نیز مرید او تصویر کرده‌ام. در نهایت مرید با استفاده از چنین راهنما و مرشدی قدرت آن را پیدا می‌کند که به مرحله بالاتری دست پیدا کند و حتی از مراد خود پیشی بگیرد.

صبحی موسی شاعر و نویسنده ای است که به لحاظ پرداختن به موضوعات خاص و دوری گزیدن از مسائل سطحی و کلیشه‌ای با دیگر شاعران هم‌نسل خود کاملا متفاوت و برجسته است.  

جلال‌الدین محمد در ششم ربیع‌الاول سال 604 هجری درشهر بلخ تولد یافت. سبب شهرت او به رومی ومولانای روم، طول اقامتش‌ و وفاتش درشهر قونیه ازبلاد روم بوده است. جلال الدین معروف به مولوی از مشهورترین شاعران فارسی‌زبان و ایرانی است که آثار شناخته شده‌ای چون مثنوی معنوی را از خود به یادگار گذاشته است.

 

زمان انتشار : 1391-02-01