۱۳۹۷/۰۳/۰۶
۷:۰۰ ق٫ظ

وزراي كشور صربستان و آلباني روز جمعه در تيرانا پايتخت آلباني، توافقنامه اي را پيرامون استرداد مجرمين كيفري و جنايي بين دو كشور امضا كردند.

صربستان و آلبانی توافقنامه استرداد مجرمین امضا کردند

از پايگاه هاي اينترنتي بالكان،'ايويتسا داچيچ ' و 'بويار نيشاني' اين سند را گامي بسيار مهم در گسترش همكاري هاي بين دو كشور در امور مرزي و پليسي و درجهت ثبات و امنيت منطقه توصيف كردند.

وزير كشور صربستان ضمن تاكيد بر همكاري هاي بسيار خوب مرزي و كشوري بين صربستان و آلباني گفت كرد كه اين دو كشور در گذشته توافقنامه اي را نيز در زمينه مبارزه با امور جنايي،كيفري و به ويژه پيرامون مبارزه با تجارت غيرقانوني مواد مخدر، سلاح و قاچاق انسان، امضا كردند.

وزير كشور و قائم مقام نخست وزير صربستان همچنين با يادآوري تصميم صربستان و آلباني براي لغو رواديد بين اعضاي دو دولت، بر لزوم توافقنامه در سطح كشور درخصوص لغو رواديد براي تمامي شهروندان دو كشور اشاره كرد.

وزير كشور صربستان قبل از امضاي توافقنامه با همتاي آلباني خود،در همايش طرح 'ابتكار منطقه اي' براي رسيدگي به مسايل ' مهاجرت، پناهندگي و امور جنگ زدگان' شركت كرد.

رياست همايش ابتكار منطقه اي كه اعضاي آن از كشورهاي مقدونيه، مونته نگرو، صربستان، آلباني، بوسني و هرزگوين و كرواسي هستند، از امروز به صربستان واگذار شد.

در اين طرح وزراي كشورهاي بالكان غربي جهت رسيدگي و حل و فصل مسايل مربوط به جنگ زدگان، پناهندگان و مهاجرين در اين كشورها به بحث و گفت و گو مي نشينند.

وزير كشور صربستان بعد از پايان همايش طرح ابتكار منطقه اي با نمايندگان صرب هايي كه در آلباني زندگي مي كنند، ديدار و پيرامون مشكلاتشان در رابطه با وضعيت اقامت و در نظرگرفتن تسهيلات براي اقامت دوگانه آنها گفت و گو كرد.

وي در گفت و گو با نمايندگان صربها در آلباني گفت كه حكومت بلگراد بر اساس قانون اساسي موظف است كه در رفع مشكلات تمامي مردم خود كه در هر نقطه اي از دنيا زندگي مي كند از جمله آلباني، تلاش كند.

بنا به گفته داچيچ، در آلباني بيش از 10 هزار صرب تبار زندگي مي كنند.

 

 

زمان انتشار : 1390-01-15