۱۳۹۷/۰۱/۲۷
۶:۰۲ ب٫ظ

لواء سمیسم: طبق اطلاعاتی که در دست داریم، می‌دانیم که آرشیو یهودیان عراق مدتی است که از ایالات متحده آمریکا به رژیم صهیونیستی منتقل شده است. افزون بر این سند باستانی گران‌سنگ، بیش از 1000 قطعه باستانی ارزشمند دیگر که در جریان حمله نظامی به آمریکا برده شده بود، اینک در نمایشگاهی د

 آمریکا سارق آثار باستانی عراق!

رژیم صهیونیستی آرشیو مرتبط با یهودیان عراق را با حمایت آمریکا از این کشور ربوده است.

عملیات نظامی آمریکا که در 20 مارس سال 2003 علیه عراق انجام گرفت، اگرچه در ظاهر برای خلع سلاح کردن عراق صورت گرفت، افزون بر خسارت‌های اقتصادی و به وجود آمدن ناامنی‌های فراوان در این کشور، منجر به سرقت بخش عظیمی از میراث فرهنگی و باستانی این کشور شده است.

به نقل از سایت خبری المنار، پس از حمله آمریکا به عراق بیش از سه هزار سند تاریخی و هشتاد هزار قطعه باستانی از این کشور به سرقت رفته. آرشیو یهودیان عراق که در این کشور موجود بوده است نیز در ضمن این آثار بسیار گران‌بها ربوده شده است. از سال‌ها پیش آرشیو مذکور در عراق وجود داشته و اسرائیل همیشه در پی به دست آوردن آن بود. سرانجام حمله نظامی آمریکا به عراق فرصت مناسب را برای سرقت آن و انتقالش به اسرائیل فراهم کرد.

المنار همچنین به نقل از روزنامه الصباح چاپ عراق نوشت که وزیر میراث فرهنگی این کشور لواء سمیسم در خصوص این موضوع گفته است: طبق اطلاعاتی که در دست داریم، می‌دانیم که آرشیو یهودیان عراق، مدتی است که از ایالات متحده آمریکا به رژیم صهیونیستی منتقل شده است. افزون بر این سند باستانی گران‌سنگ، بیش از 1000 قطعه باستانی ارزشمند دیگر که در جریان حمله نظامی به آمریکا برده شده بود، اینک در نمایشگاهی در اسرائیل به نمایش گذاشته شده است.

سمیسم در ادامه با اشاره به فعالیت‌های وزارت مذکور در راستای حفظ آثار باستانی کشور عراق افزود: وزارت آثار باستانی عراق، فعالیت گروه‌های باستان‌شناسی آمریکایی را در عراق متوقف کرده است. این وزارت همچنین همکاری با دانشگاه‌ها و موسسه‌های آمریکایی متخصص در زمینه آثار باستانی را تا زمان بازگردانده شدن کامل آثار مسروقه، متوقف کرده است. این وزارت دانشگاه‌ها و موسسه‌های آمریکایی مذکور را مجبور با بازگرداندن، تمامی آثاری کرده است که پس از حمله نظامی آمریکا در سال 2003 از عراق خارج شده است و آرشیو یهودیان عراق نیز یکی از این اسناد بسیار ارزشمند تاریخی می‌باشد.

آرشیو مذکور شامل بیش از سه هزار سند باستانی و 1700 اثر تاریخی می‌شود که دوران اسارات یهودیان در عراق را دربرمی‌گیرد. همچنین آثار یهودیان عراق را در آن دوران نیز شامل می‌شود. یهودیان در دوره متفاوت تاریخی در عراق به اسارات گرفته شدند. این دو دوره به اسارت در عهد اول بابلیان و اسارت در عهد دوم بابلیان نامیده می‌شود. این آرشیو همچنین آثار ارزشمند دیگری را نیز در خود جای داده است که به دوران پیش از روزگار بابلیان در عراق بازمی‌گردد. قدیمی‌ترین نسخه تلمود و همچنین قدیمی‌ترین نسخه تورات مهم‌ترین آثار این مجموعه می‌باشند. 
http://www4.almanar.com.lb/adetails.php