۱۳۹۸/۰۶/۰۳
۶:۵۹ ق٫ظ

نتایج و اسامی برندگان مسابقه ادبی و هنری امام خمینی (ره) در چهار رشته داستان کوتاه ، شعر ، مقاله و هنرهای تجسمی ، طی مراسم ویژه ای در رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در دمشق اعلام و جوایز برندگان به آن ها اهدا گردید .

توزیع جوایز برندگان مسابقه ادبی و هنری امام خمینی (ره) در دمشق

به گزارش الأمه:

دومین دوره مسابقه ادبی و هنری امام خمینی در سال جاری تحت عنوان " قدس پایتخت ابدی فلسطین "  و به مناسبت روز جهانی قدس از سوی رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در سوریه اعلام گردید و با همکاری اتحادیه نویسندگان و شعرای فلسطین ، اتحادیه هنرمندان تجسمی فلسطینی ، ائتلاف گروه های مقاومت فلسطین و انجمن دوستی ایران و فلسطین برگزار شد . این مراسم که مسئولین و شخصیت های فرهنگی و ادبی و دوستداران قلم و هنر در آن حضور داشتند ، با تلاوت آیاتی از کلام الله مجید و وقوف و قرائت فاتحه برای ارواح طیبه شهدا آغاز شد . سپس آقای صالحی نیا رایزن فرهنگی طی سخنان کوتاهی ضمن خوشامدگویی و تشکر از حاضرین بابت قبول دعوت رایزنی ، افزود نام امام خمینی (قدس سره) با فلسطین و قدس شریف گره خورده است و امام خمینی از ابتدای تأسیس کیان صهیونیستی در سرزمین عزیز فلسطین ، در حمایت از قضیه فلسطین و حق ملت فلسطین موضع گیری نمود و در سراسر زندگی اش چه آن زمان که مرجع دینی معارض نظام پهلوی بود و چه هنگامی که رهبر انقلاب اسلامی و مؤسس نظام جمهوری اسلامی ایران شد ، تغییری در موضع خود نداد . یکی از مهمترین دلایل مخالفت امام با شاه ، روابط گسترده و نزدیک رژیم پهلوی با کیان صهیونیستی بود و در این راه دستگیری ، زندان و تبعید را به جان خرید ولی ذره ای از مواضع خود کوتاه نیامد و پس از بازگشت به میهن و پیروزی انقلاب اسلامی و فقط چند ماه بعد ، روز جهانی قدس را اعلام نمود . رایزن فرهنگی در بخش دیگری از سخنانش گفت گرامی داشت قدس نباید فقط در تظاهرات و گردهمایی ها و سخنرانی خلاصه شود و باید در همه جنبه ها از جمله فرهنگ و ادب و هنر متجلی گردد . آقای صالحی نیا در پایان ضمن تشکر از حاضرین و مشارکین در مسابقه و داوران آ ابراز امیدواری کرد مراسم توزیع جوایز مسابقه آینده در قدس برگزار شود .

پس از آن آیت الله طباطبایی نماینده مقام معظم رهبری (دام ظله) در سوریه سخنرانی کرد . وی در سخان خود با اشاره به این که برخی شخصیت ها هستند که نام خود را در تاریخ ماندگار می کنند ، افزود امام خمینی در میان این چنین شخصیت هایی و از برجسته ترین آن هاست که تأثیرگذاری گسترده اش ، فراتر از مرزهای ایران و جهانی بود به گونه ای که از دوره معاصر ،  به عصر خمینی یاد می شود . آیت الله طباطبایی در ادامه افزود امام خمینی ، عزت و کرامت را به ملت ایران و به مسلمانان بازگرداند و قضیه فلسطین را نزد امت اسلامی احیا کرد و با اعلام روز جهانی قدس ، قضیه فلسطین را در صدر اهتمام مسلمانان و قدس را محور اجتماع و وحدت امت اسلامی و آزادگان جهان قرار داد . نماینده مقام معظم رهبری (قدس سره) در سوریه در بخش دیگری از سخنان خود تأکید نمود قدس نه فقط پایتخت تاریخی و ابدی فلسطین بلکه پایتخت روحی میلیون ها مسلمان است و هیچکس حق ندارد آن را بفروشد . قدس برای اهالی آن باقی خواهد ماند و اشغالگران متجاوز از بین خواهند رفت زیرا پایان هر ظلمی ، نابودی اش می باشد . وی فلسطین را به روح جبهه مقاومت و جمهوری اسلامی ایران را به قلب تپنده آن تشبیه نمود و افزود جمهوری اسلامی ایران در کنار مقاومت تا تحقق پیروزی نهایی با آزادی فلسطین به طور کامل باقی خواهد ماند و پیروزی مقاومت ، پیروزی ایران و به ویژه سوریه می باشد .

در این مراسم همچنین یاد نویسنده فلسطینی عدنان کنفانی که برنده جایزه نخست رشته داستان کوتاه دوره اول این مسابقه در سال گذشته بود و چندی پیش درگذشت ، گرامی داشته شد . وی برادر شهید غسان کنفانی هنرمند سرشناس فلسطینی و خالق شخصیت حنظله می باشد .

در ادامه برنامه ، نتیجه داوری آثار شرکت کننده در مسابقه اعلام شد و از برندگان چهار رشته آن با اعطای تقدیرنامه و جایزه نقدی ، قدردانی به عمل آمد . این برنامه تحت پوشش رسانه ای قرار داشت و در حاشیه آن مصاحبه های متعددی با حاضرین انجام گرفت .

 

منبع: رایزنی فرهنگی ایران در دمشق