یادداشت

یادداشت/ حسن مجیدیان

دختر قهرمانی که به حکم صدام اعدام شد

«اسطوره‌های عشق»، کتابی است قابل تأمل. قابل تأمل از آن جهت که اساس نگارش آن بر مبنای واقعیت‌هایی است جان‌فرسا از عراق مظلوم مبتلا به صدام.

به بهانه شهید تازه تفحص شده افغانستانی نگاهی به کتاب «از دشت لیلی تا جزیره مجنون» انداختیم

نسیم افغانستانی؛ بدون مزار و زائر

برادر سرباز، من افغانی هستم، به‌مدت دوسال است که از دست جیره‌خواران شوروی با پدر و سایر افراد خانواده به ایران آمده‌ایم و در کرمان ساکن شدیم و من حاضرم در کنار شما با لشکر کفر صدام بجنگم...

یادداشت محمدسرور رجایی برای شهید تازه تفحص شده افغانستانی دفاع مقدس

مأموریت شهید نسیم «افغانی» برای بازگویی داستان یگانگی و برادری

شهید نسیم «افغانی» مأموریت یافته است که چون نسیمی بیاید و حال ما را نو کند. داستان یگانگی و برادری ما را از سر بنویسد و به یاد ما فراموشکاران کج‌سلیقه بیاورد که راه و رسم شهادت ادامه دارد.

اسطوره مقاومت در عراق چه کسی بود؟

فرمانده شهید «علی کاظم الأسدی» از پیشروان مبارزه و مقاومت در برابر اشغالگران آمریکایی از همان نخستین روزهای اشغال عراق بود.

جستجو برای یافتن خانواده شهید افغانستانی دفاع مقدس/سند خون‌شریکی

حضور مهاجرین افغانستانی در ۸ سال دفاع مقدس برای رسانه ها و افکار عمومی نادیده و ناشناخته باقی مانده است. جستجو برای یافتن خانواده یک شهید افغانستانی آغاز شده است.

روایت فرمانده عباس و حماسه آزادی روستا از چنگ داعش

شهید عباس در نجات صدها خانواده ساکن در روستاها نقش مهمی داشت. او نخستین کسی بود که به همراه سید جعفر الموسوی، مردم را به جهاد تشویق کرد.

همسایه شرقی ها به روایت تلوزیون

کسی که قریب 40سال در خاک غیر از سرزمین خود سکنی‌گزیده‌باشد،‌ نامش چیست؟ مهاجر؟ آیا می‌توان به کودک افغانستانی که نسل قبل از او هم در ایران به دنیا آمده‌است.

معرفی کتاب در خانه برادر، پناهندگان افغانستانی در ایران

در خانه‌ی برادر، پناهندگان افغانستانی در ایران» کتابی است که به‌تازگی توسط انتشارات پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات به چاپ رسیده است.

محمد‌سرور رجایی نویسنده، شاعر و کارشناس فرهنگی

افغانستانی‌ها را به امان خدا رها کردند

ما باید بپذیریم که اگر فرهنگیان افغانستانی در رسانه ها دعوت شوند، حتی اگر انتقاد کنند هم باید پخش شوند چرا؟ به این دلیل که اگر درد و دل ما از رسانه ایران که ما هم خودمان را متعلق به آن می دانیم پخش نشود، از کجا پخش شود؟

مجاهدت افسر اطلاعات عراقی؛ از مبارزه با اشغالگران آمریکایی تا جنگ با داعش

شهید «عبدالواحد علوان الجبوری» دارای تجربه و تخصص نظامی بود و از دوره ۷۶ دانشکده نظامی در سال ۱۹۹۲ میلادی فارغ التحصیل و به عنوان افسر در ارتش مشغول به کار شده بود.