۱۳۹۷/۰۱/۲۸
۱۱:۳۲ ق٫ظ

وي اين تلاش كشورهاي غربي و به ويژه ناتو را نوعي پاتك زدن به موفقيت هاي نسبي انقلاب هاي مردمي در تونس و مصر توصيف كرد و افزود: ناتو تصميم گرفت تا به همان اندازه اي كه قصد دارد قذافي را تضعيف كند، به همان اندازه نيز نيروهاي انقلابي را در اين كشور تضعيف كند تا به هيچ وجه اتفاقاتي كه

تقسیم لیبی به دو یا سه کشور از سناریوهای اصلی غرب است

تهران- يك كارشناس مسائل منطقه با اشاره به تلاش هاي غرب براي تضعيف همزمان انقلابيون و نيروهاي وابسته به معمر قذافي در ليبي اظهار داشت: يكي از سناريوهاي اصلي غرب و ناتو در حمله به قذافي تقسيم ليبي به دو يا سه كشور است.     

سيد صادق الحسيني در گفت و گو با خبرنگار سياسي ايرنا با بيان اين مطلب در پاسخ به سوالي در رابطه با چرايي تضعيف همزمان انقلابيون و نيروهاي وابسته به معمر قذافي از سوي ناتو گفت: كشورهاي غربي از لحظات اوليه آغاز انقلاب مردم ليبي عليه معمر قذافي به منظور مديريت بحران در زمينه انقلاب ها در كشورهاي عربي براي كنترل تحركات مردمي در ليبي وارد عمل شدند.

وي اين تلاش كشورهاي غربي و به ويژه ناتو را نوعي پاتك زدن به موفقيت هاي نسبي انقلاب هاي مردمي در تونس و مصر توصيف كرد و افزود: ناتو تصميم گرفت تا به همان اندازه اي كه قصد دارد قذافي را تضعيف كند، به همان اندازه نيز نيروهاي انقلابي را در اين كشور تضعيف كند تا به هيچ وجه اتفاقاتي كه در تونس و مصر رخ داد، در ليبي تكرار نشود.

اين كارشناس مسائل خاورميانه كشور ليبي را داراي موقعيت استراتژيك بي نظير نفتي، جغرافيايي و موقعيت ژئو استراتژيك 'صحرا تا صحرا' ناميد كه ورودي استعمارگران و سيطره آنها بر آفريقاي سياه محسوب مي شود.

سيد صادق الحسيني با اشاره به متحد شدن ليبي كنوني در زمان پادشاهي سنوسي در اين كشور تصريح كرد: ليبي پيش از پادشاهي سنوسي به سه منطقه طبرق يا بنغازي، سبعا در جنوب و طرابلس در غرب تقسيم شده بود كه در زمان وي با يكديگر متحد شدند.

اين كارشناس مسائل خاورميانه تقسيم ليبي را به نفع منافع غرب خواند و تاكيد كرد: غرب براي كنترل بهتر بر منابع نفتي در ليبي و همچنين تسلط و سيطره راحت تر بر آفريقاي سياه بدنبال تقسيم ليبي است حتي اگر اين مساله به معناي باقي ماندن قذافي در قدرت باشد.

گفتني است عليرغم اعلام منطقه پرواز ممونع بر فراز ليبي، نيروهاي وابسته به معمر قذافي همچنان به بمباران مناطقي كه در دست انقلابيون قرار دارد، ادامه مي دهند و نيروهاي ناتو نيز در چندين نوبت با ادعاي اينكه به اشتباه مواضع انقلابيون را بمباران كرده اند، اقدام به تضعيف آنان كرده اند.

 

زمان انتشار : 1390-02-03