۱۳۹۷/۰۲/۰۲
۱۰:۱۲ ب٫ظ

شرکت‌کنندگان در همایش امام محمد عبده تاکید کردند که دولت اسلامی، دولتی است که حقوق شهروندان را به طور دقیق مد نظر دارد. چنین دولتی به ادیان مختلف موجود در جامعه احترام می‌گذارد و از حقوق اقلیت‌های دینی نیز دفاع می‌کند. شرکت‌کنندگان همچنین تاکید داشتند که اسلام دینی است که آزادی

اسلام اساس پایه‌های رعایت حقوق شهروندی است

به نقل از سایت خبری میدل ایست آن لاین، اخیرا همایشی با نام شیخ محمد عبده در مصر برگزار شده است.

این نشست با همکاری انجمن کتاب مصر برگزار شد و برخی از چهره‌های صاحب‌نظر این کشور در آن شرکت داشتند و پیرامون کتاب «امام محمد عبده»  و اندیشه‌های این مصلح اسلامی به بحث و گفتگو نشستند. این کتاب توسط عبدالعاطی محمد احمد به رشته تحریر درآمده است و انتشارات مجموعه فرهنگی مصر آن را به چاپ رسانده.

شرکت‌کنندگان در این همایش تاکید کردند که دولت اسلامی، دولتی است که حقوق شهروندان را به طور دقیق مد نظر دارد. چنین دولتی به ادیان مختلف موجود در جامعه احترام می‌گذارد و از حقوق اقلیت‌های دینی نیز دفاع می‌کند. شرکت‌کنندگان همچنین تاکید داشتند که اسلام دینی است که آزادی بیان و اندیشه را محترم دانسته و به شهروندان جامعه اجازه ابراز نظر و اندیشه را می‌دهد.

دکتر احمد زاید مدیر این همایش با اشاره به شرایط ویژه‌ای که این روزها مصر پشت سرمی‌گذارد، گفت: فرهنگ مصر، امروز از هر وقت دیگری نیاز بیشتری به شناخت دقیق اندیشه‌های راه‌گشا و کاربردی دارد. وی در ادامه افزود: انقلاب همیشه به معنای برخاستن بر شرایط فعلی و کوشش در جهت تغییر است. وقتی انقلابی بتواند از گذشته خود درس بگیرد و اندیشه و تفکر را ضمیمه مسیر خود کند، موفق خواهد شد که زندگی اجتماعی پربارتری را تجربه کند. زندگی که با برابری و رعایت حقوق شهروندان مختلف همراه باشد.

دکتر مصطفی لبیب یکی از شرکت‌کنندگان در این همایش نیز، با اشاره به نقش مهم محمد عبده در تجدید اندیشه اسلامی در دوره معاصر گفت: امام محمد عبده، حقیقتا در تجدید اندیشه‌های اسلامی در مصر رهبری بی‌بدیل و بلامنازع است. او اولین کسی بود که بذر اندیشه تفکر فلسفی را در مصر کاشت و ما می‌دانیم که تفکر اسلامی آزادی بیان و اندیشه را به رسمیت می‌شناسد و برای این مفهوم ارزش قائل است.

دکتر احمد زکریا الشلق رئیس انتشارات مجموعه تراث النهضه نیز در همین راستا به کتاب‌هایی اشاره کرد که این انتشارات قصد دارد در آینده نزدیک به چاپ برساند. وی در این خصوص گفت: این انتشارات قصد دارد در ضمن مجموعه‌ای که به بزرگان و پیشگامان فعالیت‌های اجتماعی در مصر می‌پردازد، کتاب‌هایی را نیز به امام محمد عبده اختصاص بدهد. ما در این سری کتاب‌ها نشان می‌دهیم که چگونه صاحبان اندیشه‌های مختلف، علی‌رغم تفاوت‌هایی که داشتند، در دوره محمد عبده در کنار یکدیگر به سوی ساخت آینده‌ای بهتر پیش می‌رفتند.

 

زمان انتشار : 1391-03-07