۱۳۹۸/۰۶/۰۴
۷:۲۷ ق٫ظ

تفاهم‌نامه تعاملات سینمایی ایران و عراق در نشستی با حضور دبیر سی و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان و مسئولان سینمایی عراق به امضا رسید.

امضای تفاهم‌نامه تعاملات سینمایی ایران و عراق

به گزارش الأمه:

تفاهم نامه‌ای به منظور تعاملات سینمایی، اکران متقابل آثار و تولید مشترک بین دو کشور ایران و عراق با حضور علیرضا تابش، دبیر جشنواره و احمدحسن موسی مدیرکل سینما و تئاتر عراق امضا شد.

در ابتدای این نشست علیرضا تابش، با ابراز خشنودی از امضای این تفاهم‌نامه گفت: پیش از این، وزرای فرهنگ دو کشور در زمینه گسترش همکاری‌های سینمایی توافق نامه‌ای داشتند و این تفاهم‌نامه پس از هماهنگی‌های ما بین ایران و عراق امضا می‌شود.

وی درباره حضور احمدحسن موسی در جشنواره سی و دوم، بیان کرد: وی مدیر کل سینمایی عراق و مهمان این جشنواره است و امیدوارم که این تفاهم‌نامه سرآغاز جدیدی برای توسعه تعاملات سینمایی باشد. مردم دو کشور پیوندهای عمیق فرهنگی دارند و روابط تجاری، اقتصادی و فعالیت‌های مختلف فرهنگی، هنری و سینمایی به طور ویژه بین کشورهای عراق و ایران توسعه پیدا کرده است.

دبیر جشنواره فیلم کودکان و نوجوانان ادامه داد: خوشبختانه با روی کار آمدن دولت جدید عراق در یک دهه اخیر زیرساخت‌های سینمایی کشور رو به بهبود رفت و آرام آرام جشنواره‌های سینمایی عراق در شهرهای نجف، بصره و … مجددا راه افتاد. با امضای این تفاهم‌نامه فیلم‌ها و هنرمندان ایرانی حضور خیلی خوبی در رویدادهای سینمایی عراق داشتند.

تابش ادامه داد: ما بارها در ملاقات‌هایی که با مسئولان سینمایی و وزارت فرهنگ عراق داشتیم برای تبادل تجربه، گسترش فعالیت‌های سینمایی، تولید مشترک و همچنین اکران فیلم‌های ایرانی در سینماهای عراق اعلام آمادگی کردیم. همین موضوعات در تفاهم‌نامه مجددا مورد تایید قرار گرفته است.

اکران فیلم های سینمای ایران در عراق طی آینده نزدیک

سپس احمدحسن موسی ضمن قدردانی از برگزارکنندگان جشنواره سی و دوم و بنیاد سینمایی فارابی گفت: وقتی ما به این جشنواره وارد شدیم عالم بزرگی را در اینجا یافتیم و فهمیدیم که برای ورود به سینمای جهان دروازه‌ای در همین شهر و اصفهان وجود دارد. ما در اداره کل سینما و تئاتر عراق به این فکر می‌کنیم که چطور تجربه‌هایی که در این رویداد سینمایی کسب کرده‌ایم را به جوانان مشتاق و فعال در حوزه سینما منتقل کنیم.

وی ادامه داد: در حقیقت ما هیچ مرجع و پایگاهی را برای کمک به مردم و کشور عراق در زمینه‌های مختلف از جمله فرهنگی و هنری بهتر از جمهوری اسلامی ایران پیدا نکردیم. ما در واقع این تفاهم‌نامه را با بنیاد سینمایی فارابی امضا کردیم چون معتقدیم هنرمندان ایرانی و این مرکز مهم به ما کمک خواهد کرد تا سینمای خود را گسترش دهیم و پیشرفت کنیم.

احمدحسن موسی درباره اکران فیلم‌های ایرانی در سینمای عراق نیز توضیح داد: ما به زودی فیلم‌های سینمای ایران را در عراق اکران خواهیم کرد، زیرا به نظرم این فیلم‌ها از تمام مناظر دارای ارزش‌های زیادی هستند. این تفاهم‌نامه دروازه شروع یک پیشرفت برای سینمای ماست و دست بنیاد سینمایی فارابی و ایران را می فشاریم که به ما در طی کردن این مسیر کمک می‌کنند. از ریاست محترم بنیاد و هچنین تمام عوامل جشنواره تشکر می‌کنم و همینطور از مردم ایران که در شهر اصفهان پذیرای ما بودند قدردانی می‌کنم، این نشان دهنده تاریخ و اصالت مردم است و خوشحالیم که الان بین شما هستیم و این تفاهم‌نامه را امضا کردیم.