۱۳۹۷/۰۴/۱۷
۱۱:۳۴ ق٫ظ

با همکاری دفتر نمایندگی مقام معظم رهبری (مد ظله) در سوریه

نشست فکری ” میراث تمدنی و راه های حمایت از آن ” در دمشق برگزار گردید

به گزارش الأمه به نقل از  رایزنی فرهنگی دمشق:

در آستانه سالروز شهادت امام جعفر صادق (ع) که در میان تمامی مذاهب اسلامی به مربی و تربیت کننده هزاران عالم و دانشمند در رشته های مختلف علمی شناخته می شود و تربیت یافتگان مکتب علمی ایشان ، از دانشمندان برجسته علوم گوناگون می باشند و هر کدام در شکل گیری تمدن شکوهمند اسلامی نقش ایفا کرده اند ، با همکاری دفتر نمایندگی مقام معظم رهبری (مد ظله) در سوریه و رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران ، نشستی فکری تحت عنوان "میراث تمدنی و راه های حمایت از آن" روز چهارشنبه 13 تیرماه 1397  در سالن امام خمینی رایزنی فرهنگی با حضور سفیر جمهوری اسلامی ایران و جمعی از نخبگان و علاقمندان به مباحث علمی و میراث تمدنی برگزار شد . موضوع نشست متناسب با شرایط روز سوریه و رفتار گروه های تکفیری ، سلفی با آثار باستانی و دستاوردهای تمدنی در مناطق تحت سیطره شان ، انتخاب شد و در آن سخنرانی های زیر انجام گرفت :

حجت الاسلام دکتر نبیل حلباوی معاون علمی دانشگاه بلاد شام شعبه حضرت رقیه (ع) با موضوع "گفتگوی ملت ها برای مقابله با چالش های نابودی میراث انسانی و تمدنی "

دکتر جورج جبور  مشاور سیاسی سابق در ریاست جمهوری سوریه و رئیس کنونی انجمن مردم نهاد ملل متحد با موضوع " ابزار حفاظت از میراث تمدنی به ویژه خلال بحران ها در پرتو قوانین بین المللی و محلی "

دکتر محمود الحمود مدیرکل آثار باستانی و موزه های سوریه با موضوع " وضعیت آثار باستانی سوریه خلال بحران " همراه با ارائه گزارش مصور پاور پوینت توسط سخنران  

آقای ترکابادی سفیر جمهوری اسلامی ایران در سوریه با موضوع " تمدن اسلامی و صیانت از میراث تمدنی انسانی ، نمونه های سوریه و عراق "   

نشست با تلاوت آیاتی از کلام الله مجید آغاز گردید ، سپس آقای صالحی نیا رایزن فرهنگی طی سخنان کوتاهی ضمن خوشامدگویی به حاضرین و تشکر از قبول دعوت ، افزود اهمیت برگزاری این نشست ناشی از رابطه عمیق میان انسان و میراثش در همه اشکال آن اعم از فرهنگی ، علمی ، فکری ، مادی و معنوی می باشد . این رابطه در تعیین هویت انسان نقش اساسی دارد و حاضر انسان را به تاریخ و گذشته اش ربط می دهد و بدین ترتیب انسان به میراثش تعلق خاطر بزرگی پیدا می کند و به آن افتخار می نماید و چون این میراث برای انسان ارزشمند است ، مانع از دست درازی به آن و یا مشوّه کردن آن می شود . امروزه بیش از هر زمانی نیازمند تلاش برای مقابله با جهل و تعصبی هستیم که متأسفانه به نام دین به تخریب بسیاری از آثار و نمادهای میراث فرهنگی دست می زند . رایزن فرهنگی در ادامه با اشاره به اهمیت محافظت از میراث تمدنی انسان ، افزود مسلمانان به عنوان میراث داران تمدن اسلامی که پایه و اساس تمدن معاصر می باشد ، به این موضوع ربط دارند .

سپس بخش علمی نشست با ارائه سخنرانی ها و با مدیریت حجت الاسلام دکتر نبیل حلباوی آغاز گردید و در پایان سخنرانی ها ، تعدادی از حاضرین ملاحظات و یا پرسش های خود را مطرح نمودند .

در حاشیه این نشست نمایشگاه عکسی از جنایات گروه های تکفیری در حق آثار باستانی و میراث فرهنگی سوریه و عراق از جمله عتبات عالیات و زیارتگاه ها برپا گردیده بود . همچنین نمایندگان رسانه های دیداری ، شنیداری و نوشتاری در برنامه حضور داشتند و ضمن تهیه گزارش ، مصاحبه های متعددی با حاضرین انجام دادند .