۱۳۹۸/۱۰/۰۴
۷:۴۷ ق٫ظ

اسقف برنارد بشور تصریح کرد: در مراسم سالروز میلاد مسیح(ع) در کلیساهای لبنان، مسلمانان نیز حضور می‌یابند که تبیین نگاه قرآن به شخصیت حضرت عیسی(ع) و تلاوت آیاتی از آن درباره حضرت مسیح(ع) و حضرت مریم(س) از ‌برنامه‌های وحدت‌بخش این مراکز عبادی است.

تلاوت قرآن؛ برنامه وحدت‌بخش کلیساهای لبنان در کریسمس

به گزارش الأمه:

برنارد بشور، اسقف کلیسای «سیدة بشارة» در شهرک «جدیدة الفاکهة»، واقع در استان «بعلبک ــ هرمل» لبنان، در گفت‌وگو با ایکنا گفت: مهم‌ترین محوری که در برنامه‌ها و مراسم‌های زادروز میلاد حضرت عیسی(ع) در کلیساها بر آن تأکید می‌شود، احترام به همزیستی مسالمت‌آمیز، محبت کردن به دیگران، تقویت صلح و آرامش و گشودن آغوش باز برای پیروان ادیان و فرهنگ‌های مختلف است.

وی با اشاره به اینکه مسلمانان نیز در جشن‌ها و مراسم‌های سالروز میلاد مسیح(ع) شرکت می‌کنند، اظهار کرد: ما از تبریک گفتن این مناسبت از سوی مسلمانان استقبال می‌كنيم و کریسمس فرصتی برای به اشتراک‌ گذشتن برخی مسائل مشترک با پیروان سایر ادیان و مذاهب است.

تلاوت قرآن در کلیسا

بشور که اسقف کلیسای «حضرت الیاس(ع)» در شهرک «العین» بعلبک نیز هست، ابراز کرد: در مراسم سالروز میلاد مسیح(ع)، برادران مسلمان علاوه بر تبریک گفتن و ابراز احترام به دین مسیحیت، آیاتی از قرآن که بیانگر شأن و منزلت حضرت مریم(س) و حضرت عیسی(ع) در قرآن است را تلاوت می‌کنند که اقدامی تحسین‌برانگیز است و مسیحیان آن را ارج می‌نهند.

وی تأکید کرد: همزیستی و محبت میان پیروان ادیان، رسالت تمامی انبیاء و پیامبران الهی بوده است که همگان وظیفه دارند در جهت پیاده‌سازی آن در جوامع تلاش کنند و این اصول مهم و ارزشمند باید در راستای ساختن جامعه‌ای متمدن و اخلاق‌مدار به کودکان نیز آموزش داده شود.

مراسم مسیحیان لبنان در کریسمس

بشور به مراسم ویژه مسیحیان لبنان در زادروز حضرت مسیح(ع) اشاره کرد و ادامه داد: در کریسمس، مسیحیان لبنان یک درخت کاج را تزیین و چراغانی می‌کنند و در خیابان‌ها و کوچه‌ها، دسته‌ دسته سرودهای شکرگزاری سرمی‌دهند و با حضور در کلیساها، آیین‌ها و نیایش‌های خاص را به جا می‌آورند. گرد هم آمدن اقوام و آشنایان و هدیه دادن به یکدیگر و تبریک این مناسبت به بزرگان از دیگر سنت‌های مسیحیان لبنان در کریسمس است که جشن اصلی در شب ولادت حضرت عیسی(ع)، شامگاه ۲۴ دسامبر برگزار می‌شود.

وی تصریح کرد: همه ساله شمار زیادی از مردم بیروت برای حضور در مراسم جشن میلاد مسیح(ع) در کلیساهای استان «بعلبک ــ هرمل» شرکت می‌کردند، اما امسال با توجه به اوضاع لبنان و بسته‌شدن برخی راه‌ها از سوی معترضان و همچنین، اوضاع ناگوار اقتصادی، پیش‌بینی می‌شود که شمار زیادی در جشن‌های کریسمس شرکت نکنند.

