تئاترهایی که قرار بود در آوریل و مه در تئاتر ملی حکواتی فلسطین به نمایش درآیند، به دلیل شیوع ویروس کرونا متوقف شد. همچنین اکران تئاتر جدیدی که توسط تئاتر ملی حکواتی تولید شده بود، نیز به تعویق افتاد.
به دلیل کرونا جشنواره حکواتی فلسطین تئاترهای خود را در فیس بوک اکران می کند
آغاز به کار جشنواره ملی تئاتر حکواتی با نمایش تئاترهای مجازی
به گزارش اختصاصی الأمه:
با کنسل شدن تئاترهای زیادی در مارس گذشته و از بین رفتن امیدها برای اکران ۱۲ تئاتری که حکواتی در سه سال گذشته تولید کرده بود، مدیریت جشنواره به همراه کارگردانان و بازیگران تئاتر تصمیم گرفتند در شبکه اجتماعی فیسبوک جشنوارهای مجازی را راه اندازی کنند تا تئاترهای مختلف را از این طریق به نمایش بگذارند.
عامر خلیل مدیر و بازیگر تئاتر حکواتی اعلام کرد به منظور استمرار ارتباط با مردم، جشنواره به صورت مجازی آغاز به کار کرد. وی تاکید نمود از باب مسئولیتی که در قبال جامعه داریم و باید از فشارهایی که فلسطینیان با آن زندگی میکنند، بکاهیم و آنها را سرگرم کنیم میبایست به اجرای تئاترها در دنیای مجازی فیسبوک فکر میکردیم.
خلیل این اقدام را «جشنواره نمایش حکواتی در فیسبوک» نامید. اولین تئاتر روز یکشنبه گذشته با نام الملح الاخضر (نمک سبز) به نمایش درآمد. دومین تئاتر من قتل اسمهان؟ (چه کسی اسمهان را کشت) نام داشت. حکواتی در حساب کاربری خود در فیسبوک از هوادارانش دعوت کرد تا خود را برای نمایش نص کیس رصاص (نصف گونی گلوله) در روز یکشنبه آینده آماده کنند.
تئاترهایی که قرار بود در شهرهای رام الله، جنین، بیت لحم، الخلیل و چند شهر در اراضی اشغالی برگزار شود و همچنین تئاترهایی که مقرر بود در شهر قدس به روی صحنه برود، بخشی از کمپین مورد حمایت ملت فلسطین در امتناع از سرمایه گذاری مشروط است.
از مردم و برای آنها
خلیل درخصوص تأمین منابع مالی تئاتر حکواتی به الجزيره گفت: در امتناع از پذیرش شروط وضع شده از سوی اتحادیه اروپا برای سرمایه گذاری، این دوره از تئاتر با حمایت هنرمندان تئاتر و شرکای سوئیسی و فرانسوی برگزار می شود. وی افزود: حکواتی کمکهای مالی اتحادیه اروپا برای برگزاری این دوره از تئاتر و دوره بعد را نپذیرفت و برای جبران آن، مقدمات اجرای نمایش توسط مردم و برای مردم را فراهم نمود به طوری که بلیطها با قیمت ناچیزی به فروش میرسد.
مدیر تئاتر حکواتی تاکید کرد با وجود بحران ناشی از کرونا ویروس جدید، مدیریت از برگزاری این دوره صرف نظر نکرد و علیرغم شرایط سختی که داشت افقهای جدیدی را گشود و با نمایشهای مجازی مردم زیادی را به دیدن تئاتر کشاند.
خلیل ادامه داد از زمان اعلام جشنواره مجازی، پیامهای زیادی از افراد زیادی همچون رانندگان وسایل نقلیه عمومی، مکانیکها و مغازهدارانی که تاکنون تئاتر ندیدهاند، دریافت کرده است. همچنین پیامهایی از لبنان، مغرب، الجزایر، فرانسه و امریکا دریافت نموده است که درباره نام تئاترها و زمان نمایش آنها سوال کردهاند.
