۱۳۹۷/۰۸/۱۲
۷:۰۹ ب٫ظ

غرفه انتشارات مجمع جهانی اهل‌البیت(ع) وابسته به جمهوری اسلامی ایران در نمایشگاه بین‌المللی کتاب الجزایر به بهانه «تبلیغ تشیع» تعطیل شد تا العربیه با انتشار فیلمی از فرقه‌های گمراه، آن را به مناسک شیعیان نسبت دهد!

تعطیلی غرفه ایران در نمایشگاه کتاب الجزایر و شیطنت کثیف «العربیه»+فیلم

به گزارش الأمه:

 غرفه انتشارات مجمع جهانی اهل‌البیت (ع) وابسته به ایران در نمایشگاه بین‌المللی کتاب در الجزایر به دلیل آنچه از آن تحت عنوان «تبلیغ شیعه» یاد می‌شود، تعطیل شد.

بر اساس این گزارش، مقامات الجزایری غرفه «انتشارات مجمع جهانی اهل بیت (ع)» را به بهانه عرضه کتاب‌های دینی از سوی غرفه ایران و مخالفت این آثار با قانون این کشور تعطیل کرده و نمایندگان ایران را از ادامه مشارکت در فعالیت‌های نمایشگاه بین‌المللی الجزایر منع کردند.

مدیریت نمایشگاه بین‌المللی کتاب الجزایر اعلام کرد: فعالیت غرفه انتشارات مجمع جهانی اهل بیت (ع) در این نمایشگاه را به دلیل مخالفت آن با قانون داخلی نمایشگاه بین‌المللی کتاب الجزایر منع کرده است.

جمال فوغالی، رییس کمیته کتاب‌خوانی و پیگیری در وزارت فرهنگ الجزایر در اظهاراتی به خبرگزاری الجزایر گفته است: اقدام به بستن غرفه این انتشارات ایرانی پس از آن صورت می‌گیرد که اداره گمرک با عرضه عناوین کتب این انتشارات در نمایشگاه بین‌المللی الجزایر مخالفت کرده است.

در این گزارش ادعا شده است که کتب عرضه شده از سوی انتشارات مجمع جهانی اهل بیت اغلب دارای محتوایی دینی با گرایش فرقه‌گرایانه و ترویج‌کننده مذهب شیعی است که ایران با سوءاستفاده از فضای نمایشگاه بین‌المللی کتاب الجزایر اقدام به عرضه این قبیل کتب کرده تا مذهب شیعه را که در تعارض با مرجعیت دینی الجزایری‌ها و هویت کشور است، ترویج کند.

الجزایر اعلام کرده: کتب عرضه شده از سوی انتشارات مجمع جهانی اهل بیت اغلب دارای محتوایی دینی داشته‌اند. این درحالی است که نام کتاب‌ها پیش از این به مسئولان نمایشگاه ارائه و تائید شده بود.

این در حالی است که در کنار این خبرسازی‌ها شبکه «العربیه» وابسته به خاندان سلطنتی آل‌سعود نیز در اقدامی همسو، فیلمی منتشر کرده که از تعطیلی غرفه ایران در این نمایشگاه حکایت دارد؛ اما از سویی هم به تفرقه میان مذاهب دامن‌ زده است.

العربیه در این فیلم با دو شهروند الجزایری صحبت می‌کند که آن‌ها تشیع را خطری بزرگ برای اسلام می‌دانند! همچنین این شبکه تلویزیونی وابسته به آل‌سعود در پایان این ویدیوی کوتاه، تصاویری از مناسک یکی از فرقه‌های ضاله به عنوان عبادت شیعیان جا می‌زند!

 

فیلم هدفمند شبکه «العربیه» وابسته به خاندان آل‌سعود و اتهامات واهی به مذهب تشیع

خطرناک دانستن تشیع و اتهام تحریک‌آمیز بودن مذهب شیعه در حالی مطرح می‌شود که این ایام، کشور عراق با دربرگیری اهل تسنن و تشیع از میلیون‌ها عاشق اباعبدالله (ع) میزبانی می‌کند و حتی اهل سنت این کشور در خادمی دوست‌داران امام حسین (ع) حضور فعال و جدی دارند.

انتشارات مجمع جهانی اهل بیت (ع) از سال‌ها پیش فعال است و در نمایشگاه‌های مختلف خارجی نیز شرکت داشته است، اما تلاش خبرنگار فارس برای دریافت خبر کامل‌تر از این مجمع به نتیجه نرسید.

