۱۳۹۷/۰۲/۰۳
۸:۴۹ ب٫ظ

تاجر مسلمان به این کودک تنها می‌آموزد که بخشش نسبت به دیگران، انسان را مالک اشیا و دارایی‌های بخشیده شده، می‌کند اما نگه‌داشتن همه چیز برای خود، تنها یک زیان ابدی است. این آموزه‌ها روح و احساس «مومو» را جلا می‌دهد و او را با خوشبختی روحی و معنوی آشنا می‌کند. وابستگی عاطفی تاجر و

تاجر مسلمان و پسرک یهودی

«آقا ابراهیم و گل قرآن» عنوان نمایشی است که این روزها دوستداران هنر تئاتر در فرانسه را به خود جلب کرده است.

چند وقتی است که نمایش‌خانه «ریو گوش» فرانسه شاهد اجرای نمایشی با ساختار قوی و مفهومی عمیق از «اریک امانوئل اشمیت» است. نمایشی که هر بعد از ظهر، سالن تئاتر را مملو از تماشاگر می‌کند. تماشاگرانی که هر روز بر تعداد آن‌ها افزود می‌شود.

این نمایش، بینندگان را به دهه شصت میلادی پاریس می‌برد تا برای آن‌ها داستان مردی به نام «آقا ابراهیم» تاجر مواد غذایی را روایت کند که اگر چه در کشوری مسیحی، زندگی می‌کند اما خود مسلمان است. شخصیت پسرکی نیز در این نمایش حضور دارد. «مومو» پسرکی سیزده ساله‌ای است که پس از خودکشی پدرش تنها زندگی می‌کند. پدر وی وکیلی بوده که بر اثر فشارهای زندگی توان خود را از دست می‌دهد و خود را از بین می‌برد.  

«آقا ابراهیم» مرد ترک مسلمان و صوفی مسلکی است که مردم به اشتباه او را عرب می‌دانند. «مومو» پسرک تنهای داستان، در آغوش خانواده «آقا ابراهیم» برای خود پناهگاهی می‌یابد که در آن جا به روزهای غم‌انگیز و وهم‌آلود زندگی خود خاتمه بدهد. در واقع این پسرک یهودی پس از مرگ پدر با خاطرات دردناک و خشم‌ فروخورده‌ای که از رفتارهای نادرست دیگران با خود حمل می‌کند در جهنمی از اندیشه‌ها و افکار غرق شده است. اما «آقا ابراهیم» به او پناه می‌دهد و به وی می‌آموزد که چگونه خود را از بار سنگین مشقات حیات رها کند.

تاجر مسلمان به این کودک تنها، می‌آموزد که بخشش نسبت به دیگران، انسان را مالک اشیا و دارایی‌های بخشیده شده، می‌کند اما نگه‌داشتن همه چیز برای خود، تنها یک زیان ابدی است. این آموزه‌ها، روح و احساس «مومو» را جلا می‌دهد و او را با خوشبختی روحی و معنوی آشنا می‌کند. وابستگی عاطفی تاجر و پسرک منجر به سفر این دو به ترکیه و آشنا شدن با روح اسلام می‌شود.

این نمایش‌نامه در سال 2001 برای اولین بار توسط انتشارات آلبا میشل وارد بازار نشر و کتاب شد و سه میلیون نسخه از آن در اروپا به فروش رسید.  

«اریک امانوئل اشمیت» نویسنده، نمایش‌نامه‌نویس و فیلسوف فرانسوی، در 28 مارس 1960 در لیون فرانسه به دنیا آمد. نوشته‌های او به 43 زبان دنیا منتشر شده و نمایش‌نامه‌های او در بیش از 50 کشور روی صحنه رفته است.  

 

زمان انتشار : 1391-03-13