۱۳۹۷/۰۲/۰۹
۱۲:۱۱ ب٫ظ

صلاح فضل: با اندیشه سلفی‌ها و وهابی‌ها محال است تمدنی شکل بگیرد. کارهایی که در چند سال اخیر در افغانستان، سومالی و سودان صورت گرفته است همه نشان از ناکار آمدی این اندیشه است.

اندیشه وهابیت مانعی برای رشد تمدن مسلمانان

به نقل از سایت المنار دکتر صلاح فضل منتقد، با اشاره به فرهنگ کشور مصر و تاثیر سوء اندیشه وهابی بر رشد و توسعه فرهنگ و تمدن هر کشوری گفت که رشد فرهنگی و تمدن کشور مصر به خاطر عدم ارتباط با فرهنگ  کشورهای حاشیه خلیج فارس ایجاد شده است. او توضیح داد که اندیشه وهابیان به دلیل کمبودهایی که در خود دارد و به لحاظ عزلت و دوری از دیگر اندیشه‌ها و همچنین به خاطر سخت‌گیری‌های بی‌مورد در زمینه هنر و هر آنچه که برای رشد و شکوفایی و کمال لازم است، باعث شده که مسلمانان از تاریخ پرشکوه خود در گذشته دور بیفتند.

رئیس انجمن نقد ادبی مصر که دیروز برای عده‌ای از ادیبان و منتقدان در افتتاحیه مراسمی فرهنگی سخنرانی می‌کرد در ادامه صحبت‌هایش گفت که انسان حتی قبل از آمدن ادیان آسمانی نیز به جهان آخرت و حساب و کتاب در آن جهان اعتقاد داشته است و با ذهن خود این اعتقادات را تصویر می‌کرده است. او به اهمیت نقش هنر اشاره کرد و گفت که وقتی تمدن و فرهنگ سرزمینی با روح هنر درآمیخته شده باشد، این روح در دین متجلی می‌شود. اما متاسفانه بسیاری از مردان دینی متعصب و ناآگاه هنر را حرام می‌دانند و از یک نزاع و درگیری خیالی بین هنر و ادیان مختلف سخن می‌گویند.

فضل تاکید کرد که با اندیشه سلفی‌ها و وهابی‌ها محال است تمدنی شکل بگیرد. او برای توجیه این گفته خود به اعمال جنایت‌کارانه این گروه اشاره کرد و گفت که کارهایی که در چند سال اخیر در افغانستان، سومالی و سودان انجام گرفته است همه نشان از ناکارآمدی این اندیشه دارد. افغانستان تحت تاثیر اندیشه وهابیان شاهد خونریزی‌های زیادی بوده است. در سومالی این اندیشه به نام صفای دینی از هر گونه هنر و علمی تهی شده است و سودان هم با این افکار خشک اوضاع نابسامان خود را دارد.

او در ضمن سخرانی خود به نژادهای متفاوت و ادیان مختلف موجود در مصر اشاره کرد و گفت که نگاهی به تاریخ نشان می‌دهد که نژادهای مختلفی چون قبطی، ترکی و ... در کشور مصر وجود دارد و مصر کنونی حاصلی از ترکیب تمام این نژادها است.

 

زمان انتشار : 1391-02-18