۱۳۹۷/۰۲/۰۵
۷:۰۴ ب٫ظ

درخواست دادستان كل نظامي بحرين برای اعدام جمعي از انقلابيون / عدم مشروعیت دادگاه نظامي بحرين / برنامه امروز انقلابيون بحريني در هفته وحدت ملي/ تظاهرات مردم واشنگتن در حمايت از انقلابيون ليبي و بحرين / تاکید جمعيت الوفاق بر استقلال بحرین / و فیلتر شدن پايگاه اينترنتي روزنامه القدس

آخرین اخبار از هفتاد و یکمین روز قیام مردم بحرین

درخواست دادستان كل نظامي بحرين برای اعدام جمعي از انقلابيون، عدم مشروعیت دادگاه نظامي بحرين، برنامه امروز انقلابيون بحريني در هفته وحدت ملي، تظاهرات مردم واشنگتن در حمايت از انقلابيون ليبي و بحرين، تأکید جمعيت الوفاق بر استقلال بحرین و فیلتر شدن پايگاه اينترنتي روزنامه القدس العربي  مهمترین خبرهای بحرین در هفتاد و یکمین روز قیام مردم این کشور است.

ــ دادستان كل نظامي بحرين خواستار اعدام جمعي انقلابيون شد

دادستان كل نظامي بحرين خواستار اعدام شماري از معترضين شركت‌كننده در تظاهرات ضددولتي كه خواستار ايجاد اصلاحات در اين كشور هستند، شد.

دادستان كل نظامي بحرين ديروز خواستار صدور حكم اعدام عليه هفت نفر از شركت‌كنندگان در اعتراضات ضددولتي شد كه با هدف سركوب مخالفان، به اتهام آنچه "كشتن دو نيروي پليس در جريان تظاهرات اخير اين كشور " گفته شده در حال محاكمه هستند.

دادستان كل بحرين يكشنبه ـ چهارم اردیبهشت ـ  در جريان ارائه دادخواست نهايي در برابر دادگاه بدوي امنيت ملي و بررسي اتهاماتي كه آن را دلايل موكد حمله عمدي متهمان به نيروهاي پليس خواند، خواستار صدور حكم اعدام براي آنها شد.

اين دادستان اعلام كرد كه اين مخالفان بحريني دو پليس را در حالي كه به سوي نيروهاي امنيتي تيراندازي مي‌كردند با خودرو زير گرفتند و از محل حادثه گريختند و بنابراين قتل عمد با انگيزه‌هاي تروريستي مرتكب شده‌اند و به يك كارمند دولتي نيز در حين انجام وظيفه حمله كردند.

اين در حالي است كه وكلاي متهمان اتهامات وارد بر موكلين خود را رد كردند و خواستار تجديد نظر در اين موضوع تا 28 آوريل آينده به منظور بررسي بيشتر آن شدند.

در اين نشست نمايندگاني از مجمع ملي حقوق بشر بحرين و مركز خيلجي- اروپايي حقوق بشر و متهمان و برخي از نزديكان آنها حاضر بودند.

بر اساس اخبار رسيده از زمان شروع انقلاب مردم بحرين نزديك به يكهزار نفر از جمله بيش از 30 زن در بازداشت مقامات بحريني به سر مي‌برند.

ــ دادگاه نظامي بحرين مشروعيت محاکمه تظاهر کنندگان را ندارد

رییس موسسه حقوق بشر بحرین گفت دادگاهی که در بحرین به اتهام های تظاهرات‏کنندگان بازداشت شده رسیدگی می کند ، منصفانه نیست و مشروعیت ندارد.

نبیل رجب در توضیح علت مخالفت سازمان مطبوعش در خصوص درخواست حکم اعدام برای شماری از تظاهر کنندگان بازداشت شده در بحرین گفت: در مرحله نخست ما درباره وجاهت قانونی و مشروعیت کلیت این دادگاه تردید داریم زیرا از دیدگاه ما دولت بحرین با معرفی کردن تظاهر کنندگان به عنوان قاتل، افکار عمومی را نادیده می‏گیرد.

وی افزود: از دیگر سو ما مخالف محاکمه افراد غیر نظامی در دادگاهی نظامی هستیم زیرا این کار با معیارهای جهانی همخوانی ندارد.

از دیگر سو کسانی که قرار است محاکمه شوند روزهاست که خانواده خود را ندیده اند؛ ما همچنین شنیده ایم که این افراد در زندان شکنجه شده اند.

