۱۳۹۷/۰۲/۰۸
۵:۴۹ ق٫ظ

کتاب پیامبر از لحاظ فروش سومین کتاب شعر جهان به شمار می‌رود و این نام در مجموعه‌های شعری و ادبیات آمریکا بسیار به کار رفته است. از طرف دیگر کلمات و عبارات خاص جبران در برخی فیلم‌ها و سریال‌ها و حتی داستان‌ها و نوشته‌های آمریکایی استفاده شده است.

آیا آثار جبران بر ادبیات آمریکا تاثیر گذاشته است؟

به نقل از سایت روزنامه الشرق‌الاوسط آمریکا قصد دارد امسال در مراسمی به مناسبت سال‌روز درگذشت جبران خلیل جبران مراسم یادبودی برگزار کند. در این مراسم سایت اینترنتی گوگل نیز شرکت دارد. این مراسم یادبود به خاطر آن است که جبران خلیل جبران در نیویورک دیده از جهان فرو بست و آثار زیادی را نیز در همین شهر آمریکائی به رشته تحریر درآورد.

این گزارش روزنامه الشرق الاوسط در ادامه به گفته‌های گوگل درمورد این شخصیت ادبی اشاره کرد و گفت که از دید این سایت اینترنتی شعرهای جبران نسبت به دیگر شاعران از فروش بسیار بالایی برخوردار بوده است و این نسبت پس از آثار ویلیام شکسپیر شاعر انگلیسی و لاو تزو شاعر چینی قرار می‌گیرد. 

این روزنامه همچنین به تاثیر ادبیات آمریکا از آثار جبران اشاره دارد و می‌گوید که کتاب پیامبر از لحاظ فروش سومین کتاب شعر جهان به شمار می‌رود و این نام در مجموعه‌های شعری و ادبیات آمریکا بسیار به کار رفته است. از طرف دیگر کلمات و عبارات خاص جبران در برخی فیلم‌ها و سریال‌ها و حتی داستان‌ها و نوشته‌های آمریکایی استفاده شده است که همگی نشان از تاثیر ادبیات جبران بر آثار این کشور است. در کتابخانه‌های آمریکا کتاب‌های بسیاری به چشم می‌خورند که توسط نویسندگان اروپائی و غربی و درمورد این شخصیت ادبی نوشته شده است. در سرتاسر جهان مکان‌های وجود دارد که به نام این چهره لبنانی نام‌گذاری شده‌اند و حتی شعرهایی درمورد او سروده و خوانده شده است.

جبران خليل جبران در ششم ژانویه‌ي سال ۱۸۸۳، در خانواده‌ای مسیحی مارونی (منسوب به مارون قدیس) که به خلیل جبران شهرت داشتند، در البشری، ناحیه‌ای کوهستانی در شمال لبنان به دنیا آمد. مادرش کامله رحمه زنی هنرمند بود كه در سی سالگي، جبران را از شوهر سوم خود، خلیل جبران به دنیا آورد.

جبران از همان زمان نوجوانی، به میدان هنر و شعر و نویسندگی گام نهاد. در پانزده سالگی، مدیر گاهنامه‌ي الحقیقة شد و در شانزده سالگی، نخستین سروده‌ي او در روزنامه‌ي جبل به چاپ رسيد. از کتاب‌های او می‌توان بال‌های شکسته، پیامبر و ارواح سرکش را نام برد.

او در دهم آوریل سال 1931 در نیویورک و در اثر بیماری سل دیده از جهان فروبست.

 

زمان انتشار : 1391-02-17