۱۳۹۷/۰۱/۳۰
۶:۳۴ ب٫ظ

دانش‌آموز از معلم پرسید: ما می‌دانیم که فلسطین قربانی است. اما جلادان کیستند؟ معلم در پاسخ به او گفت: جلادان بسیارند و اولین‌ آن‌ها صهیونیست‌ها هستند. پس از آن انگلیس، پس از آن جامعه مللی که رای به قیمومیت انگلیس بر اراضی فلسطین داد. پس از آن سازمان مللی که در سال 1947 فلسطین را

نگاهی به جلادان تاریخی فلسطین

به نقل از سایت البوابه موسسه چاپ و نشر کتاب در قاهره موسوم به شمس اخیرا با همکاری موسسه‌ای در ایالات متحده آمریکا چاپ دوم کتاب «فلسطین: قربانی و جلادان» را روانه بازار کتاب کرده است.

«زهیر عبدالمجید الفاهوم» پژوهشگر  تاریخ‌نگار فلسطینی در مقدمه این کتاب 720 صفحه‌ای خود گفته است: اغلب افراد گمان می‌کنند دوره‌ای که از اواخر قرن نوزدهم تا پایان جنگ جهان جهانی اول را دربرمی‌گیرد، برهه‌ای است به دور از هر گونه حادثه مهم و قابل تامل. این طور به نظر می‌رسد که در این برهه از تاریخ در جهان هیچ اتفاقی روی نداده است. این سکون و آرامش درمورد منطقه خاورمیانه شدیدتر و در فلسطین نیز از همه بارزتر می‌نماید. اما آن چه که خوانندگان این کتاب را به شگفتی خواهد آورد، مطلع شدن از حوادث مهمی است که دقیقا در همین تاریخ و در منطقه خاورمیانه روی داده‌ است.

مولف در ادامه به رویدادهای مهم این دوره اشاره می‌کند و می نویسد: در این دوره امپراتوری عثمانی با مرگ و زندگی دست به گریبان بود. در دوره مذکور سرزمین‌های مختلف زیر سلطه عثمانی می‌کوشیدند تا به استقلال دست پیدا کنند و خود را از چنبره قدرت این دولت فاسد که در زمان خود بر بخش‌های وسیعی از جهان تسلط داشت، رها کنند.  

یکی دیگر از رویدادهای مهم این دوره از تاریخ تقسیم شدن یهودیان به دو گروه و جریان دور از هم و متضاد بوده است. طبق گفته‌های مولف کتاب «فلسطین.. قربانی و جلادان» در این دوره یهودیان به دو گروه دینی اصول‌گرا و یهودیان سکولار تقسیم می‌شوند که هر کدام از این گروه‌ها با اتخاذ شیوه‌ای به گونه‌ای بر جهان تاثیر گذاشتند.

در پشت جلد این کتاب نیز آمده است: دانش‌آموز از معلم پرسید: ما می‌دانیم که فلسطین قربانی است. اما جلادان کیستند؟ معلم در پاسخ به او گفت: جلادان بسیارند و اولین‌ آن‌ها صهیونیست‌ها هستند. پس از آن انگلیس، پس از آن جامعه مللی که رای به قیمومیت انگلیس بر اراضی فلسطین داد. پس از آن سازمان مللی که در سال 1947 فلسطین را دو قسمت مجزا اعلام کرد. پس از آن ایالات متحده آمریکا، کشورهای عربی.

http://www.albawaba.com/ar/%D8%A3%D8%AF%D8%A8-%D9%88%D8%AB%D9%82%D8%A7%D9%81%D8%A9/%D9%81%D9%84%D8%B3%D8%B7%D9%8A%D9%86-%D8%B6%D8%AD%D9%8A%D8%A9-%D9%88%D8%AC%D9%84%D8%A7%D8%AF%D9%88%D9%86-431704

 

زمان انتشار : 1391-04-13