همچنین بارها در بحرین این را شنیده ایم که کسانی به قتل متهم شده اند ولی بعدها مشخص شده است که این مساله از اساس ساختگی و زائیده اتهام های دولتی بود. رئیس موسسه حقوق بشر بحرین گفت همچنین وکلا نیز فرصت کافی برای دیدار با موکلان خود را نداشته اند

از این رو از دیدگاه ما این دادگاه منصفانه نیست و باید به اتهام های این افراد در دادگاهی غیر نظامی و با قضاتی مستقل رسیدگی شود که در حال حاضر اینگونه نیست.

ــ برنامه دوشنبه انقلابيون بحريني در هفته وحدت ملي

انقلابیون بحرینی امروز در دومین روز از هفته وحدت ملی با افرادی که رژیم آل خلیفه انها را از کار، مدرسه و دانشگاه اخراج کرد ، اعلام همبستگی می کنند.

بر اساس برنامه ائتلاف جوانان انقلاب بحرین در هفته وحدت ملی ، قرار است انقلابیون ساعت 9 امروز به وقت منامه ، با خودروهای خود در خیابان اصلی پایتخت حرکت کنند . همچنین قرار است در برنامه فردا سه شنبه، در همه شهرها و مناطق بحرین ساعت 10:30 تظاهراتی برای اعلام همبستگی با آنهایی که در اقدامی ظالمانه از کار، مدرسه و دانشگاه اخراج شده اند، برگزار شود. علاوه بر این ، انقلابیون بحرین از فردا نام پل خلیفه بن سلمان را به پل وحدت ملی تغییر می دهند .

ــ تظاهرات مردم واشنگتن در حمايت از انقلابيون ليبي و بحرين

تظاهرات كنندگان آمريكايي در واشنگتن بار ديگر حمايت خود را از تحولات ليبي و بحرين و سراسر جهان عرب به تصوير كشيدند.

واشنگتن شاهد برگزاري اولين تظاهرات يكپارچه مردمي بود كه حمايت خود را از جنبش‌هاي آزادي‌خواه و اصلاح‌طلبانه مردم جهان عرب به تصوير كشيدند.

يكي از سازمان‌دهندگان اين تظاهرات گفت: اين اولين تشكيلاتي است كه تمام مردم خاورميانه و آفريقاي شمالي را با يكديگر متحد مي كند تا حمايت خود را از جنبش‌هاي مردمي منطقه نشان دهند.

تظاهرات كنندگان نماينده كشورهایي از خاورميانه و آفريقاي شمالي بودند كه نقض حقوق بشري كه در منطقه و در پي جنبش‌هاي آزادي‌خواهانه و اصلاح طلبانه مردم در جريان است را مطرح كردند.

آنان از نقض حقوق بشر و سركوبگري هاي وحشيانه در عربستان سعودي و بحرين نيز در تجمع دموكراسي‌خواهانه خود انتقاد كردند و خواستار آزادي فعالان حقوق بشر و ساير زندانياني شدند كه تنها به خاطر بيان عقايد خود بازداشت شده‌اند.

اگرچه اين اولين باري بود كه تظاهراتي يكپارچه و هماهنگ در حمايت از جنبش‌هاي جهان عرب در واشنگتن برگزار شد، اما انتظار مي‌رود تظاهرات بيشتري در اعلام حمايت از تحولات آزادي خواهانه مردم خاورميانه و آفريقاي شمالي در راه باشد.

ــ نتیجه‏بخش بودن پافشاري نهادهاي حقوق بشري

يك روزنامه انگليسي نوشت وليعهد بحرين كه براي شركت در مراسم ازدواج سلطنتي دعوت شده بود به دليل افزايش فشار نهادهاي حقوق بشر در اين مراسم شركت نخواهد كرد

به نوشته روزنامه ايندي پندنت،‌ به دليل مخالف و انتقادهاي نهادهاي حقوق بشري و اعلام برگزاري تظاهرات‌هايي در خارج از كاخ ملكه انگليس در اعتراض به دعوت ديكتاتورهاي خارجي و شخصيت‌هاي رژيم‌هاي مستبد، پرنس چارلز و وزارت خارجه انگليس فشار زيادي را متحمل شدند.

به همين دليل "سلمان بن حمد آل خليفه " وليعهد بحرين كه براي شركت در مراسم عروسي سلطنتي انگليس دعوت شده بود از حضور خود در اين مراسم انصراف داد و اين در حالي بود كه وي آماده شده بود تا به لندن سفر كند.

هفته نامه آبزرور ديروز در گزارشي نوشت: قرار نيست همه در مراسم ازدواج شاهزاده "ويليام " و "كيت ميدلتون " حضور داشته باشند اما در فهرستي كه توسط كاخ "سنت جيمز " منتشر شده شامل دوستان، خانواده، ستاره‌هاي ورزشي، شخصيت‌ها و دو ديكتاتور ناخوشايند است.

