۱۳۹۹/۰۳/۱۹
۸:۴۱ ق٫ظ

«دلال عباس»، استاد لبنانی، دیدگاه امام خمینی(ره) درباره زنان را باعث اعتبار بخشیدن به حجاب و افزایش حضور مؤثر زنان در جامعه دانست.

استاد لبنانی در وبینار بیروت بیان کرد:

امام خمینی(ره) به حجاب اعتبار بخشید / افزایش حضور اجتماعی زنان پس از انقلاب

به گزارش الأمه:

از لبنان، دلال عباس، استاد لبنانی زبان و ادبیات فارسی، در وبینار «خانواده در اندیشه امام خمینی(ره)»، که عصر جمعه، ۱۶ خرداد، از سوی رایزنی فرهنگی ایران در لبنان و با همکاری خبرگزاری ایکنا در بیروت برگزار ‌شد، به بیان دیدگاه خود درباره جایگاه زن در اندیشه امام خمینی(ره) پرداخت. متن سخنرانی این بانوی لبنانی بدین شرح است:

در حقیقت آنچه را دارم از انقلاب اسلامی است. خداوند به من توفیق داد که پیش از انقلاب اسلامی در ایران حضور داشته باشم و تمام مقدمات انقلاب را مشاهده کردم و شبی که شاه از ایران فرار کرد به لبنان بازگشتم. سخنان کوتاهی که می‌خواهم بگویم چیزی اضافه بر گفته‌ها نبوده بلکه مختصر آن چیزی است که می‌توان به صورت عملی از امام خمینی و نقش ایشان گفت.

جایگاه والای زن در تفکر امام(ره)

آغاز می‌کنم با سلام بر امام خمینی بزرگ. روزی که به دنیا آمد و روزی که پرواز کرد و روزی که زنده برانگیخته خواهد شد. ایشان نه تنها زندگی زن مسلمان را تغییر داد بلکه امام خمینی تمام مفاهیم و اندیشه‌ها و اعتقادات بشریت را تغییر داد. آنچه برای زنان انجام داد نسبت به چیزی که در کل برای بشریت انجام داد جزئی بود. اگر بخواهیم درباره زن سخن بگوییم، زن واژه‌ای از واژه‌های پروژه فکری و اجتهادی ایشان به شمار می‌رود. ایشان ایران را، که ضعیف و وابسته به غرب بود، در آغاز به تنهایی در مقابله با استکبار جهانی قرار داد اما اکنون کانونی برای تمام آزادگان جهان شده است. قرآن کریم به صورت عملی به زن مسلمان حقوقش را داده، اما تنها در دوران زندگی پیامبر اکرم(ص) و پس از آن پس از پیروزی انقلاب اسلامی این حقوق به او داده شده است.

این امری قطعی بوده و بنده نیز درباره وضعیت زنان نه تنها در ایران بلکه در دوران جاهلیت و در دوره حضور اسلام در اندلس تحقیق کرده‌ام. درباره وضعیت زن اندلسی سخن گفته‌ام که چرا اعراب حقوق زنان را به او نمی‌دادند زیرا آنها اسلام را به زیر بردند یعنی باورهای جاهلی خود را که بر آن اجماع داشتند بر اسلام تحمیل کردند و تسلیم و مسلمان نشدند یعنی اسلام را به صورت عملی اجرا نکردند.

زن ایرانی، الگوی زنان جهان

در حال حاضر زن ایرانی در تمام میدان‌های مختلف سیاسی، علمی، ادبی و دانشگاهی فعالیت می‌کند. الگویی برای زنان در تمام جهان است. زن می‌تواند در تمام میادین فعالیت کند در حالی که حریم‌ها را حفظ کرده باشد، دکتر بتول مشکین‌فام الگوی یک زن مسلمان است که رئیس دانشکده و رئیس دپارتمان زبان و ادبیات عرب و استاد دانشگاه است همانند دیگر اساتید. شما از نظر سنی کم سن و سال هستید اما دوران پیش از پیروزی انقلاب اسلامی را نیز درک کردیم. در بیروت، دمشق یا قاهره در تمام این شهرهای بزرگ هر زنی که تنها مدرک ابتدایی داشت و درس خوانده بود نمی‌توانست روسری بر سر کند، یعنی نمی‌توانست سرش را بپوشاند چرا که حجاب یا پوشش سر و یا لباس پوشیده و محترم نشانه عقب‌ماندگی به شمار می‌رفت.

