۱۳۹۷/۰۳/۰۳
۱۲:۳۲ ب٫ظ

پنجمين نشست وزيران دفاع اتحاديه كشورهاي جنوب شرق آسيا (آ.سه.آن) كه از مهمترين مكانيزم هاي دفاعي در اين اتحاديه محسوب مي شود از روز چهارشنبه در جاكارتا آغاز به كار كرد و در حاشيه آن قرار است رايزني هاي كامبوج و تايلند ادامه يابد

تداوم رایزنی های کامبوج و تایلند در حاشیه اجلاس وزیران دفاع آ.سه.آن

به نقل از روزنامه جاكارتا پست، در اين جلسه دو روزه كه به صورت ساليانه برگزار مي شود، مسائلي از قبيل موضوعات دفاعي و امنيتي و همچنين چالش هايي كه 10 كشور عضو اين اتحاديه با آن مواجه هستند مورد بحث و گفت و گو قرار مي گيرد.

بر اساس اين گزارش، همه كشورهاي عضو اين اتحاديه با همسايگان مرزي خود چالش هاي اساسي دارند كه از برجسته ترين اين چالش ها، درگيري هاي مرزي بين كامبوج و تايلند است.

اين گزارش حاكي است، تي بانح وزير دفاع كامبوج عصر چهارشنبه در حاشيه نشست وزراي دفاع آ.سه.آن با پراويت ئونگسئون وزير دفاع تاينلد در مورد چالش هاي مرزي بين دو كشور گفتگو مي كنند.

بر اساس اين گزارش، از ديگري تعارضات موجود منطقه، مشكلات درون و برون مرزي كشورهاي مالزي و اندونزي است كه از سال 2002 تاكنون روابط دو كشور را با چالش هاي جدي روبرو كرده است.

از جمله چالش هاي چند جانبه ديگر موجود در منطقه آ.سه.آن درگيري هاي مربوط به جزاير واقع شده در جنوب دريايي چين هستند كه در مجموع بيش از 750 جزاير كوچك و بزرگ، ساحل هاي مرجاني، صخره هاي دريايي است كه باعث شده برخي از اين جزاير توسط نيروهاي ارتشي كشورهاي ويتنام، تايوان، مالزي، چين و فيليپين اشغال شود و برونئي در منطقه مذكور ادعاي منطقه اقتصادي انحصاري دارد.

بر اساس اين گزارش، تمام چالش هاي موجود در اين منطقه عامل اساسي در پشبرد اهداف اين سازمان براي تبديل شدن به جامعه متحد به شمار مي آيد.

در اين نشست دو روزه مسائل امنيتي و دفاعي از جمله توافقنامه توسعه همكاري هاي امنيتي و دفاعي منطقه اي، تاييد بر تعهد به كارگيري بيانيه انتقال (داك)، و همچنين اقدام در جهت پذيرش اصول اين بيانيه در جنوب درياي چين مورد بحث و گفتگوي وزراي خارجه قرار خواهد گرفت.

تصور مي شود اختلافات مرزي بين كامبوج و تايلند كه بر سر مالكيت يك معبد قديمي بيش از دو ماه است آغاز شده و از دو طرف كشته هاي بسياري را برجاي گذاشته است، در اين نشست از محورهاي مورد بحث وزيران دفاع كشورهاي اتحاديه آ.سه.آن باشد.

گر چه دو كشور پذيرفته اند كه نيروهاي حافظ صلح اندونزي به عنوان رياست دوره اي اتحاديه آ.سه.آن در مرزهاي دو كشور مستقر شوند اما هنوز تنش ها و كشمكش ها بين دو كشور پابرجاست.

 

 

زمان انتشار : 1390-01-02