۱۳۹۷/۰۲/۰۳
۴:۱۵ ب٫ظ

مریم عمران موسی: نفت و آثار باستانی هر دو ثروت ملی هستند. اما من معتقدم زمانی که نفت به پایان برسد، این آثار باستانی باز هم باقی خواهند ماند. این کار وزارت نفت نقض حق حفظ آثار باستانی است. چرا که حتی عبور یک ماشین سنگین باعث ایجاد ترک و شکاف در این شهر می‌شود.

اختلاف دو وزارت نفت و گردشگری عراق

دو وزارت نفت و گردشگری عراق این روزها دچار مشکلی شده‌اند که باعث شده وزارت گردشگری علیه وزارت نفت اقامه دعوی کند.

به نقل از سایت خبری جزیره نت، عبور لوله‌های نفت از میان شهر تاریخی بابل باعث ایجاد بحث و جدل بین دو وزارت نفت و گردشگری عراق شده است.

مریم عمران موسی گرداننده سایت بابل که برای حمایت از آثار باستانی و فرهنگ ملی عراق تاسیس شده است در توضیح تلاش برای تغییر مسیر لوله‌های نفت، گفت: ما بحث و گفتگو و تلاش‌های بسیاری را در این خصوص انجام دادیم تا بلکه بتوانیم مسیر عبور لوله‌های نفت را تغییر بدهیم. اما از آن جا که این تلاش‌ها تاکنون بی‌نتیجه بوده است، ما تصمیم گرفتیم که علیه وزارت نفت اقامه دعوی کنیم.

وی در ادامه به گفته‌های وزارت نفت نیز اشاره کرد و گفت: این وزارت ادعا می‌کند که برای حفظ آثار باستانی این شهر تاریخی روند انجام کار را بسیار کند کرده است. وزارت نفت همچنین متعهد شده بود که مسیر عبور لوله‌ها را به خارج از شهر بابل انتقال دهد.

موسی افزود: نفت و آثار باستانی هر دو ثروت ملی هستند. اما من معتقدم زمانی که نفت به پایان برسد، این آثار باستانی باز هم باقی خواهند ماند. این کار وزارت نفت، نقض حق حفظ آثار باستانی است. چرا که حتی عبور یک ماشین سنگین باعث ایجاد ترک و شکاف در این شهر می‌شود. طبیعی است که عملیات عبور لوله‌های نفت تاثیر مخرب بسیار بیشتری برجای خواهد گذاشت.

وزارت نفت نیز به نوبه خود در این باب گفته است: پروژه انتقال نفت برای حمایت از برنامه‌های ملی عراق لازم و ضروری است. چرا که عراق قصد دارد تا چند وقت آینده مبدل به نیروی نفتی بزرگی بشود که با عربستان سعودی و روسیه رقابت می‌کند.

قرار است لوله‌های نفتی که از شهر تاریخی بابل عبور می‌کنند روزانه 45 هزار بشکه نفت را از بصره واقع در جنوب عراق تا پایتخت این کشور برای مصارف داخلی منتقل کند.  

کشور عراق دارای آثار باستانی بسیار زیادی است که در جای جای این کشور پراکنده شده است. قیس حسین رشید رئیس هیئت آثار باستانی عراق نیز در گفتگو با جزیره نت گفت: هیئت آثار باستانی عراق به 17 هزار نگهبان جدید و 750 کارشناس آثار باستانی نیاز دارد. همچنین باید قوانین بسیاری درمورد حفظ و نگهداری، از این آثار در برابر پروژه‌های نفتی و سرمایه‌گذاری‌های دیگر تصویب بشود. 

 

زمان انتشار : 1391-03-09