۱۳۹۷/۰۲/۰۸
۵:۳۲ ق٫ظ

مجله تاریخ در این شماره خود سعی کرده با نگاهی آکادمیک و علمی به قضیه مورد نظر نگاه کند و زوایا و جوانب مختلف آن را با نگاهی علمی و دانشگاهی مورد مداقه قرار دهد.

انقلاب‌های جهان عرب از کجا می‌آیند؟

تاریخ در مدت کوتاهی شاهد تعداد زیادی انقلاب در کشورهای عربی بود. انقلاب‌هایی که جهان عرب را یکی پس از دیگری در خود فرو برد و انبوهی از تغییر و تحول را با خود به ارمغان آورد. سقوط دیکتاتوری‌های عرب پس از سال‌های سال استبداد و خودکامگی در نوع خود بی‌نظیر و تحسین‌برانگیز بوده است. این انقلاب‌ها که از شمال آفریقا تا منطقه خلیج فارس را دربرگرفت خاورمیانه را در معرض تغییراتی قرار داد که پیش از این در این منطقه هرگز روی نداده بود و تاثیرات مثبت فراوانی چون اتحاد عرب‌ها با یکدیگر را در پی داشته است. ناظران سیاسی از پیوستگی و وحدت مردم عرب‌زبان در این مدت کوتاه به شدت شگفت‌زده هستند، زیرا گمان و باور همه تحلیلگران اجتماعی و سیاسی تا پیش از روشن شدن اولین شراره انقلاب‌های مردمی براساس ارزیابی‌های کلاسیک بنا شده بود که تمام این ارزیابی‌ها و تجزیه و تحلیل‌ها در مدت کوتاهی به کلی کنار زده شد و در عوض کارشناسان علوم اجتماعی و سیاسی ناتوان از ارائه هرگونه توصیف و توجیهی، انگشت به دهان دربرابر این سیل خروشان مردمی ایستادند.

دلیل شروع و شکل‌گیری این انقلاب‌ها و حتی نیرو و انگیزه ادامه جریان به دست مردم و علی‌الخصوص جوانان یکی از مهم‌ترین مباحثی بوده است که در این جند وقت اخیر درمحافل سیاسی و اجتماعی مورد بحث و بررسی صاحب‌نظران بوده است. مجله تاریخ نیز در شماره اخیر خود به پرسش دوباره این سئوال پرداخته است: انقلاب‌های جهان عرب از کجا می‌آیند؟

روزنامه اینترنتی الشرق الاوسط مطلبی درمورد شماره اخیر مجله تاریخ و این پرسش مهم آن درج کرد و در آن نوشته که مجله تاریخ در این شماره خود سعی کرده با نگاهی آکادمیک و علمی به قضیه مورد نظر نگاه کند و زوایا و جوانب مختلف آن را با نگاهی علمی و دانشگاهی مورد مداقه قرار دهد. طبق گزارش الشرق الوسط این ماهنامه مسئله مهم انقلاب‌های عربی را از منظر صاحب‌نظران عرب‌زبان و اروپائی مورد بررسی قرار داده است و نه تنها به شروع انقلاب‌های عربی پرداخته که برخی مشکلات چون احتمال از سرگیری جنگ‌های داخلی در کشوری چون یمن را متذکر می‌شود. مسئله بیکاری، دموکراسی، نقش اینترنت در پیرزوی این انقلاب‌ها و حاکمیت مردمی از دیگر موضوعات مورد بحث در این شماره از ماهنامه تاریخ می‌باشد.

 

زمان انتشار : 1391-02-17