۱۳۹۷/۰۱/۲۹
۳:۱۳ ب٫ظ

در کتاب «بحران قشر متوسط در کشورهای شرق جهان عرب» نویسنده با نگاهی به اوضاع و احوال کنونی این کشورها به ارائه آمار و ارقامی می پردازد که همگی نشان از بحرانی جدید در این جوامع دارد و خاطر نشان می کند جوامع مشرق عربی امروزه همگی درگیر بحران جهانی شدن هستند و برای رهایی از این معضل

بحران قشر متوسط در کشورهای شرق جهان عرب

«بحران قشر متوسط در کشورهای شرق جهان عرب» عنوان کتابی است از «الیزابت لانگس» که نگاهی به مشاغل و حرفه‌های شهروندان برخی از کشورهای عربی دارد.

به نقل از روزنامه اینترنتی الشرق الاوسط  «الیزابت لانگس» مدیر مرکز ملی پژوهش‌های علمی فرانسه و مدیر گروه پژوهش‌های معاصر در موسسه خاورمیانه فرانسه واقع در بیروت در این کتاب کوشیده است برای علاقمندان به فهم مشکلات شرق جهان عرب درباب معضلات و کاستی‌های این جوامع در خصوص مشاغل مختلف و بازار کار سخن بگوید. در همین راستا وی با ارائه استدلال‌های گوناگون بر تاثیر رویدادهای مهم تاریخی و اجتماعی در این کشورها تاکید می‌کند.

طبق گفته‌های «الیزابت لانگس» در این کتاب، یکی از مهم‌ترین این رویدادها در آغاز دهه هشتاد قرن بیستم میلادی در کشورهای مورد نظر به وقوع پوسته است. در واقع در این برهه از تاریخ، از یک سو درهای دانشگاه بر تعداد زیادی از جوانان کشورهای شرق جهان عرب گشوده شد و از سوی دیگر جهانی شدن بازار و پس از این موارد چند دسته شدن افراد جامعه به تحصیلکرده‌ها و قشر کارگر همگی در کنار هم مجموعه‌ای از عوامل مختلف برای نارضایتی مردم را شکل دادند.  

پیش از این دوره یعنی در قرن نوزدهم میلادی نیز گسترش دانش در میان کشورهای شرق عربی که عمدتا از طریق کشورهای غربی و اروپایی انجام می گرفت، باعث به وجود آمدن اصلاحاتی در عرصه قضایی و همچنین موضوعات مرتبط با موسسه های مختلف گشت. در واقع این تغییرات در راستای همسو کردن قوانین با مسیر رشد و پیشرفت در آن دوره بوده است. در اثر دانش غربی تعداد زیادی از شهروندان این کشورها در لباس وکیل و پزشک به مردم خود خدمت کردند. مهندسان رشته های فنی نیز گروه دیگری از این افراد بود که در کنار دو دسته پیشین خود را در رده اقشار متوسط جامعه ارزیابی می کردند. این سه گروه معتقد بودند با دانش به روز خود توان آن را دارند که کشورشان را از عقب ماندگی برهانند و به سمت رشد و تعالی سوق بدهند.

همچنین نویسنده با نگاهی به اوضاع و احوال کنونی این کشورها به ارائه آمار و ارقامی می پردازد که همگی نشان از بحرانی جدید در این جوامع دارد و خاطر نشان می کند جوامع مشرق عربی امروزه همگی درگیر بحران جهانی شدن هستند و برای رهایی از این معضل می بایست به مشاغل بومی و مرتبط با هویت خود بیش از پیش توجه کنند.  

 

http://www.aawsat.com/details.asp?section=19&issueno=12297&article=688472&feature=1

 

زمان انتشار : 1391-05-18