در حال حاضر زن ایرانی الگویی است که می‌توان به او اقتدا کرد. اهمیت آن چه امام خمینی(ره) فرموده است، همانند سخنان دیگر علمای دین نیست، اسلام به زن حقوقی داده است، زیرا خود گوینده سخن می‌تواند در خانه‌اش به آنها عمل نکند. ایشان نظریه و الگویی را ارائه و این نظریه را عملی کردند. همان گونه که امام علی(ع) فرمودند که کسی که خود را امام دیگران قرار دهد باید به آموزش خود قبل از دیگران اقدام کند و با رفتارش پیش از زبانش به دیگران بیاموزد.

مثالی بزنم از تأثیر آن چه که امام خمینی(ره) به زنان داده است. یکی از روزنامه‌های اتریشی مقاله‌ای را با عنوان «زن ایرانی از نگاه زن غیر ایرانی» در اواخر سال ۲۰۰۰ نوشت. مقاله این گونه نوشته بود که غرب همچنان بیست سال است که می‌نویسد حجاب فشاری بر روی زن ایرانی است، یعنی بیست سال پس از پیروزی انقلاب، در حالی که ما فراموش کرده‌ایم که زن ایرانی از تمام حقوق کامل خود بهره‌مند است. زن ایرانی در مقایسه با دیگر زنان کشورهای اسلامی از آزادی‌های بیشتری برخوردار است، می‌تواند در بسیاری از مشاغل اداری یا نمایندگی پارلمان فعالیت کند. زنان ایرانی امیدوارند که مجلس آینده آزادی‌های بیشتری به آنها بدهد.

امام خمینی (ره) به حجاب اعتبار بخشید / افزایش حضور اجتماعی زنان پس از انقلاب اسلامی

البته این اتفاق نیز پس از آن افتاد. این روزنامه در ادامه می‌نویسد که قوانین اداری زمینه فرصت‌های شغلی بسیاری را برای زنان ایرانی ایجاد کرده و از زمانی که قوانین دینی بر ایران حاکم شده‌اند، پدران و همسران به فرزندان و همسران خود اجازه فعالیت و کار می‌دهند. این روزنامه می‌نویسد که زنان در جهان به خوبی دریافته‌اند که الگوی زن غربی شکست خورده است.

آزادی غربی عامل عقب‌ماندگی زنان است

همچنین جنبش زنان نیز شکست خورده است، چرا که روابط همسری بین مرد و زن در غرب و بین فرزندان و خانواده آنها و نیز بین کوچکترها با بزرگترها نابود شده و زن به واسطه آن الگو به کالایی برای بازار تبدیل شده است که در تمام شرایط مورد سوء استفاده قرار می‌گیرد. زمانی که می‌گوییم به کالایی نزد آنها تبدیل شده، آنها می‌گویند شما با تمدن غرب دشمنی می‌کنید، اما اگر یک انسان غربی با زبان خودش این را بگوید که زن تبدیل به یک کالا نزد آنها شده است و یک فرد غربی حجاب را توهینی به مفاهیم غربی می‌داند، این را در کتاب‌هایی که درباره اسلام نوشته و در غرب منتشر کردم گفته‌ام که پس از انقلاب اسلامی ایران این امر باعث شد تا بسیاری از زنان و دختران جوان در سوئیس، آلمان و دیگر کشورها به اسلام روی آورند.

بنابراین الگویی که امام خمینی(ره) به صورت عملی ارائه کرد، در زن ایرانی تجلی یافت، همان زن‌هایی که در زمینه‌های مختلف فعالیت می‌کنند و پزشکان محجبه زن در شرایط شیوع کرونا در بیمارستان‌ها فعالیت می‌کنند و نماد هویت اسلامی هستند.

 

منبع: ایکنا