ــ تاکید جمعيت الوفاق بر استقلال بحرین

جمعیت اسلامی الوفاق بحرین تاکید کرد از هر گام مثبت آل خلیفه برای حفظ اصول ملی در این کشور استقبال می کند.

جمعیت الوفاق با صدور بیانیه ای بر حفظ وحدت ملی مذاهب مختلف در بحرین تاکید کرد

این جمعیت همچنین خواستار احترام به آزادیهای دینی برای مذاهب مختلف شد.

در این بیانیه همچنین بر لزوم حفظ استقلال بحرین و مخالفت با هر نوع دخالت خارجی در امور داخلی این کشور تاکید شده است.

ــ رژيم بحرين پايگاه اينترنتي روزنامه القدس العربي را فيلتر كرد

مسئولان بحريني پايگاه اينترنتي روزنامه فرامنطقه اي القدس العربي چاپ لندن را درپي انتقاد سردبير آن از اشغالگري رژيم سعودي در بحرين فيلتر كردند.

 مسئولان بحريني روزنامه القدس العربي را روز جمعه 22 آوريل در پي سرمقاله "عبدالباري عطوان " سردبير اين روزنامه با عنوان "دخالت خطرناك سعودي در بحرين" سایت آن را فيلتر كردند.

عبدالباري عطوان در اين سرمقاله دخالت عربستان در امور داخلي بحرين را خطرناك و بي‌سابقه در منطقه دانسته و حمايت آمريكا از لشكركشي عربستان به بحرين براي سركوب قيام مردم اين كشور را اقدامي شرم‌آور خواند.

وي با رد ادعاهاي مقام‌هاي سعودي و بحريني گفت: بحرين نه تنها در معرض تجاوز خارجي قرار نگرفته است بلكه با چنين تجاوزي نيز در حال حاضر روبرو نيست كه نيروهاي سعودي و خارجي بخواهند براي دفاع از بحرين، به اين كشور سرازير شوند.

عبدالباري عطوان تصريح كرد: بحرين شاهد موجي از اعتراضات مسالمت آميز بوده است كه خواهان اصلاحات سياسي است و دولت بحرين از شيوه سركوبگري خونين عليه شهروندان خود استفاده كرد و معترضان را به قتل رساند و با اين شيوه وحشيانه به وخامت اوضاع داخلي كمك كرد.

ــ  نظاميان سعودي مجري خواسته‌‌هاي آمريکا در بحرين هستند

یک تحلیلگر سیاسی گفت: آمریکا و دیگر کشورهای غربی با استفاده از عربستان سعودی قصد دارند، حضور نظامی و کنترل خود بر ذخایر نفت بحرین را تداوم بخشند.

«آلن رولند» روزنامه نگار آمریکایی با اشاره به جنگ آمریکا در عراق تصریح کرد: هدف جرج بوش رییس جمهور پیشین آمریکا از راه انداختن این جنگ، تنها در کنترل گرفتن منابع و ذخایر نفت عراق بود.

رولند در ادامه با یادآوری استقرار ناوگان پنجم دریایی آمریکا در بحرین که به پایگاه نظامی واشنگتن در خاورمیانه بدل شده است، اظهار داشت : آمریکا به شدت از تغییر رژیم‌‌های فعلی خاورمیانه وحشت دارد، زیرا این امر ممکن است تهدیدی برای حضور نظامی این کشور در منطقه به شمار آید.

وی افزود: به همین دلایل است که سرکوب خیزش‌های ضدودولتی خاورمیانه برای غرب از اهمیت بالایی برخوردار است و اگرچه غرب نمی‌تواند مستقیما در این امر دخالت کند، با اعزام نظامیان سعودی اهداف خود را دنبال می‌کند.

این روزنامه نگار آمریکایی در پایان، نظامیان سعودی حاضر در خاک بحرین را مجری خواسته‌‌های امریکا و دیگر کشورهای غربی خواند.

ــ تخريب مساجد و مراکز ديني در بحرين ادامه دارد

تخریب مساجد و مراکز دینی در بحرین همزمان با جلوگیری از خروج تعداد زیادی از اتباع بحرینی از این کشور ادامه دارد.

به گزارش شبکه تلویزیونی المنار، در سایه محاصره امنیتی مناطق مسکونی در بحرین، فضای پلیسی بر این کشور سایه افکنده است.

ایست‏های بازرسی متعددی در جاده های بحرین ایجاد شده است که کنترل بیشتر آنها در دست نیروهای سپر جزیره است.

ــ تظاهرات مردم منامه با ماشین

مردم شهر منامه با برگزاری تظاهرات به وسیله خودروهای خود ضمن تأکید بر ادامه انقلاب خود، با "اخراج شدگان از کار" اعلام همبستگی کردند.

 

 

زمان انتشار : 1390-02-05