۱۳۹۷/۰۵/۱۳
۱۲:۳۶ ب٫ظ

سی امین نمایشگاه بین المللی کتاب دمشق بعد از ظهر سه شنبه 9 مرداد 1397 توسط خانم دکتر نجاح العطار معاون رئیس جمهور سوریه و با حضور آقای محمد الاحمد وزیر فرهنگ سوریه ، ایاد مرشد رئیس نمایشگاه و جمع کثیری از مقامات و شخصیت های فرهنگی سوریه افتتاح شد.

نمایشگاه بین المللی کتاب دمشق افتتاح شد

 به گزارش الأمه به نقل از رایزنی فرهنگی دمشق:

نمایشگاه امسال با شعار " جامعه ای که می خواند ... جامعه ای که می سازد "  برگزار می شود و در آن 200 دارالنشر محلی و خارجی در 182 غرفه و با 200 هزار عنوان مشارکت دارند که نسبت به سال گذشته دو برابر شده است . رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران نیز با غرفه ای مستقل همچون گذشته در این نمایشگاه حضور دارد . امسال با هماهنگی های انجام شده توسط رایزنی و معاونت فرهنگی سازمان ، برای نخستین بار کتاب های عربی انتشارات بین المللی الهدی ، انتشارات سمت ، مجمع ناشرین دفاع مقدس با حضور دبیر مجمع آقای ناظری ، مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی و مجمع جهانی اهل بیت (ع) در غرفه رایزنی فرهنگی عرضه شده اند  .

 

 

   خانم دکتر نجاح العطار و آقای الاحمد وزیر فرهنگ سوریه و همراهان از غرفه رایزنی فرهنگی نیز بازدید به عمل آوردند و آقای صالحی نیا رایزن فرهنگی توضیحاتی پیرامون کتاب های عرضه شده در غرفه و ناشرین ایرانی حاضر ارائه کرد و یک نسخه از کتاب مصور ایران " برفراز ایران با باد بهاری " از منشورات سازمان و همچنین ضمن معرفی کتاب " دا " ، یک دوره دو جلدی ترجمه عربی آن را اهدا نمود . خانم دکتر العطار ضمن تشکر ، با مشاهده کتاب خاطرات سردار سلیمانی گفت من این کتاب را می خواهم و نسبت به شخصیت سردار سلیمانی ابراز محبت کرد و افزود من راجع به ایشان مطلب نوشته ام . ترجمه عربی کتاب خاطرات سردار سلیمانی نیز به ایشان اهدا گردید .

 

 

 

 در سال جاری تصمیم گرفته شده یکی از شخصیت های برجسته تمدن اسلامی گرامی داشته شود و فارابی برای این منظور انتخاب شده است . هم زمان با برپایی نمایشگاه فعالیت های جنبی متنوعی از جمله رونمایی از 70 کتاب صورت خواهد گرفت . همچنین 15 میزگرد و سخنرانی و شب شعر پیرامون موضوعات فرهنگی ، هنری ، ادبی و سیاسی برگزار خواهد شد از جمله :

 میزگرد تحت عنوان " اصولگرایی و مظاهر گوناگون آن "

 سخنرانی تحت عنوان " وضعیت کنونی آثار باستانی سوریه "

 میزگرد پیرامون کتاب " حزب الله و فلسفه قدرت " که در آن آقایان فیصل مقداد معاون وزیر خارجه سوریه و ناصر قندیل نویسنده کتاب سخنرانی خواهند کرد

سخنرانی سامی کلیب چهره رسانه ای سرشناس تحت عنوان " نقش رئیس جمهور اسد در تأسیس و پایداری محور مقاومت "

میزگرد تحت عنوان " اهمیت نسخه های خطی و دسته بندی و وسائل حفظ آن ها "

سخنرانی دکتر بشار الجعفری سفیر سوریه در سازمان ملل متحد تحت عنوان " سازمان ملل متحد و بحران سوریه "

سخنرانی دکتر مهدی دخل الله عضو شورای رهبری کشوری حزب بعث تحت عنوان " رابطه فرهنگ و سیاست "

میزگرد تحت عنوان " قدس پایتخت فلسطین ... خطرها و چالش ها "

میزگرد تحت عنوان " فارابی بارزترین چهره اندیشه انسانی "

سخنرانی دکتر محمد عبدالستار السید وزیر اوقاف سوریه تحت عنوان " روش علمی در مواجهه با اندیشه افراطی "       

نمایشگاه تا 20 مرداد ادامه خواهد یافت .

این برنامه تحت پوشش رسانه ای گسترده ای قرار داشت و رایزن و وابسته فرهنگی جمهوری اسلامی ایران نیز مصاحبه های متعددی با نمایندگان رسانه های گوناگون انجام دادند و آقای صالحی نیا رایزن فرهنگی در برنامه پخش مستقیم کانال الاخباریه سوریه در مقابل غرفه رایزنی فرهنگی حضور یافت و در مورد کتاب های عرضه شده در غرفه و اهمیت برپایی نمایشگاه مصاحبه نمود .