ناگفته نماند که فعالیت «موسوی بدر» رایزن فرهنگی ایران در الجزایر، حدود دو هفته‌ پیش به پایان رسیده و سازمان فرهنگ و ارتباطات، فرد دیگری را به عنوان سرپرست معرفی کرده که سفارت الجزایر، هنوز به وی روادید نداده است!

 

تعطیلی غرفه ایران در نمایشگاه کتاب الجزایر ابعاد تازه‌ای به خود گرفته که نشان می‌دهد مسؤولان این کشور با آگاهی کامل از مسیر فعالیت «مجمع جهانی اهل بیت‌(ع)» از ادامه فعالیت غرفه این مجمع در نمایشگاه جلوگیری کرده‌اند.

بر اساس این گزارش، انتشارات مجمع جهانی اهل بیت (ع)  پیش از آغاز نمایشگاه فهرست کتاب‌هایی را که قرار بود در این نمایشگاه عرضه شود به درخواست مسؤولان این نمایشگاه ارائه می‌کند و جالب اینکه این فهرست تایید می‌شود. فهرست ارسالی از سوی مقامات الجزایر به دو بخش قابل عرضه وغیرقابل عرضه تقسیم می‌شود. از این رو آثاری که «بلامانع» مطرح می‌شود از سوی انتشارات مجمع جهانی اهل بیت به این کشور آفریقایی فرستاده می‌شود.

اما بهانه‌جویی راهی بود که که برگزارکنندگان در پیش گرفتند و در مسیر این سنگ‌اندازی آنان حتی به کتاب«صحیفه سجادیه» ایراد گرفتند که این اثر نباید ارسال شود! (کتاب صحیفه سجادیه، مجموعه‌ای از دعاها و مناجات امام چهارم شیعیان، زین العابدین علی بن الحسین یکی از جامع‌ترین و ارزنده‌ ترین منابع ناب اسلامی است که در میان آثار به‌جا مانده از این امام است.)

سایر آثار برای عرضه به این نمایشگاه ارسال می‌شود اما بازهم سنگ‌‌اندازی‌ها ادامه‌ دارد و مسؤولان نمایشگاه دو کتاب «ابوهریره» نوشته سید شرف الدین و «معالم النفاق فی القرآن» نوشته آیت الله خاتمی را ضبط می‌کنند؛ به این بهانه که نام کتاب‌ها ایراد دارد! این در حالی است که اسامی کتاب‌ها قبلاً توسط نمایشگاه تأیید شده بود.

 

جمع آوری کتاب‌های غرفه ایران توسط ماموران

دو روز پس از افتتاحیه مأموران نمایشگاه وارد غرفه مجمع شده و قصد ضبط سه کتاب را داشتند که از یک کتاب به خاطر اصرار یکی از خریداران صرف نظر می‌شود و در نهایت دو کتاب «نهج البلاغه» و «کشف الغمه» ضبط می‌شوند. علت ضبط نهج البلاغه به خاطر وجود عباراتی حاکی از انتقاد امیرالمومنین (ع) به برخی از صحابه بود و دلیل ضبط «کشف الغمه» را وجود عبارتی مبنی بر تحریک ام المومنین عایشه به قتل خلیفه سوم اعلام کردند؛ در حالی که عبارت موجود در این کتاب در بسیاری از تراث اسلامی وجود دارد.

«کشف الغمة فی معرفة الائمة (ع)»، اثر على بن عیسى إربلى است. این کتاب، به زبان عربى و درباره زندگی‌نامه و فضایل پیامبر اسلام (ص) و اهل بیت آن حضرت (ع) است.

اما در روز سوم، مأموران الجزایر به غرفه مجمع مراجعه کرده و اعلام می‌کنند که تا هنگامی که کمیته بررسی نظریه خود را اعلام کند، حق فروش هیچ کتابی در غرفه ایران وجود ندارد. این وضعیت ادامه یافت و سرانجام مأموران به غرفه یورش برده و تمام کتاب‌ها را ضبط و غرفه را تعطیل و پلمب کردند. مسئول الجزایری غرفه ایران نیز چند ساعتی بازداشت و سپس آزاد می‌شود.

رویه نامتعادل برگزارکنندگان بیست و سومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب الجزایر نشان می‌دهد از ابتدا اهدافی در راستای عدم فعالیت نماینده جمهوری اسلامی ایران در این آوردگاه داشته و در واقع با کوبیدن بر طبل نقض قوانین نمایشگاهی از عرضه آثار ممانعت کرده‌اند.

الجزایر از هفته گذشته بیست و سومین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب را در این کشور با مشارکت ۴۷ کشور افتتاح کرد این نمایشگاه تا ۱۹ آبان (دهم نوامبر ۲۰۱۸) ادامه دارد.

 

منبع: فارس