۱۳۹۷/۱۲/۱۸
۱:۰۷ ب٫ظ

ترجمه قرقیزی کتاب «خدمات متقابل اسلام و ایران» اثر برجسته شهید مطهری(ره) از سوی رایزنی فرهنگی ایران در بیشکک، پایتخت قرقیزستان منتشر می‌شود.

ترجمه قرقیزی «خدمات متقابل اسلام و ایران» منتشر می‌شود

به گزارش الأمه:

 این کتاب که در این نمایندگی فرهنگی ترجمه شده، در سال آینده به زیور طبع آراسته خواهد شد و در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌گیرد.

علی حکیم‌پور، رایزن فرهنگی کشورمان در بیشکک درباره انتشار این اثر گفت: استاد مرتضی مطهری(ره) از علمای نواندیش اسلامی ایران در ۱۳ بهمن ۱۲۹۷ برابر با ۳ فوریه ۱۹۱۹ میلادی در فریمان مشهد چشم به جهان گشود. وی قبل از انقلاب اسلامی ایران به کار نویسندگی، تدریس در دانشکده الهیات دانشگاه تهران و ایراد سخنرانی‌های متعدد به ویژه در مجموعه فرهنگی حسینیه ارشاد تهران می‌پرداخت. وی بی شک یکی از بزرگترین مصلحان معاصر در زمینه معرفی اسلام اصیل و پویا به زبان علمی و روز، مدافع وحدت اسلامی میان اهل سنت و شیعه و اصلاحگر مظاهر خرافه و انحراف از چهره نورانی دین بود. او با فراهم کردن زمینه دیدار هانری کربن، اندیشمند فرانسوی با علامه سید محمد حسین طباطبایی، مفسر بزرگ قرآن کریم نقش زیادی در معرفی فلسفه اسلامی در غرب ایفا کرد.

وی همچنین، افزود: با وجود اینکه وی به کار علمی و روشنگری در زمینه‌های اسلامی و مسائل فکری روز مشغول بود، به ویژه آنکه وجودش در تبلور و باروری انقلاب اسلامی ایران در سال ۱۳۵۷بسیار ضروری بود، اما شوربختانه در یک اقدام تروریستی ناجوانمردانه در ۱۱ اردیبهشت ۱۳۵۸ در تهران به شهادت رسید.

حکیم‌پور ادامه داد: یکی از آثار گرانسنگ این شخصیت محقق کتاب «خدمات متقابل اسلام و ایران» است. این اثر بسط و تکمیل یافته ۹ سخنرانی اوست که در سال ۱۳۴۷ شمسی ایراد کرد. او در این اثر تحقیقی به بررسی موضوعاتی چون اسلام و ملیت ایرانی، خدمات اسلام به ایران و خدمات ایران به اسلام، طبقات فقه، فلسفه و عرفان و نیز کتابسوزی ایران و مصر می‌پردازد و سهم متفکران ایرانی را در گسترش علوم مختلف در تمدن اسلامی و پایه گذاری آنها از سوی ایرانیان بررسی می‌کند. جا دارد از همه کسانی که در ترجمه و ویرایش این اثر مهم اهتمام ورزیده‌اند، به ویژه ارمیک کنشوف و خانم النورا نوسوب علی اوا و نیز مؤسسه انتشارات «تورار» قدردانی کنم.

 

منبع: ایکنا