۱۳۹۷/۰۳/۰۶
۵:۲۳ ق٫ظ

در سالگرد بيرون رانده شدن صدها هزار فلسطيني از سرزمين‌هاي اشغالي در سال 1948 ميلادي، مراسم يادبودي به دعوت كيسيون حمايت از مردم فلسطين در پايتخت اروگوئه برگزار شد.

برگزاری مراسم روز نکبه در پایتخت اروگوئه

بنا به دعوت "كميسيون اروگوئه‌اي حمايت از مردم فلسطين "، مراسم روز "نكبت " با حضور سفير جمهوري اسلامي ايران در مونته‌ويدئو و در كنار بناي يادبود مردم فلسطين برگزار شد.

در اين مراسم، يكي از اعضاي كميته مركزي حمايت از مردم فلسطين ضمن تشريح نحوه اخراج فلسطيني‌ها از سرزمين مادري‌شان، به تصرف منازل فلسطيني‌ها توسط گروه‌هاي تندرو يهودي در دهه 1940 اشاره كرد و شكل‌گيري رژيم صهيونيستي را لكه ننگي براي تاريخ بشريت دانست.

وي افزود: بسياري از فلسطيني‌ها در زمان اخراج كليدهاي منازل خود را به همراه بردند، زيرا تصور مي‌كردند به زودي به وطن خود باز خواهند گشت.

اين فعال اروگوئه‌اي آمار فلسطيني‌هاي اخراج شده در سال 1948 را 800 هزار نفر برشمرد كه هم‌اكنون به حدود 4 ميليون نفر افزايش يافته و طي اين سال‌ها در اردوگاه‌هاي اجباري و در كشورهاي مختلف ساكن بوده‌اند.

در اين مراسم همچنين "حجت‌الله سلطاني "، سفير جمهوري اسلامي ايران در مونته‌ويدئو، ضمن تشكر از حضور خودجوش شهروندان اروگوئه‌اي، ملت فلسطين را مظلوم‌ترين ملل در قرن 20 معرفي كرد.

وي در اين باره خاطرنشان كرد: نه تنها شكل‌گيري رژيم صهيونيستي از ابتدا غير مشروع بوده، بلكه اين رژيم از زمان پيدايش حداقل 5 جنگ اصلي و همه‌جانبه را به منطقه خاورميانه تحميل كرد است.

سلطاني افزود: در سرزمين فلسطين مسلمانان، يهوديان و مسيحيان طي قرن‌ها سال به شكل كاملا مسالمت‌آميز و دوستانه زندگي آرامي داشته‌اند، ولي از زمان پيدايش رژيم اشغالگر قدس، اين منطقه شاهد درگيري و جنگ بوده و مي‌توان گفت فلسفه وجودي اسرائيل مبتني بر جنگ و خونريزي است.

سفير جمهوري اسلامي ايران در اروگوئه وضعيت امروز مردم فلسطين را نتيجه استاندارد و معيارهاي دوگانه حقوق‌بشر و دمكراسي مورد ادعاي دنياي غرب دانست و اضافه كرد: چه تعداد ديگر از مردم مظلوم فلسطين بايد كشته شوند؟ چه تعداد مدرسه ديگر در فلسطين بايد تخريب شود؟ چند نفر ديگر بايد بي‌خانمان و آواره شوند تا دنياي غرب به خود آمده و در قبال اين همه بي‌عدالتي از خود واكنشي نشان دهد؟

وي در ادامه اظهار داشت: در بسياري از كشورها و مطابق آداب و رسوم، مادران در زمان ازدواج فرزندشان يك يادگاري گرانبها و با ارزش به آنها مي‌دهند، ولي مردم فلسطين كليد منازل خود در سرزمين‌هاي اشغالي را به عنوان با ارزش‌ترين يادگاري به فرزندانشان كادو مي‌دهند تا بدانند كه سرزمين آبا و اجدادي آنها فلسطين است و بايد روزي به اين سرزمين بازگردند.

سلطاني با اشاره به اين كه طبق اعتقادات مسلمانان سرانجام عدالت و پاكي بر بي‌عدالتي و نا پاكي پيروز خواهد شد، تأكيد كرد: آينده متعلق به ملت‌هاي مبارز است و قطعا در اين مبارزه مردم فلسطين پيروز ميدان خواهند بود، به ويژه اينكه اكنون به وحدت داخلي بين احزاب فلسطيني نيز دست يافته‌اند.

"كميسيون دفاع از مردم فلسطين " يك تشكل مردم‌نهاد اروگوئه‌اي است و در مناسبت‌هاي مختلف مراسمي را در همبستگي با ملت فلسطين برگزار مي‌كند.

"يادبود مردم فلسطين " در مونته‌ويئو نيز يك بناي آجري است كه اطراف آن با سيم خاردار محصور شده و بيانگر حصر ملت مظلوم فلسطين در زندان نوار غزه و كرانه باختري توسط صهيونيست‌ها است.

 

 

زمان انتشار : 1390-01-01