۱۳۹۷/۰۲/۱۸
۳:۳۶ ب٫ظ

شاهدان عيني به الجزيره گفتند: نيروهاي امنيت مركزي و گارد رياست جمهوري و تعدادي از اراذل و اوباش مسلح در حالي كه لباس شخصي پوشيده بودند، به دههاهزار تظاهركننده در صنعا حمله كردند.

آغاز اعتصاب تاجران یمنی

در حمله نيروهاي امنيتي يمن به تظاهركنندگان در صنعا دست كم 60 تن زخمي شدند.

بر اساس گزارش سايت الجزيره، در تظاهراتي كه در صنعا برگزار شد نيروهاي امنيتي به منظور متفرق كردن تظاهركنندگان از گلوله‌هاي واقعي و گاز اشك‌آور استفاده كردند كه طي آن 60 تن زخمي شدند.

اين تظاهرات عصر روز يكشنبه در صنعا برگزار شد و تظاهركنندگان خواستار بركناري نظام شدند.

در همين حال تك تيراندازان نيروهاي گارد رياست جمهوري يمن بر بام منازل در دو خيابان بغداد و الجزاير مستقر شده و به تظاهركنندگان تيراندازي مي‌كردند.

شاهدان عيني به الجزيره گفتند: نيروهاي امنيت مركزي و گارد رياست جمهوري و تعدادي از اراذل و اوباش مسلح در حالي كه لباس شخصي پوشيده بودند، به دههاهزار تظاهركننده در صنعا حمله كردند.

شاهدان عيني اعلام كردند: اكثر زخمي‌ها در دو خيابان الجزاير و بغداد زخمي شدند و تظاهركنندگان عنوان داشتند كه نيروهاي امنيتي و افراد مسلح اقدام به ربودن افراد زخمي مي‌كردند.

در حالي كه بسياري از زخمي‌ها در مسجد الرحمان در خيابان‌ بغداد مداوا مي‌شدند، نيروهاي امنيتي به منظور دستگيري زخمي‌ها به اين مسجد حمله كردند.

محمد القباطي، معاون مدير بيمارستان سيار در ميدان التغيير اعلام كرد: اراذل و اوباش به آمبولانس‌ها حمله كردند و شيشه‌هاي آن را شكستند. همچنين كادر پزشكي نيز مورد ضرب و شتم اراذل و اوباش قرار گرفته و نيروهاي امنيتي اجازه نمي‌دادند آمبولانس‌ها به محل درگيري بروند تا زخمي‌ها را به بيمارستان منتقل كنند.

منابع پزشكي در بيمارستان سيار در ميدان التغيير اعلام كردند: بيش از 100 تن بر اثر استنشاق گاز اشك‌آور كه احتمالا سمي بوده دچار احساس خفگي شدند.

منابع پزشكي گفتند: اين گازهاي سمي موجب اختلال در سيستم عصبي و ايجاد تشنج، تنگي نفس و بيهوشي در ميان زخمي‌ها مي‌شود و اين در حالي است كه 20 تن ديگر نيز به ضرب گلوله زخمي شدند.

همچنين در شهر ذمار در جنوب صنعا نيز حدود 45 تظاهركننده با گلوله و گاز اشك‌آور زخمي شدند.

نيروهاي امنيتي و اراذل و اوباش به تظاهركنندگان در شهر ذمار نيز حمله كردند.

تظاهرات ديگري نيز در مناطق الحديده، إب، البيضا، تعز و عدن برگزار شد كه تظاهركنندگان خواستار كناره‌گيري علي عبدالله صالح،‌ رئيس جمهور يمن از قدرت شدند و درخواست وي مبني بر عدم حضور زنان در كنار مردان در تظاهرات مخالفان را محكوم كردند.

