۱۳۹۸/۰۲/۰۳
۱۲:۵۶ ب٫ظ

سکوت کتابخانه صومعه «سنت کاترین» در دامنه کوه سینای مصر، با دیجیتالی شدن نسخه‌های خطی باستانی این کتابخانه، شکسته شد.

تهیه آرشیو دیجیتالی از نسخه‌های خطی در مصر

به گزارش الأمه:

 تیمی از کارشناسان یونانی از هزاران نسخه خطی آسیب پذیر شامل برخی از نسخه های اولیه کتاب مقدس مسیحیان با یک فرآیند پیچیده، عکسبرداری کردند.
این روند پیچیده شامل تصویربرداری از این نسخه های خطی با نور قرمز، سبز و آبی و ادغام تصاویر با نرم افزار رایانه ای است تا تصویر رنگی واحد با کیفیت بالا به وجود آید. 
هرچند این صومعه از سده ها جنگ و خونریزی، جان به در برده، در منطقه ای واقع است که تروریست ها تعداد زیادی آثار باستانی و فرهنگی و اسناد مختلف را در سوریه و عراق از بین برده اند.
کلیساهای مسیحیان مصر همواره هدف حملات تروریست های فعال در شمال سینا بوده است.
صومعه سنت کاترین که بخشی از کلیسای ارتدوکس شرقی است، در نیمه جنوبی در منطقه‌ای امن تر در شبه جزیره سینا قرار دارد. اما گروه تروریستی داعش در سال 2017 مسئولیت حمله به یک ایست بازرسی پلیس مصر در همان حوالی را برعهده گرفت.
در همین حال، کارشناسان در نظر دارند اولین آرشیو دیجیتال از مجموعه چهار هزار و 500 نسخه خطی این کتابخانه را تهیه کنند و این کار را با دیجیتالی کردن حدود یک‌هزار و یک‌صد نسخه خطی به زبان های آشوری و عربی آغاز کرده اند. 
تهیه آرشیو دیجیتالی در این کتابخانه با استفاده از دوربین و رایانه و تجهیزات پیچیده طراحی شده برای محافظت از نسخه های خطی آسیب پذیرتر، ممکن است بیش از یک دهه زمان برد. 
این پروژه سال گذشته به همت یک سازمان تحقیقاتی و غیرانتفاعی تحت عنوان «کتابخانه الکترونیکی نسخه های خطی اولیه» و با کمک صومعه سنت کاترین و کتابخانه دانشگاه کالیفرنیا، لس آنجلس (یوسی‌ال‌ای) آغاز شد.
کتابخانه یوسی‌ال‌ای اعلام کرد که چاپ آنلاین نسخه های خطی تمام رنگی را از پاییز سال 2019 شروع می کند. 
سازمان یونسکو، منطقه ای را که صومعه در آن واقع است، با استناد به تقدسش در ادیان اسلام، مسیحیت و یهودیت، به عنوان میراث جهانی نامگذاری کرده است.
براساس اعلام این سازمان، صومعه سنت کاترین در سده ششم تاسیس شد و قدیمی ترین صومعه مسیحیان است که همچنان مورد استفاده قرار می گیرد. 
برجسته ترین نسخه خطی در این کتابخانه، نسخه یونانی انجیل مربوط به سده چهارم است که قدیمی ترین مجموعه باقی مانده از انجیل عهد جدید را شامل می شود. صفحات این نسخه خطی میان چند موسسه تقسیم شده است.

 

 

منبع: ایرنا