۱۳۹۸/۰۲/۰۸
۸:۴۲ ق٫ظ

همزمان با ایام خجسته ماه شعبان نسخ خطی نفیس نگهداری شده در کتابخانه آستان علوی که در میان آنها قرآن منسوب به حضرت امام علی (ع) نیز می باشد در حرم مطهر علوی در معرض دید عموم قرار گرفت.

برگزاری نمایشگاه نسخ خطی و قرآن منسوب به حضرت امام علی (ع)

به گزارش الأمه:

حسین الشیبانی مسئول واحد نسخ خطی آستان قدس علوی در این رابطه اظهار داشت: در خزانه آستان علوی مجموعه نفیسی از نسخ خطی قدیمی که برخی از آنها به قرن اول هجری باز می گردد نگهداری می شوند و برخی از نسخ موجود بی نظیر و نایاب به شمار می روند.

الشیبانی افزود: قرآنهای رقی (رقی: جنس صفحات) که به قرنهای اول و دوم و سوم و چهارم هجری باز می گردند بخشی از نفیس ترین و مهمترین نسخ خطی موجود در حرم مطهر علوی به شمار می روند. برخی از این قرآنها با خط کوفی بدون نقطه و برخی دیگر با خط کوفی اندلسی نوشته شده اند و مجموعه ی دیگری نیز که توسط خوشنویسان برجسته جهان اسلام مانند یاقوت المستعصمی و السهروردی و سایر خوشنویسان هندی و ایرانی نوشته شده اند در این نمایشگاه در معرض دید عموم قرار گرفته اند. و در بین این قرآنها قرآنی نیز وجود دارد که در صفحه آن این جمله نوشته شده است: (هذا ما كتبه علي بن أبي طالب سنة 40 للنبوة) (این را علی بن ابی طالب در سال 40 هجری نگاشت.)


مسئول واحد نسخ خطی آستان علوی تاکید کرد: در این واحد علاوه بر نگهداری این گنجینه ارزشمند در فضای مناسب به ترمیم نسخ خطی فرسوده و آسیب دیده نیز می پردازیم و شیوه های علمی نوین و دقیق را در روند ترمیم نسخ خطی به کار می گیریم.

 

منبع: العتبه الحسینیه