۱۳۹۷/۰۳/۰۴
۱:۳۱ ب٫ظ

عربستان سعودي بعد از گذشت چهار سال از دستگيري و زندان تعدادي فعالان مدافع حقوق بشر اين کشور، 16 نفر از آن‌ها را محاکمه کرده است.

محاکمه فعالان سعودی بعد از 4 سال زندان

جلسه دادگاه اين 16 فعال مدافع حقوق بشر روز شنبه در ويلايي خارج از شهر جده و با تدابير شديد امنيتي به صورت غيرعلني برگزار شد.

بيشتر اين متهمان را وکلا، اساتيد دانشگاه و فعالان حامي حقوق بشر عربستاني تشکيل مي‌دادند که از سال 2007 تاکنون در زندان به سر مي‌برند؛ اين در حالي است که به موجب قوانين عربستان سعودي بازداشت متهمان بدون دليل بيش از شش ماه ممنوع است.

گفته مي‌شود اين افراد بعد از برگزاري نشستي در اين شهر به منظور تلاش براي اجراي اصلاحات در عربستان سعودي بازداشت شده‌اند.

عليم تنها وکيلي که توانسته در اين جلسه دادگاه شرکت کند، درباره اين موضوع گفت: "بازجويي‌ها به صورت محرمانه و بدون حضور وکيل مدافع انجام شده بود که اين اقدام نقض صريح مراحل دادرسي جرايم کيفري عربستان سعودي به شمار مي‌آيد."

اين فعالان با اتهاماتي چون تلاش براي به دست گرفتن قدرت، تحريک مردم عليه ملک عبدالله، پادشاه عربستان سعودي، حمايت مالي از تروريست‌ها، جرايم الکترونيکي، پول‌شويي و تلاش براي تشکيل انجمن يا حزب سياسي مواجه‌اند.

رياض، فعاليت احزاب و گروه‌هاي سياسي را در اين کشور غيرقانوني دانسته است. وزارت کشور عربستان نيز هر نوع گردهم‌آيي و اجتماعات عمومي را ممنوع اعلام کرده است.

با وجود اين، معترضان سعودي طي چند ماه گذشته تظاهرات و اعتراض هايي را عليه خاندان سلطنتي اين کشور در شهرهاي‌هاي القطيف و العواميه در شرق عربستان برگزار کرده‌اند.

تظاهرکنندگان به ادامه بازداشت بي دليل برخي از زندانيان و نيز نقض حقوق زنان، اعتراض کرده‌اند. افزون بر اين، در تظاهرات اعتراض آميز عربستان ايجاد فرصت‌هاي شغلي و دريافت سهم مساوي از درآمدهاي نفتي فراوان اين کشور از ديگر مطالبات مردم بوده است.

نيروهاي امنيتي سعودي اغلب اين اعتراضات صلح آميز را سرکوب کرده اند. در همين حال، سازمان ديده‌بان حقوق بشر در ماه آوريل 2011 ميلادي گزارشي منتشر کرد و از بازداشت بيش از 160 فعال سعودي از ماه فوريه خبر داد.

 

زمان انتشار : 1390-01-20