۲۵ دسامبر؛ عید ملی در لبنان

این اسقف مسیحی لبنانی در پاسخ به پرسشی مبنی بر این‌که چگونه می‌توان از آموزه‌های حضرت مسیح(ع) و سالروز ولادت ایشان به‌عنوان سمبل محبت و دوستی برای تحقق وحدت بین مسلمانان و مسیحیان بهره برد؟ بیان کرد: دولت لبنان ۲۵ دسامبر را، که حضرت جبرئیل(ع) بشارت ولادت حضرت عیسی مسیح(ع) را به حضرت مریم(س) داد، مناسبت و عید ملی اعلام کرده است.

 

وی اضافه کرد: پس از آنکه خداوند قدرت و معجزات خود را در حضرت مسیح(ع) مجسم کرد، فرشتگان آسمانی فریاد ستایش خداوند متعال را سر دادند و گفتند: «بزرگی از آن خداوند است و آرامش در زمین از آن کسانی است که خداوند از آن‌ها راضی باشد». بارزترین ویژگی‌­هایی که فرشته آسمانی جبرئیل برای حضرت عیسی(ع) گفت این است که این ایشان برای ترویج دوست­داری، صلح و آرامش در میان تمامی بشریت مبعوث شده است و این ضرورت دارد که ما انسان‌­ها همزیستی فرهنگی، اجتماعی و معنوی را تقویت بخشیم و افکار و اندیشه‌های همدیگر را از طریق احترام متقابل ارج نهیم.

این اسقف مسیحی بر ضرورت احترام به اعتقادات یکدیگر تأکید کرد و اظهار کرد: آیات فراوانی در قرآن در باب احترام به اعتقادات و ارزش‌­های یکدیگر نازل شده است که باید به درستی به آن‌ها عمل شود و از هرگونه حاشیه‌­روی پرهیز کرد. ما باید این تشویق­‌هایی که از سوی ادیان برای همزیستی و احترام به دیگران شده را در سطح خانواده و کشور خود عملی کنیم.

آشنایی کودکان با فرهنگ احترام به دیگران

وی تصریح کرد: قرآن کریم به‌طور صریح از حضرت مریم(س) و حضرت عیسی(ع) نامبرده و در آیاتی این دو شخصیت را ارج نهاده است که شناساندن این موضوع به شهروندان در جوامع غربی برای تصحیح تصور و رویکرد آن‌ها به اسلام و قرآن کریم بسیار مهم و حائز اهمیت است، اما موضوع دیگری که باید مورد توجه قرار گیرد این است که آموزش احترام به افکار و اعتقادات ادیان و مذاهب مختلف باید از سنین کودکی آغاز شود.

بشور ادامه داد: در ژاپن کودکان در پنج سال نخست تحصیلی ارجمند شمردن طبیعت و احترام گذاشتن به افکار دیگران را یاد می‌­گیرند و بعد از آن به تحصیلات امور دیگر مشغول می­‌شوند. بنابراین این مسئله ضرورت دارد که برای آموزش محترم شمردن افکار و اعتقادات دینی یکدیگر برنامه­‌ریزی کنیم و این مسئله را در تحصیل کودکان بگنجانیم و از نفوذ هرگونه پدیده ستیزه‌جویانه و کینه‌توزانه در آن‌ها جلوگیری کنیم.

غرب نمونه همزیستی مسالمت­‌آمیز نیست

وی با اشاره به اینکه امروزه غرب نمونه همزیستی مسالمت­‌آمیز نیست، گفت: غرب به یک نظام مادی‌­گرا و سرمایه‌­داری بی­‌رحم تبدیل شده است که به قتل، سرکوبگری، اشغالگری و ستیز با دیگر ملت‌­ها می‌­پردازد. غربی­‌ها اندیشه‌های نادرست بسیاری مانند همجنس‌­گرایی، مرگ­ خودخواسته، سقط جنین و شبیه‌­سازی را در خود جای داده‌اند. بنابراین نبایستی از چنین آدم­‌هایی چه اکنون و چه در آینده انتظار خوبی داشت. آن‌ها با تولید و ارسال سلاح‌های مرگبار به مردم منطقه بازار مادی گرمی بدون در نظر گرفتن انسانیت برای خود ایجاد کرده‌اند. البته به این مسئله عمومیت نمی‌بخشم و در غرب مردم خوب و با ایمانی هم وجود دارند، بلکه تأکید من بر قوانین و دولت­‌های به قدرت رسیده در غرب است. بنابراین فرهنگ­‌سازی را باید خودمان انجام دهیم و بر رشد فکری و فرهنگی نسل آینده خود عمل کنیم. با این کار ما توانایی تشخیص و غربالگری اندیشه و باورها را برای خانواده‌­های آینده به ارمغان می‌­آوریم که به ساخت جامعه­‌ای متمدن و اخلاق‌مدار می‌انجامد.

