۱۳۹۷/۰۳/۰۴
۹:۵۸ ق٫ظ

تظاهرات ساکنان شهر قطيف/ محاکمه شماري از اصلاح طلبان عربستاني پس از چهار سال بازداشت/ ديدار پادشاه عربستان سعودي با وزير کشور پاکستان/ و درخواست ديده‌بان حقوق بشر براي آزادي زندانيان سياسي دربند عربستان از جمله مهمترین تحولات مربوط به قیام مردم عربستان در چند روز گذشته است.

آخرین تحولات قیام مردم عربستان (12) /انقلاب به تدریج به پیش می رود

انقلاب در بحرین به ارامی و به تدریج در حال گسترش ونفوذ در مردم این کشور است . اگر چه حاکمان عربستان از سرایت امواج انقلاب های مردمی منطقه به کشورشان بیمناکند و از هر ابزار سرکوبی برای جلوگیری از سرایت این موج استفاده می کند ، اما اکنون راه باز شده است و حاکمان سعودی چه بخواهند و چه نخواهند روزی این موج سراسر عربستان را فرا خواهد گرفت .

 

و اینک گزارش خبرگزاری اهل بیت (ع) ـ ابنا ـ از آخرین تحولات مربوط به عربستان:

ــ تظاهرات ساکنان شهر قطيف

ساکنان شهر قطیف و نیز درخواست برای ازادی زندانیان سیاسی که در زندانهای عربستان سعودی به سر می برند، تظاهرات کردند.

تظاهر کنندگان همزمان با وجود تدابیر شدید نیروهای امنیتی شعارهایی درباره لزوم خروج نیروهای عربستان سعودی از بحرین سردادند .

در همین حال زره پوشها در برابر راهپیمایان قرارگرفتند و راه انها را سد کردند .

از سوی دیگر نیروهای پلیس تعدادی از معترضان را بازرسی کردند . در همین ارتباط جوانان عربستان سعودی در روز گذشته را برای شهدای بحرین عزای عمومی اعلام کردند.

ــ محاکمه شماري از اصلاح طلبان عربستاني پس از چهار سال بازداشت

یک وکیل مدافع عربستانی اعلام کرد: شانزده فعال اصلاح طلب در این کشور بعد از گذشت چهار سال از زمان بازداشت خود به اتهامات امنیتی و ایجاد فتنه، محاکمه می شوند.

"باسم عالم" وکیل مدافع متهمان در تماس تلفنی با خبرگزاری رویترز از جده گفت اکثر متهمان که متشکل از وکلای مدافع و دانشگاهیان و فعالان سیاسی هستند در سال 2007 پس از شرکت در تجمعی در شهر جده عربستان برای بررسی مسئله اصلاحات در کشور محافظه کار عربستان بازداشت شدند.

این وکیل مدافع افزود، متهمان به مدت چهار سال بدون محاکمه بازداشت و بازجویی شدند بدون آن که بتوانند با وکلای خود تماس بگیرند. به گفته عالم، این افراد اکنون با اتهام تلاش برای دستیابی به قدرت و تحریک علیه پادشاه و تامین مالی تروریسم و جرائم الکترونیکی و پول شویی و تلاش برای تشکیل حزب در کشوری که تشکیل گروههای سیاسی در آن ممنوع است و دیگر اتهامات مواجه هستند.

تاکنون امکان تماس با سخنگوی وزارت دادگستری عربستان برای کسب اطلاع در این خصوص فراهم نشده است.

ــ ديدار پادشاه عربستان سعودي با وزير کشور پاکستان

پادشاه عربستان سعودی روز گذشته با "رحمان مالک" وزیر کشور پاکستان دیدار و گفتگو کرد.

در این دیدار که در کاخ پادشاه عربستان سعودی در ریاض پایتخت عربستان انجام شد دو طرف درباره مسائل مهم خاورمیانه و روابط دو کشو بحث و تبادل نظر کردند

رحمان مالک وزیر کشور پاکستان که حامل پیامی از سوی رئیس جمهور پاکستان برای پادشاه عربستان بود، به تقویت روابط و همکاری های امنیتی بین پاکستان و عربستان سعودی اشاره کرد و خواستار توسعه همکاری های نظامی و امنیتی بین یکدیگر شد.

