۱۳۹۷/۰۳/۰۲
۶:۳۲ ب٫ظ

يك روزنامه فرانسوي با بيان اينكه رسانه‌هاي ارتباطي امروز همه در اختيار آمريكاست، تصريح كرد كه آنچه اكنون بر سر سوريه آمده است جنگي رسانه‌اي و اينترنتي است كه آمريكا پول هنگفتي براي حمايت از آن هزينه مي‌كند.

آنچه بر سر سوریه آمده است، جنگ رسانه‌ای آمریکاست

روزنامه سوري «تشرين» در گزارشي درباره حوادث و ناامني اخير سوريه به نقل از روزنامه فرانسوي «موندياليزسيون» اعلام كرد كه آنچه اكنون عليه سوريه به راه افتاده است، جنگي رسانه‌اي با حمايت شديد آمريكاست.

اين روزنامه نوشت: گروه‌هايي در سوريه به تظاهرات‌كنندگان و علي‌الخصوص شركت‌كنندگان در تشييع جنازه كشته‌شده‌ها شليك مي‌كنند. اين گروه‌ها چه كساني هستند؟

* فضاسازي رسانه‌اي غربي‌ها عليه سوريه؛

در ادامه گزارش تشرين اينطور آمده است كه «مقامات سوريه اعلام كردند كه اين افراد، اشخاصي هستند كه مردم را تحريك مي‌كنند و با نهادهاي اطلاعاتي خارجي در ارتباط هستند. خبرگزاري سوريه اعلام كرد كه افرادي بطري‌هايي مملوء از مايعي [سرخ] شبيه خون در اختيار داشتند تا براي تصويربرداري از مجروحان و غيره از آن استفاده كنند. به همين دليل بايد به تشويش و فضاسازي رسانه‌اي كه همراه حوادث سوريه شده است اشاره كرد كه در برخي مطبوعات غربي به آن اشاره شده است».

روزنامه فرانسوي «موندياليزسيون» در اين خصوص نوشت: در حقيقت آمريكا استفاده از اشكال مختلف رسانه‌هاي ارتباطي نوين مانند اينترنت و شبكه‌هاي اجتماعي فيس‌بوك و تويتر را امروز و ديروز آغاز نكرده است بلكه مدت‌هاست آمريكا براي بهره‌برداري از اين موارد، سرمايه‌گذاري كرده است. جداي از اينكه اين ابزارها نوين است يا خير، بايد گفت كه اين ابزارها تحريك‌آميزتر و جنگ‌افروزتر از ابزارهاي ديگر است. همچنانكه راديو در زمان نازي‌ها و به هنگام جنگ سرد به كار گرفته شد و نقشي بسيار مهم در انتشار اخبار و اطلاعات داشت.

* سابقه‌ رسانه‌هاي غربي در فضاسازي عليه روماني، يوگسلاوي و گرجستان

اين روزنامه فرانسوي در اشاره‌اي گذرا به ماجراي اعدام «چائوشسكي» ديكتاتور روماني و نقش رسانه‌هاي غربي در ترويج اطلاعات و فضاسازي عليه او و پخش تصاويري در خصوص كشتار «تيموارا» و درست كردن بهانه براي سرنگوني او اعلام كرد كه اين حربه پس از آن عليه يوگسلاوي به كار گرفته شد سپس در گرجستان تحت عنوان انقلاب مخملي به كار رفت و تصاويري از دولت‌ها در اين كشورها به مردم ارائه شد كه در حقيفت به گونه‌اي ديگر بود؛ حال آنكه همه اين جنگ رسانه‌اي با كمك رسانه‌هاي غربي انجام شد.

* قدرت رسانه امروز در اختيار آمريكاست

روزنامه فرانسوي «موندياليزسيون» افزود: امروز ابزار اينترنت در دست دولت آمريكاست. ابزاري كه در پيشبرد و اجراي برنامه‌هاي اين كشور نقشي مهم دارد. در قديم كمك به جنبش‌هاي سياسي در كشورهاي دورتر، نياز به عمليات محرمانه داشت ولي امروز تنها يك فناوري ارتباطي نياز است براي اينكه برنامه‌اي كه در غرب طراحي مي‌شود يا در اتاق‌هاي سري آمريكا تهيه مي‌شود، به راحتي به هدف برسد.

* آنچه بر سر سوريه آمده است جنگ رسانه‌اي آمريكاست

اين روزنامه فرانسوي به سوء استفاده رسانه‌هاي غربي از انقلاب‌هاي منطقه اشاره كرد و نوشت: آنچه اكنون بر سر تونس و مصر و ليبي آمده است در قالب همين برنامه‌ها، دروغ‌ها و فضاسازي‌هاي عامدانه از حقيقت اين كشورهاست و آنچه اكنون بر سر سوريه مي‌آيد بخشي مهم از جنگ رسانه‌اي و اينترنتي عليه سوريه است كه آمريكا از آن حمايت مالي هنگفتي كرده است.

موندياليزسيون در پايان افزود: اما كساني كه هدف اين جنگ رسانه‌اي [آمريكا] قرار گرفته‌اند، دست روي دست نخواهند گذاشت بلكه براي پر كردن خلأهاي خود تلاش خواهند كرد.

در همين خصوص، اخيرا راديو اوسترن نروژ به نقل از منابع مطلع غربي اعلام كرد كه عربستان و قطر در طرحي كه آمريكا و اسرائيل براي ناامن كردن سوريه تهيه كرده‌اند، نقشي مهم و فعال دارند.

 

زمان انتشار : 1390-01-01