وضعیت مسیحیان در غرب آسیا

بشور در پاسخ به پرسشی درباره وضعیت مسیحیان در غرب آسیا، به‌ویژه در عراق، سوریه، لبنان و ... و برخورد دولت‌های مسلمان با مسیحیان گفت: مسیحیان بیش از ۲ هزار سال است که در منطقه غرب آسیا حضور دارند و مسئولیت حفاظت از مسیحیان همچون پیروان سایر اعتقادات و ادیان در منطقه غرب آسیا بر عهده دولت‌های این منطقه است، در حالی که پیروان آیین مسیحیت در این منطقه در اقلیت هستند، اما در انجام شعایر دینی خود آزادند. اگرچه در دهه­ اخیر مسیحیان مورد تعرض تروریسم جریان‌هایی همچون «داعش» و «القاعده» قرار گرفته‌اند.

وی در پایان تصریح کرد: از دولت‌های مسلمان می‌خواهم که در راستای اجرای عملی رسالت الهی و پیامبران، که صلح، همزیستی و دوستداری است، از مسیحیان نیز حمایت و مراقبت کنند. در برخی کشورهای عربی محدودیت‌های علیه مسیحیان وجود دارد، اما در بیشتر جهان اسلام مسیحیان در انجام آیین‌های نیایش و شعایر دینی خود آزادند.

ادیت شده، تلاوت قرآن؛ برنامه وحدت‌بخش کلیساهای لبنان در کریسمس
یادآوری می‌شود، کریسمَس یا نوئل جشنی است در آیین مسیحیت که به منظور گرامیداشت زادروز حضرت مسیح برگزار می‌شود. بسیاری از اعضای کلیسای کاتولیک رم و پیروان آیین پروتستان، کریسمس را در روز ۲۵ دسامبر جشن می‌گیرند و بسیاری نیز آن را در شامگاه ۲۴ دسامبر برگزار می‌کنند. اعضای بیشتر کلیساهای ارتودکس دنیا نیز بیست و پنجم دسامبر را برای میلاد مسیح جشن می‌گیرند.

برخی از مسیحیان ارتدوکس در روسیه، اوکراین، سرزمین مقدس (ناحیه تاریخی فلسطین) و دیگر مکان‌ها به سبب پیروی از گاهشماری یولیانی، جشن کریسمس را در روز ۷ ژانویه برگزار می‌کنند. اعضای کلیسای ارامنه طبق سنت منحصربه‌فردی، روز میلاد و همچنین روز غسل تعمید مسیح را همزمان در روز ششم ژانویه جشن می‌گیرند.

ایام دوازده روزه کریسمس با سالروز میلاد حضرت مسیح (ع) در ۲۵ دسامبر آغاز گشته و تا جشن خاج‌شویان در روز ۶ ژانویه ادامه می‌یابد. هرچند مهم‌ترین عید مذهبی در گاهشمار مسیحی، روز عید پاک (به عنوان روز مصلوب شدن و رستاخیز عیسی) است، بسیاری به‌خصوص در کشورهای آمریکا و کانادا، کریسمس را مهم‌ترین رویداد سالانه مسیحی محسوب می‌کنند. هرچند این روز یک عید مذهبی شناخته می‌شود، از اوایل سده بیستم میلادی به بعد به طور گسترده به‌ عنوان یک جشن غیرمذهبی برگزار شده و برای بیشتر مردم، این ایام فرصتی است برای دور هم جمع شدن اقوام و دوستان و هدیه دادن به هم. کریسمس با آیین‌های ویژه‌ای به‌طور مثال آراستن یک درخت کاج، برگزار شده و شخصیتی خیالی به نام بابانوئل در آن نقشی مهم دارد.

تصاويری از جشن شامگاه ۲۴ دسامبر در کلیسای «سیدة بشارة» استان «بعلبک ـ هرمل» لبنان را در زیر مشاهده می‌کنید.



گفت و گو از مجید عبیداوی
منبع: ایکنا