همچنين تاجران و مسئولان بخش خصوصي در يمن نيز از تمامي تجار اين كشور خواستند در پاسخ به درخواست‌هاي جوانان انقلاب يمن از امروز (دوشنبه) اعتصاب جزئي را آغاز كنند و اين اعتصاب تا چهارشنبه از ساعت 9 صبح تا 12 ظهر ادامه خواهد داشت.

تجار يمن در بيانيه‌اي اعلام كردند: اين اعتصاب در راستاي حمايت از انقلاب جوانان يمن است.

شهرك المعلا نيز شاهد درگيري مسلحانه مخالفان و نيروهاي امنيتي بود و اين شهر از روز شنبه براي چهارمين بار طي دو هفته جاري شاهد نافرماني مدني است.

از سوي ديگر، محمد محمد علي الهيصمي، نماينده جديد يمن در اتحاديه عرب در برابر علي عبدالله صالح به عنوان نماينده دائم جديد يمن سوگند ياد كرد.

الهيصمي در پي استعفاي نماينده‌ي سابق دائم يمن به عنوان سفير جديد تعيين شده است.

روزنامه‌ي اماراتي دارالخليج نيز نوشت: وزيران امور خارجه عضو شوراي همكاري خليج (فارس) در نشست پشت درهاي بسته خود در رياض بار ديگر تلاش كردند در راستاي حل بحران يمن به مذاكره بپردازند.

دبيرخانه شوراي همكاري خليج فارس اعلام كرد: وزيران خارجه در اين نشست، تحولات مربوط به يمن و رايزني‌هاي اين شورا با دولت و مخالفان يمن را در چارچوب طرح انتقال مسالمت‌آميز قدرت در اين كشور بررسي كردند.

سايت شبكه العربيه نيز گزارش داد: رياض پايتخت عربستان، شاهد نشستي تعيين‌كننده ميان وزيران عضو شوراي همكاري خليج (فارس) و هيات مخالفان يمن با هدف دستيابي به راه‌ حلي براي بحران اين كشور بود.

رياست هيات يمني را محمد سالم باسندوه، رئيس كميته مقدماتي مذاكرات ملي برعهده داشت. هيات مخالف يمن در پي اين ديدار اعلام كرد كه از طرح اين شورا حمايت مي‌كند.

براساس اخبار منتشر شده دور ديگري از مذاكرات از سوي وزيران خارجه عضو شوراي همكاري خليج فارس با دولت يمن برگزار خواهد شد.

منابع آگاه گفتند: مهمترين مسائلي كه هيات يمني به دنبال بررسي آن است، كناره‌گيري علي عبدالله صالح از قدرت و تحويل اختيارات وي به معاونش است.

همچنين مساله‌ي مهم ديگري كه در اين ديدار بررسي مي‌شود، تضمين عدم تحت پيگرد قرار دادن اعضاي نظام يمن بعد از كناره‌گيري است.

مخالفان يمن در اعتراض‌هاي خود در شهرهاي مختلف از كشورهاي عضو شوراي همكاري خليج فارس خواستند تا تضمين‌هايي را جهت كناره‌گيري علي عبدالله صالح از قدرت مشخص كنند.

از سوي ديگر، شركت‌كنندگان در نشست وزيران خارجه شوراي همكاري خليج فارس از جامعه‌ي جهاني و در راس آن شوراي امنيت خواستند در راستاي برقراري امنيت بين‌المللي تلاش كند.

شركت‌كنندگان در اين نشست ضمن تاكيد بر حفظ حاكميت كشورهاي عضو شورا و ثبات اين كشورها مخالفت خود را با هرگونه دخالت خارجي در امور داخلي آنها اعلام كردند.

وزيران خارجه شوراي همكاري خليج فارس با اشاره به اين كه هرگز در اتخاذ هيچ سياستي در اين زمينه تعلل نخواهند كرد، بر ايجاد روابط حسن همجواري با تمامي كشورها از جمله جمهوري اسلامي ايران تاكيد كردند.

  

 

زمان انتشار : 1390-01-29