۱۳۹۷/۰۳/۰۴
۱:۰۵ ق٫ظ

'دراگان لايشيچ' محقق و استاد دانشگاه صربستان با اشاره به پيشرفت هاي ايران در عرصه هاي مختلف اقتصادي و صنعتي، گفت: تحريم عليه تهران كه محور سياست خارجي واشنگتن و متحدانش را تشكيل مي دهد، ناكارآمد بوده و شكست خورده است.

استاد دانشگاه صربستان: تحریم ها علیه ایران ناکارآمد و تفکری سطحی است

پروفسور لايشيچ روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا در بلگراد با تاكيد بر اينكه توانايي هاي جمهوري اسلامي ايران در عرصه هاي مختلف اقتصادي و صنعتي اين كشور را به يك قدرت برتر منطقه اي تبديل كرده است ،گفت: ايران بعنوان يكي از قدرت هاي بزرگ اقتصادي در جهان امروز مطرح است و تلاش ها براي محاصره اقتصادي اين كشور، نشان دهنده يك تفكر سطحي است.

وي با اشاره به تحريم هاي اخير برخي شركت هاي ايراني ، افزود: باراك اوباما رييس جمهوري آمريكا با مشكلات و معضلات اقتصادي كه با آن مواجه است در وضعيت بسيار دشوار قرار گرفته و براي انحراف افكار عمومي آمريكايي ها ، تلاش مي كند با تحريم عليه ايران و يا جنگ افروزي عليه ساير كشورها، اين اعتبار از دست رفته را برگرداند.

اين استاد دانشگاه صربستان گفت : واشنگتن راهي جز قبول كردن شكست تحريم ها عليه قدرت برتر ايران در منطقه و همچنين شكست نظامي در عراق و افغانستان و عقب نشيني از اين دو كشور و تعطيل كردن پايگاههاي نظامي خود در سراسر جهان ندارد.

لايشيچ با تاكيد بر شكست سياست هاي آمريكا در منطقه خاورميانه، ادامه داد: كشورهايي مانند چين و ايران با سياست هاي صلح طلبانه و اقتصادي قوي در كنار روسيه و هندوستان به تشكيل جهان چند قطبي كمك كرده اند و قادر به تامين ثبات و صلح جهاني هستند.

وي با تاكيد بر لزوم تغييرات ساختاري در شوراي امنيت و ديگر نهاد هاي سازمان ملل، گفت : بايد كشورها شرايطي ايجاد كنند كه سازمان ملل از شرايط كنوني كه جز سلطه كاخ سفيد نيست ، خارج شود و به برخوردهاي دوگانه اين سازمان بين المللي پايان داده شود.

لايشيچ در بخش ديگري از گفت و گوي خود ، افزود: جهان بدون سلاح هسته اي يكي از عوامل بسيار مهم براي برقراري صلح و ثبات پايدار در جهان است كه جمهوري اسلامي ايران بر آن تاكيد و اصرار مي ورزد و در اين راه مصمم بوده و از حمايت ملت ها و اكثر كشورها برخوردار است.

 

اين محقق صربستاني، حضور نيروهاي خارجي در خاورميانه و آفريقاي شمالي را از جمله عوامل بي ثباتي در اين منطقه خواند و گفت: آمريكا و هم پيمانان غربي اش كه حضور خود را در اين مناطق براي دفاع از حقوق بشر و كمك به مردم توجيه مي كنند، مسبب اصلي نا امني و جنگ افروزي و قتل عام مردم، هستند.

 

 

زمان انتشار : 1390-01-01