۱۳۹۷/۰۳/۰۶
۷:۵۱ ق٫ظ

روسيه دو ناوچه موشك انداز كلاس مولنيا و يك شبيه ساز آموزشي در اختيار نيروي دريايي تركمنستان قرار خواهد داد.

ارتش ترکمنستان دو ناوچه موشک انداز از روسیه خریداری می کند

به نقل از تلويزيون تركمنستان، انتظار مي رود، روسيه تا پايان سال 2011 اين ناوچه ها و تجهيزات مربوط به سيستم آموزشي خريداري شده را تحويل ارتش اين كشور دهد.

تاكنون هيچكدام از دو طرف شرايط اين معامله را افشا نكرده اند.

تركمنستان دو ناوچه گشتي پرسرعت نيز در سال جاري از تركيه خريداري كرده است.

در زمان نيازوف تركمنستان از گرجستان هواپيماي جنگي سوخو - 25 و از اوكراين نيز ناوچه هاي دريايي و ديگر ادوات نظامي خريداري كرده بود.

ارتش تركمنستان درسال 1992 ميلادي تشكيل شد و تاكنون دولت اين كشور تلاش زيادي براي تقويت آن انجام داده است.

در اين راستا بارها بر جنبه دفاعي دكترين جديد نظامي اين كشور آسياي مركزي تاكيد شده است.

'قربان قلي بردي محمداف'رئيس جمهور تركمنستان در نشست اواخر خرداد سال 1388شوراي امنيت ملي اين كشور گزارش داد، دكترين نظامي كشور تنها جنبه دفاعي داشته و وظايف نيروهاي امنيتي و انتظامي اين كشور نيز در اين راستا است.

در بخشي از دكترين جديد نظامي تركمنستان آمده است، عشق آباد اجازه فعاليت به هيچ پايگاه نظامي خارجي را در خاك خود نمي‌ دهد و عضو هيچ بلوك نظامي بين‌المللي نيز نخواهد شد.

اين كشور آسياي مركزي همه ساله رزمايش هاي نظامي با هدف حفظ تماميت ارضي و تامين امنيت مرزهاي خود و نيز مبارزه با فعاليتهاي تروريستي و مبارزه باقاچاقچيان برگزار مي كند.

گفته مي شود بعد از فروپاشي شوروي تجهيزات نظامي فراواني از روس ها از جمله 702 تانك 'تي-72'در تركمنستان بيطرف برجاي مانده است.

همچنين در گزارش ها آمده است تركمنستان بيش از 400 فروند انواع جنگنده و بمب افكن قديمي ميگ، سوخو و چند ناو جنگي دارد كه از زمان روسيه باقي مانده است. برخي از اين تجهزات در سال هاي اخير در كشورهاي همسايه نظير اوكراين و بلاروس تعمير شده اند.

براساس آمارهاي رسمي، تركمنستان بيش از 100 هزار نيروي مسلح و امنيتي دارد.

 

 

زمان انتشار : 1390-01-01