برخی از کارشناسان و تحلیلگران سیاسی پیام رئیس جمهور پاکستان برای پادشاه عربستان سعودی را در ارتباط با کشته شدن بن لادن رهبر گروه القاعده اعلام می کنند و برخی دیگر بر این اعتقادند که آمریکا در تلاش است تا روابط ریاض و اسلام آباد را بیش از پیش گسترش دهد .

احتمال دیگری هم برای این دیدار می رود و آن رایزنی دو کشور عربستان و پاکستان برای مسائل مربوط به بحرین است. این احتمال از انجا تقویت می شود که عربستان با هجوم به بحرین نقش عمده ای در سرکوب انقلاب بحرین دارد و پاکستان هم با تامین و اعزام سربازان و نیروهای سرکوبگر به بحرین با آل سعود و آل خلیفه کمک می کند.

ــ ممانعت عربستان از سفر نماينده انقلابيون ليبي

عربستان با مجوز ندادن به هواپيماي حامل وزير خارجه شوراي انتقالي ليبي براي عبور از حريم هوايي اين كشور، مانع سفر وي به دوحه شد.

"علي العيساوي "، وزير خارجه و سه تن ديگر از شوراي انتقالي انقلابيون ليبي سفر خود به قطر را به دنبال مخالفت مقامات سعودي براي عبور هواپيماي حامل وي از آسمان عربستان لغو كردند.

هواپيماي حامل العيساوي و هيئت همراه عصر جمعه گذشته به منظور سوخت‌گيري از رم وارد قاهره شده بود تا از آنجا به دوحه سفر كند؛ اما با وجود انتظار 20 ساعته در فرودگاه قاهره به دنبال عدم صدور مجوز عبور از حريم هوايي عربستان نتوانست به سفر خود ادامه دهد و ساعت يك بعد از ظهر ديروز به بنغازي بازگشت.

قطر به عنوان نخستين كشور عربي و تنها كشور عضو شوراي همكاري خليج فارس شوراي ملي انتقالي ليبي را به عنوان تنها نماينده قانوني ملت اين كشور به رسميت شناخته است.

ــ درخواست ديده‌بان حقوق بشر براي آزادي زندانيان سياسي دربند عربستان

ديده‌بان حقوق بشر بار ديگر خواستار آزادي بيش از 160 معارض سعودي شد كه از بهمن ماه سال گذشته تاكنون به دليل درخواست براي ايجاد اصلاحات سياسي در كشورشان در بازداشت مقامات سعودي به سر مي‌برند.

"كريستوف ويلكي "، كارشناس امور خاورميانه سازمان ديده‌بان حقوق بشر گفت بازداشت‌هاي اخير معارضان مسلمان در عربستان مسير اصلاحات در عربستان را به بن‌بست خواهد رساند.

اين سازمان با اشاره به اينكه بيش از 160 نفر از زمان شروع اعتراضات مردمي در اين كشور بازداشت شده‌اند، گفت: سرنوشت 15 جوان كم سن و سال، سه نويسنده و ده‌ها فعال حقوقي جوان كه بيشتر آنها ساكن استان القطيف در منطقه شيعه‌نشين شرق عربستان هستند همچنان نامعلوم است.

بنا بر اعلام ديده‌بان حقوق بشر ،" فاصل المناسف" از جمله فعالان حقوقي شهر العواميه است كه به دليل ضبط صوتي و تصويري تظاهرات منطقه شرق عربستان از سوي مقامات سعودي بازداشت شده است.

"حسين اليوسف" نويسنده سعودي نيز چهارشنبه گذشته براي چهارمين بار طي هفته‌هاي گذشته بازداشت شد و "نذير الماجد " معلم يكي از مدارس الشرقيه پس از اخراج از كار به دليل شركت در تظاهرات مردمي در هفدهم آوريل گذشته بازداشت شد.

شيخ "علي آل زياد "، و "علي الدبيسي "، فعال اجتماعي شهر العواميه از ديگر چهره‌هاي برجسته‌اي هستند كه در بازداشت رژيم آل سعود به سر مي‌برند.

در عربستان سعودي برگزاري هرگونه اجتماع و تظاهرات ممنوع و غيرقانوني است اگرچه در ماه‌هاي اخير شهرهاي مختلف اين كشور بارها صحنه اعتراض‌هاي مردمي عليه رژيم آل‌سعود بوده است.

 

زمان انتشار : 1390-01-01