مخاطبان جدید
این هواداران جدید که شیفته تئاتر مجازی شدهاند، به خلیل این امید را داد تا برای حضور در تئاتر در آینده هیجان داشته باشد. وی امیدوار است دوران کرونا به پایان برسد زیرا هیچ دردی قابل مقایسه با دیدن صندلیهای خالی حکواتی از وجود علاقمندان به تئاتر نیست.
عزت النتشه از جمله بازیگرانی است که نمایشش در این دوره از تئاتر مجازی مشارکت دارد. النتشه در پاسخ به این سوال که نظر شما در مورد این ابتکار چیست میگوید: به طور کلی با انتقال تئاتر از صحنه نمایش به دنیای مجازی مخالفم اما با این اقدام در سایه قرنطینه اجباری موافق هستم.
وی افزود: باید دائما مردم را برای رفتن به تئاتر و نشستن بر روی صندلیهای آن تشویق کنیم تا از نظر عاطفی با بازیگران ارتباط برقرار کنند و در هر صحنه در احساسات آنها شریک شوند. چه بسا شری که خیر برساند، شاید این نمایشهای مجازی کسانی که تاکنون به حکواتی نرفتهاند را تشویق کند تا به دیدن تئاترهای حکواتی بروند زیرا تئاترهای حکواتی سزاوار حضور و تعامل هستند.
من قتل اسمهان؟ اولین تئاتری از النتشه است که در صفحه تئاتر ملی حکواتی در فیسبوک برای چند ساعت به نمایش گذاشته و سپس حذف شد. بیشترین چیزی که باعث خوشحالی این بازیگر مقدسی شده این است که بستگان وی در اردن و امریکا که دو سال پیش نتوانسته بودند در تئاتر حکواتی در قدس حضور یابند، امسال توانستهاند به صورت مجازی در این تئاتر حضور یابند.
برای اولین بار است که النتشه برای دیدن تئاتری که خود در آن بازی کرده، حضور مییابد و در بین تماشیان قرار میگیرد. درمورد احساس خود در این باره میگوید: احساس عجیبی است که نمیتوانم آن را توصیف کنم. به احساسات بینندگان که همزمان با خودم تئاتر را دنبال میکردند، فکر میکردم. بدون شک برخی چیزها وجود نداشت و آرزو میکردم ای کاش همه میتوانستند تئاتر را بر روی صحنه دنبال کنند.
هرچند ابراهیم جوهر، نمایشنامهنویس اعتقاد دارد اصل این است که مخاطب تئاتر را در فضای خانه تئاتر به تماشا بنشیند اما میگوید بسیار خوب است که در حال حاضر اوقات فراغت خود را با فرهنگ و علم و اندیشه پر کند. من به این ایده علاقمندم و اولین تئاتر را به صورت مجازی مشاهده کردم و بقیه نمایشها را نیز دنبال خواهم کرد.
در پاسخ به سوال درباره ترس برخی از هنرمندان از عدم استقبال مخاطبان از تئاتر بعد از راه یافتن تئاتر به خانههایشان به راحتی، میگوید: این ترس به جاست اما همه اهالی فرهنگ چنین وضعی دارند، آنها بدون چشم داشت تقدیم میکنند.
رولا عثامنه خانم جوان فلسطینی یکی از طرفداران پروپا قرص تئاترهای حکواتی در طول دو دهه میگوید: در خانه تئاتر چند متر از بازیگران فاصله داریم، احساسات آنها را از نزدیک زندگی میکنیم و به هر حرکت و لحظه بداهه توجه میکنیم و دشوار است که در نمایش مجازی بخشی از تئاتر باشیم.
هرچند رولا این اقدام تئاتر ملی در قدس اشغالی را ستود و آن را تحسین نمود اما در عین حال آن را مصیبتی برای مخاطبان پروپا قرص تئاتر توصیف کرد تا از روی صندلیهای سرخ تئاتر که با آن انس گرفتهاند و تئاتر نیز دهههاست با آنها خود گرفته است، بتوانند دوباره یکدیگر را ببینند.